Sabtu, 30 April 2011

Anwar Ibrahim SYIRIK kan Allah ?

Skodeng Twitter AzwanNur sebentar tadi dan terkini dari dia.

Makin meraban meroyan mangkok Bapok Tua ni,

Perak Today-Wanita UMNO mahu wakili 30% dari pelbagai aspek

Jalan-Jalan Cari Makan TV3 - Batu Kurau



Jom rakan-rakan bloggers, selepas penat berperang jom ke Kurau Stone.

Rambut Anwar

rambut nipis dan putih
Gambar di atas adalah dirakam pada 29 April 2011 di Ampang kelmarin.

Tian Chua berhujah bahawa rakaman gambar pada 22 Feb rambut Anwar lebih lebat dan lebih panjang daripada gambar yang dirakam daripada cctv pada 21Feb.

wajah cengkung
Perhatikan rambut Anwar yang nipis dan  kesemua rambutnya sudah berwarna putih tetapi dihitamkan.

Berikut ialah hujah bela diri dari PKR

There is a “hair of a difference” between Datuk Seri Anwar Ibrahim and the man in the controversial sex video, a senior PKR official said.

PKR national communications director Nik Nazmi Nik Ahmad showed journalists a printout of a still picture of the man in the video allegedly recorded on Feb 21 and a picture of Anwar in a Kuala Lumpur court on Feb 22.

Saying it indicated a difference in hair thickness and style, Nik Nazmi asked the media at a press conference here yesterday: “How could his hair grow so fast within a day?”

Nik Nazmi, who is Seri Setia assemblyman, claimed the man in the video had thinner side burns with a slope, but Anwar had thick hair on his side and more hair generally.

“He has never cut his hair that short,” Nik Nazmi said.

He added that PKR is sticking to its stand that the man in the video is not Anwar.

The video was first screened before a selected audience on March 21.

It has since been shown – in staggered sequels since April 3 – over YouTube and various blogs.

YouTube removed all the clips by 11.30pm on Thursday.

PKR vice-president Tian Chua said the four new takes that were posted on the Net this week were not a different set of clips but a continuation of the earlier one, adding that the clips did not prove the man was Anwar.

“Until now, the police have not taken any action. They must take action as soon as possible against the distribution of the video,” he said.

Another PKR vice-president, Nurul Izzah Anwar, said party leaders had received SMSes from teachers in Kelantan complaining of an officer from Bukit Aman who had been telling teachers that Anwar was a threat to national security and was the man behind the video scandal.

She said she was told this had been going on for a month.

Nurul Izzah, who is Anwar’s daughter, said they would take the matter up with the police if proven true.

Pesta Kaul Mukah

Tapak Pesta Kaul
MUKAH (Sarawak), April 30 (Bernama) -- Kaul, a traditional festival celebrated by the Melanau living along the coast of Sarawak, will be turned into an international fiesta, said Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

He said in the past, Kaul was a ritual practice of the Melanau before the advent of Islam and Christianity.

The festival has brought together the alluring culture and way of life of the Melanau, who used to fish for a living, he said at the launch of Kaul in Kala Dana here Saturday.

"By 2020, we want Kaul to be an international festival that could bring together all Melanau cultures such as music, songs, musical instruments and clothing as successful as the Rainforest World Music Festival (in Santubong)," he added.

Taib said more locals would be trained and equipped with skills on Melanau arts and culture to enable the new generation to the keep the tradition alive, well and flourishing.

He said Kaul should also keep in steps with changing times without stifling the unique cultural characteristics handed down through the ages.

Earlier, Mukah Kaul Festival Main Committee 2011 chairman Datuk Seri Dr Muhammad Leo Toyad said the festival, which was almost 1,000 years old, was a symbol of unity and harmony among various ethnic groups in Sarawak.

"Kaul is now even bigger with 35 side events incorporated and attended by many visitors, including from Brunei," he said, adding that with a better road from Mukah connected to the Trans-Borneo trunk road, the annual festival was expected to attract more visitors.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Chua Soi Lek bacul kerana mengaku terlibat dalam video seks?

Soi Lek a coward, says Anwar
By Asrul Hadi Abdullah Sani
April 30, 2011

Dr Chua was accused of lacking the nerve to confront corrupt Malay leaders. — file picKUALA LUMPUR, April 30 — Datuk Seri Anwar Ibrahim called Datuk Seri Dr Chua Soi Lek a coward last night after the MCA president said he would be the first to vote for PKR if it dared to abolish Malay privileges.

Anwar stressed Pakatan Rakyat (PR) will safeguard every provision in the federal constitution, especially Article 153 on the Malay special position.

“Chua Soi Lek wants us to fight among each other. We will not be dictated by you (Dr Chua). You don’t have the courage to face the corrupt practice of the Malay leaders.

“MCA leaders do not have the courage. We (PR) will rise and fight the corrupt, both Malay and Chinese,” he said during a rally with over 200 people in Ampang here last night.

He said the difference between Barisan Nasional (BN) and PR was that his pact fought for the plight of poor Malay while the ruling coalition only looked to protect the wealth of their own families.

He added that while Umno claimed to be protector of Malay rights, they continued neglect the poor and marginalised members of the community.

“Don’t be trapped by their games. We will defend the provisions enshrined in the Malaysian constitution,” he said.

MCA uploaded a clip of Dr Chua on video sharing website YouTube earlier this week, in which he said he would be the first to vote for PKR if it dared to abolish Malay privileges.

Dr Chua’s call follows the April 16 Sarawak election where BN lost nearly all Chinese-majority seats to PR.

The result echoed the loss of Chinese votes in the March 2008 general election, where MCA won just 15 seats in Parliament — fewer than half the 31 MPs it had before.

In the aftermath, he and Utusan Malaysia both called for the Chinese dominated Sarawak United People’s Party (SUPP) to be dropped from the state Cabinet for its dismal performance.

However, MCA and the Umno-owned newspaper have clashed over the latter’s call for a “1 Melayu, 1 Bumi” campaign to unite Malays against the growing threat of Chinese political power

Yesterday, Anwar ridiculed Utusan’s “1 Melayu, 1 Bumi” campaign and Umno’s concept of the Malay community.

“Malay for them is the Malay businessmen, ministers’ families, Rosmah’s family, and Mahathir’s children. That is their definition of Malays.

“No way they want to defend the plight of the poor,” he said.

“For them Malay rights is their family, for us Malay rights is the rights of the community,” he added.


 Nota Kaki:

Sorry , ingat Anwar kata CSL penakut kerana mengaku terlibat dalam video seks macam Anwar, rupanya isu lain

Solat Hajat di rumah Anwar

SEBARKAN
Majlis solat hajat & bacaan yassin menangkis tohmahan jahat video seks terhadap DSAI yang akan dipimpin oleh YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz akan diadakan pd hari sabtu (30.4.2011) jam 7 mlm di rumah DSAI Bukit Segambut KL. Bermula dgn solat maghrib, bacaan yassin, solat isyak, solat hajat dan diikuti ceramah oleh pemimpin2 PR. Sila bawa sejadah bersama. Tlg panjangkan sms ini kpd sahabat2 seperjuangan.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Mat Sabu : Video Sex ada peribadi dan Pas kekal dalam Pakatan

Adalah tidak mengejutkan dengan kenyataan Mat Sabu kerana dia pun 2 x 5 dengan Anwar

PAS should remain in the Pakatan Rakyat (PR) pact even if Datuk Seri Anwar Ibrahim is proven to be the man in the sex video, party central committee member Mohamad Sabu has said.

Mohamad said it was his personal view that even if the man filmed having sex with a prostitute was Anwar, PKR had to make its own decision on what stand to take on the opposition leader and PKR de facto leader.

“This involves an individual, not Pakatan Rakyat. If true, the party concerned will have to make the decision,” Mohamad told reporters today.

But the former PAS vice president stressed that the Islamist party would only decide its official stand on the sex video after the police probe into the case is concluded.

Mohamad, better known as Mat Sabu, added that Anwar could not be proven guilty under syariah law as video recordings were not admissible as evidence.

“Anwar cannot be proven guilty as we would need four witnesses in Islam,” he said, adding that he would not comment further on the issue further as all was “speculation” at this time.

Mohamad also said the PAS consultative council will discuss the party’s stand on the video.

The sex video was first screened to senior editors and reporters at the prestigious Carcosa Seri Negara on March 21 by a man who identified himself as “Datuk T”.

Shortly after the screening, it was revealed that “Datuk T” was a collective moniker for businessman Datuk Shazryl Eskay, former Melaka chief minister Tan Sri Rahim Thamby Chik and then-Perkasa treasurer-general Datuk Shuib Lazim.

Rahim later told reporters he had exposed the alleged Anwar sex video to show that the opposition leader was not qualified to be prime minister.

Mat Sabu seeloknya juga bersumpah laknat kerana dia dahulu telah menuduh Anwar sebagai Aljuburi wal liwati. Sila bersumpah bahawa Anwar memang meliwat. 

Putar belit Anwar tidak pernah berkesudahan

Inilah sikap dan pembohongan Anwar yang semua orang tahu. Kegemaran Anwar ialah suka jual nama orang lain untuk memberi keuntungan kepadanya. Cakapnya kalau  sepuluh, semua ke sepuluh cakapnya tak boleh dipakai. Pembohong besaq.

Nama-nama imam besar sentiasa bermain dibibir mulutnya. lihat dibawah.



Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa beliau tidak tampil untuk bersumpah laknat berhubung isu video seks yang dikaitkan dengannya selepas mendapat nasihat Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan beberapa tokoh agama lain.

Anwar berkata, Nik Aziz menasihat beliau supaya tidak melayan desakan untuk bersumpah laknat kerana tuduhan zina yang dikenakan terhadapnya perlu diselesaikan di Mahkamah Syariah.

“Beberapa bekas mufti seperti bekas Mufti Wilayah Persekutuan dan bekas Mufti Perlis menasihatkan saya dan menyatakan simpati tuduhan zina yang dikenakan terhadap saya.

