Rabu, 17 Ogos 2011

SEMINAR MENDAULATKAN ISLAM SEBAGAI AGAMA NEGARA

KENYATAAN MEDIA

PEMBELA DAN DAMAI ANJURKAN SEMINAR MENDAULATKAN ISLAM SEBAGAI AGAMA NEGARA PADA 17 OGOS 2011 MASIHI BERSAMAAN 17 RAMADHAN 1432 HIJRAH

Bersempena dengan hari cuti umum bagi memperingati Nuzul Al-Qur’an di peringkat Negeri Selangor, Pertubuhan-pertubuhan Islam yang bernaung di bawah nama PEMBELA bersama-sama dengan Dewan Amal Islami (DAMAI) akan menganjurkan “Seminar Mendaulatkan Islam sebagai Agama Negara” (SEMAIAN) pada 17 Ogos 2011 bersamaan dengan 17 Ramadhan 1432 Hijrah, bertempat di Dewan Solat Bawah, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.

Di antara objektif seminar ini adalah untuk menyemarakkan kefahaman masyarakat umum tentang kedudukan istimewa Islam di dalam Perlembagaan Persekutuan seperti yang telah termaktub di dalam sejarah dan lembaran kemerdekaan Negara, serta mewujudkan kesedaran tentang cabaran-cabaran yang sedang melanda dalam usaha mempertahankan kesucian aqidah umat Islam di Negara ini.

Program yang akan bermula dari jam 2 petang itu akan dimulakan dengan upacara sambutan Nuzul Al Qur’an dan Pelancaran Gerakerja SEMAIAN peringkat Negeri Selangor oleh Y Bhg YAD Dato’ Setia Mohamad Adzib Bin Mohd Isa, Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan akan disusuli dengan pembentangan dua kertas kerja oleh Ustaz Abdullah bin Zaik, Presiden Ikatan Muslimin Semalaysia (ISMA) bertajuk “Ancaman terhadap Kedudukan Islam di Malaysia) dan Hj. Muhammad Naser (Dewan Amal Islami – DAMAI) bertajuk “10 Salah Tanggapan mengenai Kedudukan Islam di Malaysia).

Seterusnya seminar tersebut akan diserikan dengan forum “Mempertahankan kesucian Aqidah Islam” pada sebelah petang dari jam 5 hingga 7 petang dengan menampilkan tiga panelis iaitu Hj. Muhammad Naser, Dato’ Hj. Zainurijal Abu Bakar, Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia serta Dr. Yusri Mohamad, Pengerusi PEMBELA.

Orang ramai adalah sangat dialu-alukan untuk menyertai seminar ini. Rakyat Selangor khususnya yang bercuti sempena Nuzul Al Qur’an, dianjurkan untuk beramai-ramai hadir ke seminar yang sangat penting untuk meningkatkan pengetahuan dan kefahaman mengenai isu-isu yang melatari mauduk Islam dan Perlembagaan di Negara kita. Penyertaan adalah percuma.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Saudara Alif di talian  +603 4023 5664