“Malah, saya turut mendapat simpati ulama dari Indonesia atas tuduhan yang dikenakan terhadap saya,” katanya ketika berucap di Dewan Kampung Bukit Seputeh di sini, malam tadi.

Ketua Pembangkang itu berkata, beliau tidak akan melayan desakan untuk bersumpah laknat sebaliknya akan terus memperjuangkan keadilan dan membantu rakyat.

Sekali dua hang pembohong boleh la, kalau dah berpuluh-puluh kali siapa nak percaya hooi!

Berikut ialah kenyataan Ustaz Mohd Noor Deris

 Islam membenarkan umatnya melakukan sumpah laknat bagi tujuan mencari kebenaran selepas seseorang itu dikaitkan dengan sesuatu tuduhan atau kesalahan yang tiada jalan penyelesaian.
Seorang tokoh agama yang juga bekas mufti berkata, sumpah laknat atau disebut juga sebagai Mubahalah adalah sumpah saling melaknat dan berdoa kepada Allah supaya diturunkan bala ke atas individu yang berbohong dari kalangan orang yang bersedia bermubahalah.
“Proses sumpah laknat adalah perkara terakhir dan tindakan berani dilakukan mereka untuk membuktikan bahawa sesuatu dakwaan itu adalah benar dengan mengharapkan sesiapa yang berbohong mendapat laknat Allah.


“Sumpah laknat ini bukan perkara main-main kerana mereka yang bersumpah laknat mengharapkan balasan Allah demi mendapatkan kebenaran atas apa yang mereka katakan. Sumpah sebegini ada dinyatakan di dalam Islam untuk mengharapkan hidayah Allah terhadap perkara yang tidak dapat penyelesaian,” katanya yang enggan nama disiarkan ketika dihubungi di sini, semalam.


Sementara itu, Pengerusi Biro Agama dan Ulama Majlis Veteran UMNO Kelantan, Prof Madya Mohd Noor Deris, berkata proses mubahalah ada dinyatakan di dalam al-Quran melalui ayat al-Imran ayat 61.


“Perkara ini adalah kemuncak untuk mendapatkan kebenaran bagi mengelak tuduh menuduh... jadi mereka yang saling menuduh boleh bersumpah laknat untuk menyatakan apa yang dikatakan itu adalah perkara benar.
“Mubahalah dilakukan untuk menyatakan kebenaran dan menegakkan hujah terhadap sesuatu perkara yang tidak dapat dibuktikan dengan setiap individu berdoa bersungguh-sungguh dan bersumpah saling melaknat antara satu sama lain,” katanya. 
Harap ustaz yang dok menyebuk sewaktu masjid sumpah kelmarin dapat belajar lagi. Jangan bangga kalau ilmu panjang sejengkal

Lima Soalan Eskay Untuk Anwar Jawab. Sampai laa Anwar dia tak jawab

Dalam sidang media di Impiana Hotel, Kuala Lumpur, 23 Mac lalu, Eskay memberitahu beliau merasakan telah diperalatkan terlalu lama oleh manusia bernama Anwar Ibrahim, tetapi bukanlah seperti kes Mohd Saiful Bukhari Azlan, kerana dia lelaki straight .

“Saya mahu semua orang tahu. Saya tidak minat politik dan saya rakan karib Anwar. Dari satu sudut, saya lihat kehadiran Anwar dalam politik Malaysia, bagus untuk check and balance. Saya bukan ahli UMNO dan mana-mana parti pun. Tetapi saya suka bila pembangkang kuat, supaya kepentingan rakyat terjaga”

“Tetapi Anwar bukan manusia yang rakyat kenal. Cukuplah rakyat ditipu. Anwar kena berhenti dan letak jawatan”, tegas Eskay menjelaskan rasional di sebalik tindakannya mendedahkan video seks tersebut.

Eskay bagaimanapun meminta penyokong-penyokong Anwar supaya tidak menyerangnya kerana jika mereka terus berbuat demikian, beliau mendakwa akan bertindak balas.

“Jangan biar saya dedahkan lebih banyak…”

“Sekarang awak semua tanya Anwar lima soalan…” desak Eskay.

Soalan tersebut ialah, pertama, sejak dua tahun lalu berapa kali Anwar ke Thailand? Kedua, siapa yang menyambut Anwar di Thailand? Ketiga, di hotel mana Anwar menginap? Keempat, apa Anwar buat di bilik hotel tersebut? Dan kelima, siapa yang menyelesaikan semua bayaran tersebut?

“Jangan paksa saya dedahkan semua itu… suruh Anwar jawab dulu soalan itu,” kata Eskay.

“Awak semua balik dan tanya soalan ini di dalam blog…” minta Eskay.

Penjelasan Eskay itu menunjukkan episod ini masih berpanjangan lagi. Skandal video seks lelaki menyerupai Anwar yang sedang disiasat polis itu seolah-olah hanyalah satu permulaan.

Anwar dan Wan Azizah telah menolak permintaan Dato’ Trio yang terdiri daripada Dato’ Eskay, Dato’ Shuib Lazim dan Tan Sri Rahim Thamby Chik supaya berundur dari persada politik tanah air.

“Bermakna semua yang hadir yakin, Eskay yang merupakan ‘anchor’ dalam episod ini, mempunyai lebih dari sekadar video seks untuk didedahkan kepada umum”, rumus Kickdeffella. Klik di sini

Anwar dan China Doll

Sejak tersiar rakaman video seks Anwar dan China Doll tersebar telah menyebabkan Anwar tertekan. Walaupun Anwar menafikan bahawa bukan dia sebagai pelakon utama tetapi di rumah Anwar malu dengan anak isteri serta sahabat handai.

Anwar juga mendapat simpati dan sokongan moral yang kuat daripada Pas, Amk Pkr dan penyokong setianya. Malah Tian Chua pun turut membela dan mempertahankan tindakan boss nya.

Masih teringat kes gambar bogel Adun Bukit Telanjan?

Sewaktu gambar bogelnya tersebar di internet, Adun tersebut juga tertekan sehingga ingin meletakkan jawatan, dan dapat kita lihat bagaimana sedih nya Muslimat Pas sehingga ada yang mengalirkan air mata kerana sedih. Nik Aziz juga tidak kurang hebatnya sehingga sanggup membaptiskan semula  Adun tersebut.

Cuma yang kurang memberi perhatian dan sokongan ialah Dap. Mereka melihat dengan cukup berhati-hati, oleh kerana ia isu remeh yang melibatkan kepimpinan Pkr, Dap mengambil sikap berdiam diri.

Bagi Dap pencapaian utama mereka ialah untuk menang pilihanraya Sarawak dan PRU 13 akan datang. Persetankan dengan hal-hal remeh.

Dap juga mempunyai masalah sendiri yang perlu pembelaaan iaitu isu kematian Teoh Beng Hock. Dap lebih mementingkan diri mereka sendiri.

Ini terbukti dalam kes seks Anwar dan China Doll. Kini china doll atau pelacur tersebut mengalami tekanan perasaan yang teruk.  Malu untuk ke kolej, malu untuk berdepan dengan masyarakat sekeliling.

Dap sepatutnya menjenguk dan mengambil tahu mangsa tersebut, dia perlu diberi bantuan kewangan kerana sudah hilang punca pendapatan kerana tiada lagi pelanggan yang mahu melanggannya kerana takut kesan racun arsenik yang boleh membunuh.

Racun arsenik telah menjadi isu penting sejak Anwar dipenjara dan isu arsenik juga telah menjadi modal Pkr sehingga sanggup menghantar memorandum ke persidangan Majlis Raja-raja Melayu satu ketika dahulu.

Elok sangat lah jika Dap turun padang untuk mencari dan membela kebajikan pelacur tersebut. Jangan lupa bawa borang keahlan Dap sekali.

Sumpah Laknat Datuk Shazryl Eskay Abdullah



Ustaz yang bagi tazkirah ini nampaknya beria-ria sungguh untuk mencelah dari awal lagi.

Tindakannya cuba memalukan Dato Eskay dengan menegur bahawa beliau memegang quran terbalik tak patut disebut secara terus terang, bukan kesalahan Dato Eskey kerana dalam keadaan tertekan beliau menyambut quran yang dihulurkan oleh seseorang dari belakang.

TM musykil dengan niat ustaz tersebut yang cuba kacau daun dalam upacara ringkas tersebut.

Perhatikan betul-betul gelagat ustaz tersebut dari awal sampai akhir.

ustat pas tak ade kata sumpah dlm masjid kat dlm masjid salah..hanya dia suruh dipercepatkan untuk solat asar...dia juga menjelaskan perlu 4 org saksi...tapi kalo org rogol org..mcm mana nak dapat saksi..


Satu lagi ialah Pas kalau buat kuliah magrib sampai 10 malam tak pa, dan melewatkan solat Isyak, bila Dato Eskay nak buat ucap sumpah dia pandai2 suruh percepatkan. Hampeh..!

Apakah tindakan Anwar selepas ini?

Anwar merancang satu demontrasi besar-besaran seperti yang pernah dilakukan sejurus selepas beliau dipecat daripada kabinet. Dalam pemecatan tersebut, Anwar hilang jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan juga dipecat daripada Umno.

Sebaik sahaja beliau dipecat, Anwar berjaya mengumpulkan penyokongnya untuk berkampung dirumah beliau di Bukit Damansara.

Anwar telah menghimpunkan sebahagian kaki tangan di bawah kawalan beliau di Kementerian Kewangan, Biro Tata Negara, pensyarah-pensyarah universiti tempatan yang sama-sama bergerak dalam ABIM, semua kakitangan Institut Kajian Dasar, Pusat Islam dan pelbagai jabatan dan GLC yang mana Anwar telah lama implant orang-orangnya.

Anwar juga berjaya memikat kumpulan ahli parti Semangat 46 yang telah dibubarkan. Pengikut Pas juga mengambil peluang dan ruang untuk terus memprotes agas kerajaan BN yang ada ditumbangkan secara reformasi.

Pas terang-terang menunjukkan sifat mereka  yang hipokrit. Jika sebelum ini nama Anwar dijaja dalam setiap ceramah politik sebagai peliwat  oleh Mat Sabu kini Anwar dilihat sebagai seorang yang bersih dan dianiayai oleh Tun Mahathir.

Pas lupa bahawa satu ketika dahulu Anwarlah individu dalam kerajaan yang dilabelkan oleh mereka sebagai bersifat munafik.

Kesemua kekuatan yang berjaya dikumpulkan oleh Anwar telah melakukan huru hara di beberapa tempat di Kuala Lumpur.

Antara lokasi pilihan  mereka ialah Dataran Merdeka , Jalan Tun Perak dan Masjid Negara. Ketika itu juga Mahkamah yang membicarakan kes Anwar terletak di Bangunan Sultan Abdul Samad.

Penunjukkan perasaan atau peserta demo diberikan kain ikat kepala, setiap malam selesai berdemontrasi mereka dikehendaki mengembalikan kain lilitan kepala dan upah dibayar kepada mereka.

Upah yang dilumayan menyebabkan ia sebagai pemangkin kepada keluarga-keluarga Melayu dan pendatang untuk sama-sama mencari duit poket setiap kali turun berdemo.

Anwar dan orang-orang kanannya ketika itu hanya meninjau dan memberi arahan dari dalam kenderaan sahaja.

Selepas perbicaraan berjalan untuk beberapa bulan, kekuatan penyokong Anwar semakin berkurangan. Pekikan reformasi semakin basi selepas Anwar dijatuhkan hukuman penjara selama 15 tahun.

Bagaimanapun selepas 6 tahun dipenjara Sungai Buloh , Perdana Menteri Malaysia ketika itu Tun Abdullah Ahmad Badawi dan menantunya Khairy Jamaluddin telah membebaskan beliau. Pembebasan ini merupaka satu kesilapan besar kepada negara.

Wan Azizah telah menggunakan Khairy Jamaluddin untuk tujuan mendapat pasport bagi membolehkan Anwar mendapat rawatan sakit tulang belakang di German.

5 tahun selepas dibebaskan Anwar kembali menjadi ahli parlimen dalam pilihanraya kecil pada tahun 2008 dan dengan kemenangan tersebut maka bergegar kembali laungan reformasi dan Anwar mencanangkan bahawa beliau akan merampas kerajaan pada 16 September 2009.

Dalam keghairahan untuk menawan Puterajaya, Anwar gagal mengawal nafsunya yang terlalu rakus. Nafsunya bukan sahaja terlalu obses kepada Puterajaya tetapi juga kepada kegiatan lamanya iaitu biseksual.
Isu pertama yang menghantuinya ialah kes liwat dengan Saiful yang sudah masuk tahun ke 4 dan akan berakhir tidak lama lagi. 

Jika 16 Mei ini Anwar didapati bersalah maka dia dikehendaki membela diri. Ini akan memakan masa untuk beberapa bulan lagi. Mengikut analisa yang dibuat banyak pihak, besar kemungkinan Anwar akan dipenjarakan sekali lagi.

Waktu ini lah Anwar akan merancang untuk melakukan sesuatu perkara yang luar biasa, mungkin satu gerakan ala Tahrir akan diledakkan di Kuala Lumpur. Ia sebagai jalan terakhir untuk beliau menyelamatkan dirinya daripada merengkok di dalam penjara.

Kini kes 'china doll' menjadi topik hangat. Ia bertambah hangat dengan sumpah laknat yang dibuat petang tadi di sebuah masjid di ibu negara.

Keganasan yang ditunjukkan oleh AMK Parti Keadilan Rakayat petang tadi mencerminkan satu lagi fenomena seperti 1998 akan berulang kembali. Cuma skalanya yang belum boleh kita gambarkan.

TM begitu yakin walaupun dengan bantuan facebook, twitter , tumbler dan sebagainya, rakyat tidak lagi akan terpengaruh dengan pujuk rayu beliau lagi.

Anwar hanya ada satu talian hayat jika beliau benar-benar terdesak. ia itu Pas. Pas akan sedia mengangkat senjata walaupun dengan bertongkat paruh demi mengizinkan mereka menawan Puterajaya melalui reformasi.

Bagimanapun impaknya tidak lagi seperti dahulu, ini Pakatan Rakyat semakin ditolak rakyat.

Jumaat, 29 April 2011

FITNAH S18. S6. Kes mubahalah?

Daughter remembers Ong the Good Samaritan

Mubahalah



PERISTIWA mubahalah atau sumpah laknat yang berlaku baru-baru ini adalah sesuatu yang baru kepada umat Islam di Malaysia. Menurut tokoh agama, Prof. Madya Dr. Mohd. Radzi Othman, beliau tidak pernah mendengar sumpah laknat dilakukan di negara ini.

Dalam temu bual dengan wartawan ZULKEFLI HAMZAH, AZMAN ANUAR dan ROKIAH ABDULLAH di pejabatnya di Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang Jumaat lalu, Dr. Mohd. Radzi menghuraikan secara terperinci mengenai mubahalah.

Pensyarah Jabatan Pengajian Islam itu telah 23 tahun berkhidmat di USM selepas memperoleh ijazah sarjana muda, sarjana dan ijazah kedoktoran dari Universiti Madinah, Arab Saudi. Beliau merupakan pakar bidang hadis, dakwah dan usuluddin.

Berusia 57 tahun, Dr. Mohd. Radzi pernah menjadi ahli Majlis Fatwa Pulau Pinang selama 11 tahun. Sejak 23 tahun lalu, beliau ialah ahli Majlis Fatwa Perlis selain menjadi penasihat syariah Bank Rakyat.

Beliau juga menulis buku dalam bahasa Arab mengenai sejarah sahabat Nabi dan gerakan pembaharuan dalam Islam.

Dalam temu bual selama lebih satu jam itu, Dr. Mohd. Radzi menyifatkan sumpah laknat sebagai perkara serius kerana ia melibatkan maruah seseorang penganut Islam dan ia boleh membawa kepada pelbagai reaksi daripada masyarakat yang pelbagai pengetahuan dan latar belakang.

Katanya: “Tanggapan yang diberi pula datang dalam pelbagai bentuk. Saya khuatir perkara ini boleh membawa kekeliruan, perpecahan dan kekecohan kepada umat Islam. Penyelesaian secara mubahalah sesuatu yang jarang berlaku. Ia satu sejarah pada umat Islam di Malaysia.”

MINGGUAN: Apakah kedudukan sumpah dalam Islam dan adakah sumpah pernah menjadi isu besar dalam sejarah Islam?

DR. MOHD. RADZI: Mengikut sejarah Islam, sumpah secara umumnya adalah perkara biasa. Sumpah boleh berlaku pada bila-bila masa, sama ada dalam mahkamah kalau kes dibawa ke mahkamah atau jika diminta bersumpah ataupun dibuat di luar mahkamah sesama orang Islam. Sumpah dibuat bertujuan mendapat kepastian yang lebih tinggi tentang kebenaran sesuatu dakwaan. Jika seseorang itu mendakwa sesuatu yang kita tidak pasti, kita boleh memintanya bersumpah. Jika orang tidak meminta kita bersumpah sekali pun, jika kita rasa maklumat yang kita beri tidak dapat diterima dengan baik, kita boleh bersumpah. Ini sumpahan biasa.

Sumpahan adalah sesuatu yang dibuat secara bersungguh-sungguh untuk mengukuhkan, menguatkan dan menyokong kenyataan-kenyataan kita supaya kebenaran dapat diterima oleh pihak kedua

Sumpah ini ada kategori tertentu atau hanya bagi menentukan kebenaran kes-kes jenayah?

DR. MOHD. RADZI: Tidak hanya dalam kes jenayah, dalam isu pertikaian harta benda pun boleh bersumpah. Sumpah juga boleh dibuat untuk menentukan kebenaran kes-kes peribadi.

Bagaimanakah cara bersumpah yang sah dan betul?

DR. MOHD RADZI: Bersumpah dengan menyebut nama Allah. Waallahi, Wabillahi dan Wataallahi. Ini lafaz-lafaz sumpah. Lafaz ini hanya digunakan pada perkara-perkara untuk mengukuhkan kebenaran dan dakwaan supaya pihak kedua boleh menerimanya.

Sumpah laknat yang berlaku baru-baru ini, apakah kedududkannya dalam Islam?

DR. MOHD. RADZI: Sumpah yang semacam itu dikenali sebagai mubahalah iaitu bermakna saling melaknat sesiapa yang berbohong antara kedua-dua belah pihak, termasuk orang yang bersumpah. Sumpah laknat melibatkan orang yang bersumpah itu sendiri. Andai kata apa yang disumpah tidak betul, sesuatu yang batil, ertinya orang yang bersumpah juga termasuk dalam mereka yang dilaknat dalam sumpahan itu. Tapi perkara ini jarang berlaku.

Sumpah laknat disebut dalam al-Quran?

DR. MOHD. RADZI: Dalam Surah al-Imran Ayat 61 Allah berfirman yang bermaksud: “Kemudian sesiapa yang membantahmu (wahai Muhammad) tentang kisah Isa sesudah datang ilmu (yang meyakinkan ) kamu, maka katakanlah (kepadanya): “Marilah kita memanggil anak-anak kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan kami serta perempuan- perempuan kamu, dan diri kami serta diri kami, kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang yang berdusta.

Latar belakang turunnya ayat itu ialah ada satu kabilah Nasara, Bani Najran, di selatan Semenanjung Tanah Arab bertemu Nabi Muhammad. Mereka ingin mendapatkan perlindungan keselamatan daripada negara Islam melalui Nabi Muhammad. Nabi Muhammad meminta mereka membayar jizyah. Dalam pertemuan itu, mereka enggan membayar jizyah sebaliknya mereka mencabar untuk bermubahalah.

Tetapi akhirnya mubahalah tidak berlaku kerana kabilah Nasara bersetuju membayar jizyah tanpa melakukan sumpah mubahalah. Orang Nasara itu takut melakukan mubahalah kerana merasakan Nabi Muhammad berada di pihak yang betul manakala mereka tidak betul. Hasilnya mereka terpaksa menanggung akibat buruk. Akibat itu bukan sahaja menimpa mereka tetapi turut dilaknat sehingga ke anak cucu. Justeru, kabilah Nasara membuat keputusan untuk menerima sahaja permintaan Nabi.

Akibat buruk dalam sumpah mubahalah, adakah ia memang janji Tuhan atau hanya sumpah manusia?

DR. MOHD. RADZI: Ia memang janji Tuhan. Melalui Ayat 61 Surah al-Imran itu juga pada perenggan yang terakhir, dinyatakan “kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang yang berdusta.”

Apabila kita bermubahalah, Allah akan memberi balasan buruk kepada mereka yang berdusta. Apabila kedua-dua belah pihak bermubahalah, mesti ada salah satunya benar dan salah satunya tidak benar. Melalui ayat itu, Allah menjanjikan balasan buruk kepada pihak yang tidak benar.

Balasan buruk yang Tuhan janjikan itu, adakah kita boleh melihatnya?

DR. MOHD. RADZI: Daripada kes-kes sumpah yang berlaku, ulama-ulama hadis ada merakamkan beberapa kes. Kata Ibn Hajjar, akibatnya tidak melebihi tempoh satu tahun. Tidak melebihi tempoh dua bulan pun ada. Namun di kalangan pengikut Ahli Sunah Wal Jamaah, mubahalah dilafazkan hanya pada kes-kes yang serius dan pada kes-kes yang besar sahaja. Itu pun selepas dirujuk dengan pelbagai cara lain yang perlu diusahakan untuk menyelesaikan perbalahan dua pihak tadi. Jika ia masih tidak selesai, akhirnya barulah dirujuk kepada cara mubahalah.

Dalam sejarah Syiah, pengikut Syiah banyak merujuk kepada cara mubahalah. Mereka memang lebih suka cara mubahalah.

Bolehkah diberikan contoh-contoh mubahalah yang dilakukan oleh orang Syiah?

DR. MOHD. RADZI: Berdasarkan satu catatan dalam laman web Syiah, terdapat beberapa kes mubahalah yang berlaku pada zaman Jaafar al-Sadiq. Orang Syiah bermubahalah untuk menyelesaikan masalah yang berlaku pada waktu itu. Ketika itu mereka melakukan mubahalah dengan meletakkan jari-jari kedua belah tangan secara berselang seli antara satu sama lain dan kemudian berkata, “Ya Allah, andai kata si polan ini engkar kebenaran dan menerima kebatilan, maka kenakanlah dia dengan balasan daripada langit atau azab daripada engkau, ya Allah, dan melaknatnya sebanyak 70 kali.”

Mubahalah itu dilakukan pada waktu subuh iaitu ketika antara naik fajar hingga naik matahari. Orang Syiah memang biasa dan kerap bermubahalah. Cuma bagi kita pengikut Ahli Sunah Wal Jamaah, mubahalah jarang-jarang berlaku. Apabila wujud kes-kes pertelingkahan yang tidak dapat diselesaikan dengan cara lain, baru mubahalah digunakan. Sumpah itu jarang digunakan kerana ia mengakibatkan perkara buruk yang boleh menimpa pihak-pihak yang berkenaan.

Adakah pernah berlaku kes mubahalah dalam sejarah masyarakat Islam di Malaysia?

DR. MOHD. RADZI: Sepanjang pengetahuan saya, saya tidak pernah dengar ia berlaku di Malaysia.

Sumpah laknat atau mubahalah yang dilakukan pada 15 Ogos lalu, apakah balasan-balasan yang boleh berlaku?

DR. MOHD. RADZI: Hanya Allah yang tahu. Antara yang mungkin boleh berlaku seperti kematian secara mengejut atau sakit berpanjangan atau lain-lain. Sumpah biasa sekalipun, kalau tidak benar, ia sudah merupakan satu dosa besar dan orang yang berdusta perlu bertaubat. Mubahalah tentunya lebih serius kerana ia bermaksud laknat Tuhan iaitu dijauhkan daripada rahmat Tuhan. Jadi bila kita dijauhkan daripada rahmat Tuhan, rahmat siapa lagi yang kita harapkan? Dalam mubahalah, kita dijanjikan dengan balasan laknat. Ia boleh berlaku dalam pelbagai bentuk iaitu laknat Allah, laknat Nabi dan laknat para mukminin. Maknanya sumpah itu meminta pihak yang berkenaan dijauhkan daripada rahmat Tuhan.

Manusia dinaungi rahmat Tuhan dan Tuhan memberikan rahmat kepada sesiapa yang dikehendakinya, tidak kira Islam dan bukan Islam. Dalam sumpah laknat, rahmat itu akan dijauhi daripada orang yang berdusta.

Adakah sumpah mubahalah ini sama dengan hukum li‘an yang dinyatakan dalam Ayat 6-10 Surah An Nur?

DR. MOHD. RADZI: Li‘an hanya boleh berlaku di antara suami isteri sahaja iaitu seseorang suami yang bersumpah untuk tidak mendekati isterinya dalam tempoh tertentu manakala mubahalah pula memang ada unsur sumpahan dan ia boleh berlaku di kalangan suami isteri atau sesiapa sahaja.

Apakah cara bermubahalah yang paling tepat?

DR. MOHD. RADZI: Mubahalah tidak tertakluk kepada banyak syarat kerana dalam nas-nas syarak tidak dinyatakan dengan jelas syarat-syarat yang diperlukan. Cuma mubahalah ini boleh dilakukan ekoran daripada perbalahan yang tidak dapat diselesaikan dengan cara biasa melalui perbincangan dan persefahaman. Caranya boleh berlaku di mahkamah di depan hakim jika kes dibawa ke mahkamah. Ia juga boleh dilakukan di luar mahkamah bahkan di mana-mana sahaja. Pada zaman Abdullah Ibn Abbas Al-Auzar dan Syuraih Al-Qa‘di, mubahalah pernah berlaku di dalam masjid dan di luar masjid selepas kesepakatan kedua-dua pihak untuk sama-sama merujuk kepada pendekatan mubahalah untuk menyelesaikan permasalahan yang dihadapi.

Apakah syarat-syarat khusus mubahalah?

DR. MOHD. RADZI: Apabila kedua-dua pihak bersetuju untuk bermubahalah maka pihak yang berkenaan perlu bersumpah dengan lafaz Waallahi, Wabillahi dan Wataallahi dan kemudian terus menyebut masalah yang dimaksudkan dan pada akhirnya dengan menyatakan laknat Allah kepada mereka yang berdusta atau laknat Allah terhadap dia yang bersumpah andai kata dia berdusta.

Adakah ada syarat-syarat tertentu yang lain?

DR. MOHD. RADZI: Tidak ada syarat tertentu, tapi ketika Nabi Muhammad mahu bermubahalah dengan kabilah Nasara, Bani Najran, baginda membawa anaknya, Siti Khadijah, menantunya Saidina Ali serta cucunya Hasan dan Husin sebagai saksi.

Bagaimanapun, kes pada zaman Rasulullah itu tidak berakhir dengan mubahalah. Ketika mubahalah, kedua-dua pihak boleh hadir secara bersama ataupun satu pihak sahaja manakala pihak yang lagi satu yang melakukan mubahalah secara berasingan juga dianggap mubahalah.

Dalam sesuatu isu yang dipertikaikan, kalau satu pihak sahaja bersumpah laknat manakala pihak yang dituduh tidak mahu bersumpah, apakah kedudukan mubahalah itu?

DR. MOHD. RADZI: Dalam kes sebegitu di mana ada pihak yang engkar iaitu tidak mahu bersumpah, kebenaran memihak kepada pihak yang bersumpah.

Kalau kedua-dua yang menuduh dan dituduh bersumpah laknat, apa pula kedudukannya?

DR. MOHD. RADZI: Dalam kes sumpah laknat, kita akan dapat lihat petanda-petanda awal yang boleh membawa kepada kebatilan. Sumber-sumber agama tidak menyebut secara jelas tentang petanda-petanda yang berkenaan kerana perkara seumpama itu jarang berlaku di kalangan kita pengikut Ahli Sunah Wal Jamaah dan ia tidak diperbesar-besarkan. Bagaimanapun, ulama-ulama Syiah mencatatkan bahawa tidak lama selepas mubahalah berlaku kejadian seperti orang yang berdusta tidak boleh bercakap, cakapnya tidak lancar, tergamam, terjatuh dan bermacam-macam lagi. Sejauh mana kebenarannya tidak pula diketahui.

Apa yang penting ialah pihak berkenaan telah bersumpah dan yang kedua pula menyahut cabaran itu dengan bersumpah, jadi kita tengoklah di antara kedua belah pihak itu apa yang akan berlaku. Ulama Ibn Hajar Al Salam as Qualani pernah berkata, pada pengetahuannya, akibat sumpah akan dapat dilihat tidak lebih daripada satu tahun.

Bagaimana pula jika kes yang dipertikaikan itu dibawa ke mahkamah?

DR. MOHD. RADZI: Bagi kes yang dibawa ke mahkamah, mubahalah boleh berlaku di mahkamah andai kata pihak mahkamah merasakan pihak yang terbabit perlu bermuhabalah. Tujuan mubahalah adalah untuk mencari kebenaran. Antara dua pihak yang terlibat, walau apa pun yang diperkatakan, mereka sudah tentu lebih mengetahui perkara sebenar daripada mana-mana pihak yang lain. Kekeliruan mungkin berlaku apabila salah seorang enggan bercakap benar, menyebabkan pihak yang merasakan dia berada di pihak yang benar inginkan pembelaan. Maka mubahalah menjadi jalan penyelesaian yang terbaik.

Adakah mubahalah adalah sebahagian daripada hukum Islam?

DR. MOHD. RADZI: Mubahalah adalah sebahagian daripada hukum hakam Islam untuk menyelesaikan masalah yang berlaku bukan sahaja untuk Islam sesama Islam tetapi juga antara orang Islam dan pihak bukan Islam. Ia boleh dibuat dalam mahkamah dan boleh juga di luar mahkamah bergantung kepada persetujuan antara kedua belah.

Dalam mubahalah yang baru berlaku, timbul isu mubahalah telah dieksploitasi oleh pihak lain?

DR. MOHD. RADZI: Isu dieksplotasi, itu perkara lain. Yang penting, mubahalah adalah untuk menyelesaikan masalah.

Dalam satu kes mubahalah pada 15 Ogos lalu, timbul persoalan kononnya cara orang yang bersumpah laknat memegang al-Quran macam perbuatan orang Kristian. Apakah haram memegang al-Quran ketika bersumpah?

DR. MOHD. RADZI: Memang dalam kes mubahalah atau sumpah biasa tidak diperlukan memegang al-Quran atau junjung al-Quran ketika bersumpah atau bermubahalah. Akan tetapi jika ada yang berbuat demikian tak adalah boleh disamakan dengan amalan orang Kristian.Bersumpah atau bermuhabalah mengikut hukum syarak, seseorang yang bersumpah hanya bersumpah dengan nama Allah tidak boleh selain daripada Allah. Begitu juga mubahalah, hanya bersumpah dengan nama Allah dan juga melaknat pihak yang berdusta.

Apakah cara sumpah laknat yang betul?

DR. MOHD. RADZI: Cukup dengan hanya lafaz sumpah Waallahi, Wabillahi dan Watallahi dan ditambah pengakuan ‘Aku melakukan perbuatan atau aku tidak melakukan perbuatan yang dituduh itu’. Itu sudah cukup.

Dalam kes mubahalah, seseorang kena tambah ungkapan laknat Allah terhadap orang yang berdusta termasuk dirinya yang bersumpah andai kata dia berdusta.

sumber: Utusan Malaysia

Anwar Pembohong Siri 1

Eskay takes religious oath

Eskay Bersumpah Bahawa Pelaku Video Adalah Anwar




"A'uzubillahi minal syaitanirrajim. Bismillahirahma nirrahim. (Mengucap dua kalimah sahadah sebanyak 3 kali). Pada hari ini, 29 April 2011, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, saya Shazryl Eskay Abdullah berikrar dan bersumpah seperti berikut: A'uzubillahi minal syaitanirrajim Bismillahirahamanirahim, wallahi, wabillah, watallahi, aku bersumpah bahawa aku dan Datuk Seri Anwar Ibrahim berada dalam paparan video yang dirakamkan pada 21 Februari 2011. Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pelaku dalam video tersebut. Sekiranya aku melakukan fitnah, maka Allah akan melaknat akanku."

Pandemonium ahead of Eskay's oath-taking



HAHAHAHA! SEDAR DIRI PUN,,,,DAH LAH TAK CUKUP INCI DAN MINTA DI JULANG, PENDEK AKAL JUGA.

INGAT SEMUA ORANG PAS DAN PKR PANDAI AGAMA. RUPANYA BODOH MACAM BOSS DEPA JUGA.

ORANG NAK BERSUMPAH MUBAHALAH PUN DISEKAT, KATA PARTI KEADILAN. POORAAHH


LAAA SOLAT HAJAT DUA IMAM? BENGONG BETUI.


MUKA SAM KETOT , KECUT TAKUT BALA ALLAH.

Cara terbaik mengajar Anwar.

Pertama ialah tangkap Anwar dan ikat kaki tangan beliau. Letakkan dia di atas pentas TGV.

Jemput semua pemimpin Pas dan Pkr duduk dalam panggung wayang. Masing-masing bagi sebiji telur kemuruk.

Tayangkan video 20 minit dua tiga kali.

Selepas itu suruh Anwar bersumpah. Kalau dia tak mau bersumpah sebab tak dapat petunjuk Yusof Qardawi, pakat pakat buat sidang video menggunakan Skype .

Enggan bersumpah juga, kita baling telur kemuruk ke muka Anwar.

Setuju?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Bibir berdarah kena tumbuk budak Sam Ketot

Baru perintah Selangor PKR dah tunjuk zalim dengan menumbuk pihak yang menyokong Dato T
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Suasana sebelum sumpah

Semua menanti ketibaan Dato Eskey dengan penuh debaran kerana gangguan Pakatan Rakyat
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Dato T akhirnya berjaya melakukan sumpah laknat, Anwar?

Datuk Shazryl Eskay Abdullah melafaz sumpah laknat berhubung rakaman video seks di Masjid Amru Ibni Al As, Bandar Baru Sentul sebentar tadi.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

CSL akan sokong PKR?

Presiden MCA DS CSL cabar PKR.Katanya di Youtube laman web MCA beliau orang pertama akan undi PKR jika ia berani gugurkan hak istimewa orang Melayu..

Merekalah duri dlm daging, api dlm sekam, secara terang menaikkan ketegangan kaum.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Anwar letak jawatan segera

Ekoran isu video lucah yang semakin terserlah, Anwar wajib melepaskan semua jawatan dalam politik.

Pertama sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh dan kedua sebagai Ketua Umum PKR.

Kalau Anwar sebelum ini berani mendesak Tun Mahathir, DS Najib dan Pehin Seri Taib Mahmud meletakkan jawatan kini rakyat Malaysia mahukan Anwar pula berbuat demikian.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Isu Seks Anwar

" Apakah zaman nabi Lut sudah berlaku di Malaysia apabila penentang kemungkaran Liwat dan Zina di Benarkan dan penegak Kebenaran di Tentang? Tunggu Petunjuk dari Allah"

-sms dari Dato Eskay-

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Si Ketot enggan beredar

Setelah berjaya menghalang sumpah, AMK enggan berundur dari masjid walaupun diarahkan oleh Polis supaya bersurai.

Dato T masih bertahan dalam masjid dan jika tiada halangan upacara sumpah laknat tetap diadakan dalam masjid tersebut
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Pakatan Berjaya halang sumpah

Usaha Dato T untuk mengangkat sumpah laknat bahawa lelaki dalam rakaman seks itu adalah Anwar Ibahim telah gagal.

Kegagalan tersebut kerana pihak PAS dan AMK PKR berjaya merusuh dan mencetuskan suasna tegang di dalam dan luar Masjid Amru Bandar Baru SentuL sebentar tadi.

Usaha AMK PKR menambahkan lagi keyakinan rakyat bahawa Anwar adalah watak utama dalam video yang tersebar meluas hari ini dibeberapa laman blog

Jika Anwar tidak bersalah, eloklah Anwar menyambut cabaran Dato T untuk sama sama bersumpah dengan nama Allah.

Bukanlah satu kerja yang sukar untuk dilaksanakan.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

PR guna kanak~kanak untuk menghalang Sumpah Dato Eskay

Pakatan Rakyat terdesak dengan percubaan mereka untuk menggagalkan sumpah laknat oleh Dato T.

AMK di bawah Shamsul Mat Akin dan Pas bertindak kasar dengan menghalang media daripada membuat liputan.

SAM KETOT BERJAYA MENGGAGALKAN SUMPAH LAKNAT OLEH DATO ESKAY
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Live Masjid Amru Sentul

Pas dan penyokong PKR cuba menggagalkan upacara angkat sumpah laknat oleh Dato Eskay
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tahniah Pas

PAS akan kekal dalam Pakatan Rakyat walaupun siasatan polis mendapati pelaku dalam video seks yang dikaitkan dengan peimpin pembangkang disahkan adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohamad Sabu berkata, pendirian tersebut berikutan salah laku berkenaan hanya melibatkan seorang individu tanpa perlu dikaitkan dengan parti yang dianggotainya ataupun memberi kesankepada kerjasama gabungan pakatan pembangkang.

Bagaimanapun menurutnya, Parti Keadilan Rakyat (PKR) perlu membuat keputusan tegas mengenai kedudukan Anwar yang juga Penasihat Parti itu.

"Kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat tiada masalah, kita boleh terus kekal bersama.

"Kalau benar pelaku berkenaan disahkan sebagai Anwar, ia adalah masalah individu...tidak perlu dikaitkan partinya. Tapi PKR sendiri kena buat keputusanlah tentang beliau," katanya pada sidang media di sini, Jumaat.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat mengenai isu video seks yang dikatakan mirip Anwar yang juga Ketua Umum pakatan pembangkang seperti yang didedahkantrio 'Datuk T' kepada sekumpulan wartawan kanan bulan lalu.

Bagaimanapun menurut Mohamad, pendirian berkenaan adalah pandangan peribadi beliau dan bukannya pendirian rasmi PAS.

Namun menurutnya, PAS akan mengumumkan pendirian rasmi mereka melalui Majlis Syura Ulama mengenai perkara berkenaan selepas pihak polis selesai menjalankan siasatan.

"Apa-apa pendirian rasmi parti hanya akan dibuat oleh Majlis Syura Ulama.

"Buat masa ini kita masih berpandangan isu berkenaan masih bersifat spekulasi," katanya.

Diminta mengulas mengenai pendirian PAS yang mahu menunggu hasil siasatan berhubung kesahihan video seks berkenaan walaupun sebelum ini pembangkang dilihat enggan mempercayai ketelusan siasatan polis,Mohamad Sabu berkata: "Siasatan yang dimaksudkan mestilah dilakukan dengan berwibawa dan adil."
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

URGENT!!! Anwar skrg kelam kabut setelah video lucah tersebar meluas.

Al kisah Raja Drama Terkini

Dia arah macainya buat report polis dlm waktu terdekat konon ada cubaan sabotaj kenderaan mercedez hitam beliau. Konon salah satu skru penting di bhg tayar kereta telah dilonggarkan supaya kemalangan akan berlaku seterusnya mencedera atau membunuh beliau. Macai yg akan buat report polis mungkin sani, brahim yaakob, eekmal atau sam ketot.

Lain drama divert issue sdg difikirkan oleh nuar yg makin tersepit dan gelabah!

Nik aziz, tok guru politik bantu tutup kesalahan nuar. Semasa ceramah PR di Pasir Mas semalam, dia seru PKR Sentul halang sumpah laknat dato eskay slps solat jumaat hari ini di masjid amru al as, bandar baru sentul.

FB Rozan Azen Mat Razip (PKR) seru ahli2 hadir ke masjid hari ini. Sam ketot arah pkr sentul kepung masjid tersebut dan ganggu majlis sumpah laknat.

Sah pakatan haram dah takut!!!

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Kak Jijah kata itu bukan Bang Nuar kerana.......

Patutlah jijah nafikan sekeras2nya bahawa pelakon video tu bkan nuar. Dia kata dia kenal anwar. Suami dia.
Jijah kata kalu nuar ,dia mesti balon depan belakang masa main. Kak wan tahu lah.sb dia suami kakwan dah lbh 40tahun. Yg dlm video tu bkan nuar.bukan.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

LDP dah sibuk macam DAP

SIBU: The Liberal Democratic Party (LDP) has been strongly reminded not to interfere in Sarawak's political affairs.

State PBB youth exco member and deputy chairman of PBB youth Sibu zone Radin Kadri Radin Budiman said he supported the supreme council member Senator Datuk Idris Buang for suggesting that LDP deputy president Chin Su Pin should look after their own political affairs rather than interfering in the state's political affair.

"In fact, LDP has no right to comment in such a destructive manner on whatever political happening in our state," Radin added.

He was asked to comment on Chin's statement that SUPP's heavy loss in the April 16 state election was because Chief Minister Pehin Sri Abdul Taib Mahmud was "despised by the Chinese in Sarawak."

Idris in his statement said, it has hurt a lot of people in Sarawak, particularly the Bumiputera who appreciate and revered Pehin Sri Taib as the best chief minister Sarawak ever had.

Radin who spoke on behalf of all the branch heads and members under the PBB youth Sibu zone and PBB youth central region, called on Chin to make an open apology to the state government and particularly to Taib over the uncalled for and outrageous statement which he had made.

Nota kaki

Sarawak sepatutnya mengharamkan parti PAS, DAP dan PKR daripada memasuki Sarawak .
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Isu seks Anwar

Pagi tadi TM menerima satu sms dari seorang penyokong tegar PKR.

Katanya dia baru melihat lakonan lelaki yang menyerupai Anwar sedang melakukan perbuatan seks bersama pelacur atau china doll.

Dia tidak mempercayai dan menyatakan ia adalah konspirasi Umno. Ini kerana gambarnya kelabu, pudar dan berkualiti rendah. Umno menggunakan watak yang mirip Anwar bagi menjatuhkan karier politik beliau.

TM menjelaskan bahawa kualiti yang disiarkan ke dalam youtube memang begitu, Ia bergantung kepada format upload,

Ada yang upload versi HD, ada versi FLV atau versi MWV dan sebagainya.

Jika guna versi HD ia menggunakan size yang besar dan masa menonton menjadi lambat.

Jika versi skala kecil sudah tentu kualiti imejannya menjadi kurang.

Rakaman cctv tersebut semestinya berbentuk digital dan kualiti boleh dipertingkatkan kepada tahap HD.

Oleh itu pihak Bukit Aman dan pihak Dato T yang memproses data decoder cctv saja yang dapat melihat dalam kualiti asal dan jelas imejannya.

So kalau mereka yang telah menonton versi original di Carcosa dan mempercayai ia adalah Anwar, terima sajalah kenyataan tersebut.

Buat apa nak sibuk-sibuk. Dato Eskay tu rakan Anwar. Kita bukan rakan dan bukan kenal rapat dengan Anwar.

Orang kata, kalau nak tahu kelemahan seseorang, dapatkan rahsia daripada kenalan rapatnya.

Nampaknya sudah 3 segment perilaku Anwar telah didedahkan melalui beberapa laman blog. TM tabik spring kepada mereka yang berani mengambil risiko kerana menyiarkan dalam blog, walaupun kita tahu bahawa individu yang memuatnaik ke youtube bukan mereka. Ia adalah anonymous.

Ruang Internet tiada sekatan, web web porno pun berlambak dalam internet. MCMC pun tak mampu nak sekat.

So tak payah sibuk lah untuk mencari dan menahan bloggers yang muat naik aksi seks tersebut ke dalam blog mereka.

Mereka ada hero yang menyelamatkan rakyat negara daripada mempunyai seorang pemimpin sedimikian rupa.

Tm mempertahankan mereka seperti Papagomo, Pisau, Hosuse PK, Badut Rakyat, YY, Politik Harian, Flying Kick dan ramai lagi.

Yang pasti pelaku yang masih menafikan bahawa dia adalah orangnya perlu ditolak.

JAWI perlu menyiasat kerana AMK dah bawa kes ke mahkamah Syariah JAWI.

Selesai siasatan, serahkan laporan ke Mahkamah dan Anwar perlu dihadapkan ke Mahkamah Syariah.

JAWI pula janganlah tidur, dahulu ada satu kes saman pengurus sukan dan pegawainya. Pengurus bergelar Dato Seri telah membuat kenyataan di mahkamah sivil bahawa dia kerap melakukan hubungan seks dengan pegawainya dan akhirnya pegawai tersebut merengkok dalam penjara kerana bersalah. Kes apa tak taulah. Cerita lama.

Selepas itu TM persoal juga apakah JAWI tak boleh ambil tindakan atas kenyataan Dato Seri itu, atau tunggu orang buat report.

Seorang polis pernah menyatakan kepada TM bila polis ditanya kenapa tak tangkap orang berjudi?

Jawapannya mudah sahaja, kita tak terima report dari orang awam. Jadi kami tak boleh bertindak tanpa report.

Satu sahaja polis bertindak tanpa report ialah apabila orang awam melakukan kesalahan lalu lintas.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Nak tanah secara ugutan?

Kg DBI demo: MB Perak, keep your promise!

Demonstrators calling for alternative housing caught police by surprise when they surged forward, volunteering to be arrested after the cops had detained four protesters, reports Rani Rasiah.

A demonstration provoked by the Perak Menteri Besar's dogged refusal to honour his promise of housing lots took place outside the Perak State Secretariat building on 13 April 2011.

A bright red banner read, "Menteri Besar kotakan kata, Lot rumah untuk penduduk Kg DBI" ("Chief Minister, keep your word – Housing lots for Kg DBI residents"), and a host of placards bore slogans such as, "53 tahun Merdeka – tanpa rumah tetap" ("53 years of Independence, without permanent housing"), "Rumah selesa hak asasi rakyat" ("Adequate housing, a basic human right"), "1Malaysia, kroni didahulukan – tiada tanah untuk rakyat miskin" ("1Malaysia, cronies first, no land for the poor").

Even before the people turned up, about 40 police personnel including a light strike force had gathered menacingly outside the gates of the State Secretariat building. The chanting began almost immediately: "Apa kita mahu?" ("What do we want?") "Lot tanah!" ("Housing lots!").

The Ipoh OCPD and his senior officers grew more and more agitated. "You do not have a permit" they charged, as if there was the remotest possibility of getting a permit if an application had been made!

It was a spirited demonstration by the villagers – men, women and children, who had been fighting for housing for the past 14 years. They were a frustrated lot, having been let down countless times by Menteris Besar from the time of Ramli Ngah Talib failing to fulfil their promises of alternative housing. They were tired of using 'proper channels' to voice their grievances as the government did not seem to respect such initiatives.

Indeed after the current MB Zambry Abdul Kadir announced his very progressive policy of automatic land grants for residents staying 10 years on government land, the people had handed over letters every month asking for implementation of the policy, but to no avail. The letters were ignored; worse, the MB seemed to be playing games, kicking people around, by forwarding the letters to various department heads, such as the Director of Lands and Mines, the Mayor of Ipoh and the State Secretary, all of whom took no action whatsoever.

In the meantime, the 37 acres of overgrown and neglected city council land, of which Kg DBI is a part, began getting infested with snakes and other creatures as the areas neighbouring it were developed. All the letters asking the city council to step in and clean up the land, and asking for urgent settlement of the land problem fell on deaf ears. As a result, in November 2010, a villager died in the ICU a few days after being bitten by a cobra near his home. Even this tragedy didn't make the government sit up and take action.

The villagers were driven to demonstrate as all 'proper channels' had failed to elicit any reasonable response from the MB and as it became more and more difficult and risky to continue living in the village. The Kg DBI residents began to feel that this neglect and inaction on the part of the state government was a conscious and cynical policy to get them to leave the kampung by making conditions unbearable!

Thus during the course of the protest, when the MB's officer told the negotiating team that they could not enter the State Secretariat premises and that he would receive the memorandum at the gate, people were furious. The officer subsequently offered to see three people, and then five in his office. But after all the years of struggle, hardship and tragedy, the people were not prepared to return home empty handed after exchanging pleasantries with the MB's officer. They wanted to see the MB or someone who could make decisions.

The police were getting restless meanwhile and annoyed at the support given by drivers honking in support of the protest. They stopped and served a summons on a lorry driver who had honked enthusiastically as he passed the crowd. The OCPD then got his men to close up the road even though the demonstrators posed no problem to traffic, as they were mostly on the pavement. Then the 40-odd policemen and the light strike force crossed over the road to form a menacing line in front of the demonstrators. Other police personnel went behind the line of demonstrators. Clearly preparations were being made to arrest.

The chanting continued. "MB, turun!" ("Come down Chief Minister!"), "Kami mahu jumpa MB!" ( "We want to meet you!") The people were told that the MB could not leave the State Assembly when it was in session. They were told about wrong timing, but in the people's experience there had never been a right timing. Negotiations continued, with the MB's officer saying he could arrange a meeting on another day with the MB.

Our representatives asked if the MB could spare a few minutes during the lunch break of the State Assembly to see a delegation of residents.

The MB's officer said he would try, and this fact was made known to the senior police officers present.

But before the negotiations could be concluded, a senior police officer suddenly announced that the demonstration was an illegal assembly and that people had to disperse. The light strike force and other yellow-vested police personnel swung into action, initially arresting four people whom they thought were the ring-leaders, and wilfully and violently attacking one of them.

As these four were led to the Black Maria, the DBI residents surged forward to board the Black Maria: "If you want to arrest, arrest us all!" About 10 of them managed to board the Black Maria, but this wasn't quite in line with the script that the police had intended. Normally when they go into arrest mode, the demonstrators would try and escape, and the crowd would be dispersed. Here people were volunteering to be arrested, and police regulations specify that only a certain number of people can be loaded on to a Black Maria!

The police changed gear abruptly, and formed a cordon to prevent more people from climbing into the Black Maria, which was duly locked and driven off to the police station accompanied by escorting police cars, their sirens wailing.

The remaining protesters steadfastly marched about three quarters of a kilometre to the Central Police Station to demand the release of the 14 arrested. Villagers from other peneroka bandar (urban pioneer) villages, Chinese New Village residents, and estate and factory workers responded to solidarity calls and joined the protest in the blazing sun outside the police station. The numbers waiting outside began to swell. People bought more manila cardboard and prepared placards as most of what they had earlier had been confiscated. Clearly things were not going according to plan for the police!

Those arrested were released at about 4.00pm.

The Kg DBI villagers hope the MB will now take their housing issue seriously and call them for a dialogue. They have been waiting for 14 years! Their housing needs must be settled before the land they have been residing on for decades is apportioned off to developers.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Kemalangan ragut nyawa pembantu khas Zahid Hamidi


Ahmad Shaari Abdul Rani, pembantu khas Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, terbunuh apabila motosikal berkuasa besar yang ditungganginya terbabas di KM 83.9 Lebuhraya Utara Selatan arah utara, dekat sini hari ini.

Dalam kejadian pada 3.30 petang itu, Ahmad Shaari, 55, yang menunggang motosikal 1100 cc sedang dalam perjalanan ke Langkawi untuk menghadiri kursus di sana mulai esok.

Jurucakap polis berkata kejadian berlaku ketika hujan lebat.

Ahmad Shaari meninggal dunia di tempat kejadian dan mayatnya dibawa ke Hospital Sultan Abdul Halim di sini.

PAS mati kutu

Isu liwat dan china doll membabitkan Anwar Ibrahim menyebabkan Pas mati kutu, tenggelam punca, tak  tahu apa nak dipertahankan. Last 2 buat cerita Umno ajak Dap bekerjasama.

Jika dahulu Pas sanggup mempertahankan Mat Sabu dalam kes khalwat di Hotel Perdana Kota Bharu, kini Pas tidak dapat lagi mempertahankan Anwar, kerana kes Anwar bukan satu tetapi banyak .

Yang melenting hari ini ialah Pkr sahaja. Lim Kit Siang, Teresa Kok, Ronie Liu, Lim Guang Eng pun tak peduli lagi, Elizabeth Wong,  Zuraida Kamarudin  dari wanita Pkr pun senyap sunyi. La Toya masih membelakang Anwar selain daripada AMK.

Esok Dato Eskey akan bersumpah laknat, Anwar mempertikaikan sumpah Eskay, Kononnya seorang yang ingin bersumpah mesti bebas dari zina dan arak. macam nak jadi wali pula.

Pada hal apa yang kita semua sedia maklum seorang yang dituduh boleh bersumpah sekiranya tidak ada bukti,

Khamis, 28 April 2011

Sex video: Eskay gives cops his DNA sample

Anwar dakwa polis lindungi dalang video seks



Jawapan Anwar jelas berbelit-belit menunjukkan dia bersalah. Lucu bila dia jawab isu sumpah laknat.

Rujuk Dr Asri, patut rujuk syariah dan mahkamah syariah.

Orang yang mengangkat sumpah harus bebas dari dosa besar, tidak pernah minum arak dan tidak pernah berzina. Saya tidak pernah diminta oleh sesiapa.- Anwar


You ikut hukum siapa untuk suruh angkat sumpah?

Saudari orang Islam, Hukum mana yang mana yang suruh angkat sumpah? Tak boleh jawab?

Tanya lain.

Umno dan pimpinan Umno terdesak dan Dato seri Najib harus menjawab mengapa jenayah dan pornografi menjadi strategi beliau terpenting dalam mempertahankan kuasa beliau dan Rosmah dalam negara dan menggunakan beberapa orang termasuk agendadaily utusan untuk menjadi perkasan murahan untuk menyebarkan jenayah yang begitu kotor dan jijik dan menghina orang dan marah keluarga.

Kalau baca kenyataan Dato Zin menyatakan tolong pulihkan tahap profesionalisme polis kerana ia telah terjejas kerana rasuah penipuan dan penyalah gunaan kuasa.

Untuk memahami syarat bersumpah secara Islam sila masuk ke blog HafizFirdaus.com 

Lihat juga scrib mengenai syarat sumpah syarie di sini (KLIK)


"ANWAR TAK BERANI BERSUMPAH KERANA DIRINYA KOTOR DAN JIJIK" Ini berdasarkan kata-katanya di atas.

Al Porn, Tian Chua Dan Botak pun mengatakan semua ini Konspirasi Umno

Anwar dipanggil untuk memberi keterangan di balai polis berhubung isu sex
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Skandel sex

Anwar Ibrahim hadir di Ibu Pejabat Polis Daerah Dangi Wangi kira-kira 2.50 petang utk beri keterangan mengenai kes video seks
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Dato T akan sumpah, Anwar pun kena sahut cabaran

Datuk T akan melakukan Sumpah Laknat di Masjid Amru Al-As Sentul KL sebaik sahaja selepas Solat Jumaat. Mari rakan2 kita beri sokongan kpd Datuk T atas bernai kerana benar. Salam dan sebarkan.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Isu rambut pulak!

Gambar kiri dirakam 21 hb dan kanan 22 hb. Lewat sehari. Pokok ceritanya mana mungkin dalam satu hari rambut panjang dan lebat.

Ini satu muslihat baru untuk mengelirukan rakyat. Apa benar? Anda percaya?

Jawapannya ialah kena rujuk sumber rakaman 22 haribulan, ini kerana kamera tidak boleh menipu, semua maklumat akan tercatat dalam property foto tersebut.

Jenis kamera, masa, aperture, speed, iso, semua akan dipamerkan di sana.

Kalau benar 22 hb sila pamerkan dan disahkan oleh PDRM kerana satu bahan bukti pihak tertuduh.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

TVSelangor09 27042011 AMK Gesa Tindakan Tegas Ke Atas Blogger Tanyang Vi...

Rasuah Pemusnah Tamadun Part 4

AMK kenapa sibuk nak saman blogger? Kalau AMK dah menafikan ia bukan Anwar , buat apa nak kecoh, Buat lah laporan polis atau PKR sendiri menangkap pelaku dalam video tersebut dan serahkan kepada polis,




AMK perlu takut dan risau sekiranya pelaku tersebut ialah Anwar. Ini kerana ia akan menyebabkan parti Pkr dilabelkan sebagai mempunyai ketua yang tidak bermoral.




Jangan melaga-lagakan UMNO dan PBB

Umno 'circling' for foray into S'wak

Aidila Razak


The presence of Umno bigwigs and machinery during the BN election campaign in Sarawak has raised questions about the peninsula-based Malay party's role in the state.

NONEUniversiti Malaysia Sarawak (Unimas) political science lecture Andrew Aeria (right) is of the opinion that Umno will eventually move into Sarawak.
“But I dare not say more. I can't really see it happening yet but the day (Chief Minister Abdul) Taib (Mahmud) moves away from the scene, there will be some serious moves (into Sarawak by Umno),” he said.

Speaking at a forum on the 10th Sarawak election organised by pollster Merdeka Centre in Selangor last night, Aeria said the possibility of Umno in Sarawak “should not be feared” and that there should be more engagement on this front.

NONEFellow Unimas political scientist Faisal Syam Hazis said Umno will have a hard time making its case to enter Sarawak after PBB - the local party which represents the Malay-Melanau and Muslim community - won all 35 seats it contested.

This also makes it the party which holds the largest proportion of the Sarawak assembly's 71 seats.

“For Umno to come in, PBB will have to be dissolved. Sarawak BN, including (Dayak-based) PRS and PBDS will try its best to ensure that Umno stays out,” he said.
For Sarawakians, Umno is still very much the bogeyman. This was exemplified in a billboard during the election campaign, showing three sharks marked DAP, PAS and PKR circling Sarawak, while an unmarked shark was depicted taking a bite out of Sabah.

“You would assNONEume that the unmarked shark is Umno and that Sarawak BN was killing two birds with one stone,” he said to laughter from the audience of about 300.

Whether or not Umno makes a play for Sarawak, Faisal said the fact that BN conceded 16 seats (three times more than 2006) and narrowly won 14 other seats foreshadows strains in federal-state relations.
Ngemah, Telang Usan and Senadin were won with less than 50 percent of votes, while 11 others including Beting Maro, Kedup, Bengoh and Kakus were taken with 50-56 percent of the votes. Most of these seats saw multi-cornered fights.

“With 14 (marginal) seats and 16 seats lost (by BN), there is a genuine threat of losing the two-thirds majority…if the opposition is able to put up a straight fight,” Faisal said.

“The expectation was for Sarawak BN to win 80-90 percent of the seats and when they lost 16 with Taib being the lead cause for that, Kuala Lumpur panicked and called for his head (causing) a strain in federal-state relations from now on.”

PBB power struggle?
However, Faisal believes that Taib will use the fact that he had retained the two-thirds majority support as a reason to stay and will use his succession plan to show Kuala Lumpur who is boss.

bn candidates announcement pbb hq 030411 abang johari“There is a clear indicator that KL wants (PBB deputy chief) Abang Johari (Abang Openg, left) because he is seen as the leader with the less baggage in terms of corruption.

“But Taib was sworn in as chief minister soon after the two-thirds majority was announced, and as a symbolic gesture, the person sitting next to (Taib's wife that night was PBB vice-president) Awang Tengah.

“Taib is saying: 'I am not stepping down but even if I do, the choice of a successor is mine. I have been the strongman of Sarawak for 30 years and have delivered the parliamentary seats (to BN) so why should I bow down?'.”

Agreeing with his colleague, Unimas lecturer Neilson Mersat said post-election factional fighting within PBB will be watched for the anticipated “power struggle”, following raised expectations of Taib's departure.

The chief minister in an interview immediately after results were announced on April 16 had said that he is seeking to retire “mid-term”.

Kalau dah dasar penipu....

Dato' Harun Din kata 

"jangan baca akhbar yang membawa berita fitnah sebab hukumnya haram"
tetapi media PKR telah memetik kenyataan Harun Din tersebut dengan, 

"JANGAN BACA AKHBAR UTUSAN MALAYSIA YANG MENYEBAR FITNAH"

Ini apa pula hukum sesuka hati tukar kenyataan orang ni?




KUALA LUMPUR 27 April - Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din hari ini menafikan sekeras-kerasnya laporan akhbar Suara Keadilan yang memetik beliau sebagai berkata, hukum membaca Utusan Malaysia adalah haram seperti disiarkan lidah rasmi Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.

Menurutnya, beliau juga tidak pernah menasihatkan orang ramai supaya jangan membeli Utusan Malaysia dengan alasan ia menyebarkan fitnah seperti dilaporkan akhbar berkenaan semalam.

"Semasa dihubungi wartawan Suara Keadilan tiga hari lalu, pemberita berkenaan meminta saya mengulas hukum bagi berita berbentuk fitnah dan dia langsung tidak menyebut Utusan Malaysia, jadi saya beri pandangan umum saya terhadap fitnah dalam pemberitaan.

"Jadi, saya langsung tidak mengaitkan Utusan Malaysia dan saya anggap ia disalah lapor tetapi tidak tahu mengapa ia jadi begitu, saya enggan ulas mengenai kekhilafan itu kerana tidak mahu panjang cerita.

"Saya ingin menegaskan bahawa saya tidak akan mengeluarkan kenyataan bodoh sebegitu (baca dan beli Utusan Malaysia haram) kerana saya sendiri membaca Utusan Malaysia," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Haron diminta menjelaskan laporan muka dua lidah rasmi PKR itu semalam yang kononnya memetik beliau sebagai mengeluarkan hukum membaca serta membeli akhbar Utusan Malaysia sebagai haram kerana ia mengeluarkan berita berunsur fitnah.

Dalam pada itu, beliau masih lagi memikirkan tindakan sewajarnya yang akan diambil ke atas Suara Keadilan ekoran 'kesilapan' laporan berkenaan.

"Saya dihujani panggilan dan khidmat pesanan ringkas pelbagai pihak hari ini akibat kesilapan laporan itu tetapi tengok dahulu keadaan sehingga minggu hadapan (untuk mengambil tindakan ke atas Suara Keadilan)," jelasnya.

Analisa ringan pendedahan cctv melibatkan ahli politik

  1. Rakaman telah disahkan tulin
  2. Polis bersedia mendedahkan individu jika perlu
  3. Semasa meninggalkan bilik tersebut pelaku tersebut tidak memakai jam tangan
  4. Juga tidak memakai tali pinggang
  5. Gerak langkah, ayunan tangan , lenggang lenggok sah pelaku adalah yang amat dikenali ramai
  6. Tak kan lah kaum keluarga tak cam baju, seluar dan pakaian dalamnya....

Perak Today-Rasuah Pemusnah Tamadun-Siri 3

Rabu, 27 April 2011

Perak Today-Rasuah Pemusnah Tamadun-Siri 2

Perak Today-Rasuah Pemusnah Tamadun-Siri 1

uitm


Sapary A*******

 to me
show details 1:41 PM (5 hours ago)

Saya membaca artikel lama  Tuan dan The Unspinners mengenai VC UiTM yang dikatakan 'Pro Anuar' dan Tuan mendapat
maklum balas negatif dengan fakta yang dipertikaikan. Tuan dilihat mempunyai minat yang tinggi pada UiTM, kenapa? Ada agenda ?

Saya pulak tidak berminat dengan politik jatuh-menjatuh ini tapi hanya seorang yang mempunyai semangat melayu yang tidak boleh
dipertikaikan. Ada pendedahan yang patut dibuat mengenai projek pembangunan UiTM yang diberikan terus kepada syarikat bukan bumi@cina
dalam jumlah yang amat besar, ratusan juta ringgit. Mengapa ini terjadi di kandang Melayu sendiri??

Jika Tuan berminat, demi agama dan bangsa saya mempunyai bukti yang jelas dalam perkara ini. Hentikan pengkhianatan bangsa ini...tel saya 017518xxxx(Sa****)

Ada bangunan uitm dah ditukar warna dari unggu ke biru PKR.

Terkejut beruk ptg ini.

http://youtu.be/GTWGt2Yv4Lk?hd=1


Another sex video clip on Youtube
Submitted by francisnantha on Wednesday, April 27th, 2011


Wednesday, April 27th, 2011 18:58:00

KUALA LUMPUR: Another black-and-white sex video clip allegedly involving a top opposition leader has been uploaded to the Internet for public viewing.

The one-minute-47-second video clip, titled 'Papa Nurul Izzah Part 2', shows a man and a woman, both clad in towels, before the man stripped himself naked and got dressed.

The video clip has been made available on YouTube and a blog, www.papagomo.com, since 1.30pm today.

Effort to get the police to comment on the video clip was unsuccessful.

The first video clip of the same duration was made available on the Internet on April 4.

The existence of the sex video clip allegedly involving a top opposition party leader was revealed by three individuals who called themselves "Datuk T".

Meanwhile, Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Jamil Khir Baharom has welcomed any decision by the parties involved in the sex video allegedly involved opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim to swear on the Quran.

"I do not know about the matter, but if it is true it is most welcomed for it can clear the air.

"We are very happy and thankful to Allah for it could resolve the issue that preoccupied the minds of Muslims," he told reporters here today.

He was commenting on rumours that the opposition leader and Datuk Trio (three datuks who admitted to be behind the sex video scandal) were willing to swear on the Quran.

Jamil Khir said swearing on the Quran or sumpah laknat was meant to prove one's innocence or clear one's name.

Anwar has been urged by a local Malay daily to swear on the Quran before his supporters and the people to prove that he was not the man in the video.

Eskay Gives DNA Sample To Police , Anwar?

Businessman Datuk Shazryl Eskay Abdullah, who exposed the sex video involving a man who is alleged to look like Datuk Seri Anwar Ibrahim, today gave his DNA sample to the police.

Eskay told reporters that he had been asked to go to Bukit Aman to give his DNA sample and additional information to assist in the investigation into the sex video case.

"I gave my DNA sample to the police voluntarily to assist the probe into the sex video case," he told reporters outside the Bukit Aman gate.

He said he was at Bukit Aman from 10am until 1pm and was asked several questions by the police.

Eskay said he would hold a press conference tomorrow to explain the latest situation on the video.

On March 21, the video was shown to several selected journalists for a preview by a group identified as "Datuk T" at the Carcosa Seri Negara, here.

The mystery on Datuk T which means "Trio" was solved at a press conference at a hotel on March 23 when former Melaka chief minister Tan Sri Rahim Thamby Chik, Shazryl Eskay and Perkasa treasurer Datuk Shuib Lazim admitted that they were involved in showing the video.

Inspector-General of Police Tan Sri Ismail Omar recently announced that the recording of the sex video was genuine after being confirmed by local experts who inspected the video.

The police investigation was initiated after Anwar lodged a police report and denied that he was the man shown in the sex video.

-- BERNAMA
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Khir Toyo: ‘1Melayu, 1Bumi’ not racist

KUALA LUMPUR, April 27 — The “1Melayu, 1Bumi” movement is not racist for wanting to unify Malays politically, Dr Khir Toyo has said.

Calling the movement spearheaded by Malay rights group Perkasa as “legitimate and noble”, the former Selangor mentri besar questioned why Malays were seen as racist when speaking of Malay unity while other races could speak of their respective unity without objection from the Malays.

“I always wonder why when Malays speak of their native rights it is seen as racist but not when the Chinese speak of their Chinese schools, Chinese language and Chinese economic power,” he said on his blog yesterday.

Dr Khir said it was not wrong or racist for Malays to propose a concept like “1Melayu, 1Bumi” as a response to Chinese voters who increasingly voted for opposition parties like the DAP.

He pointed out that Malays saw Chinese support for DAP’s “anti-everything to do with Bumiputeras and Islam” policies as a clear indication that the community now want more political power after successfully controlling the economy.

“Many non-Chinese, especially the Bumiputera, see Chinese support for Pakatan (Rakyat) as support for the empowerment of Chinese political power through the Democratic Action Party (DAP) to erode and eventually eliminate Bumiputera privileges provisioned in the Malaysian Constitution,” he said.

Dr Khir, however, warned that “1Melayu, 1Bumi” should be opposed “to the very end” if it was a racist movement that wished to unify Bumiputeras for the purpose of “oppressing and destroying” the Chinese.

“I, myself, will not agree to any concept that oppresses and destroys other races’ standing,” the Selangor opposition leader said.

He added that whether the concept, first mooted in Utusan Malaysia by assistant chief editor Datuk Zaini Hassan, was racist depended on its execution, demands and wants.

Utusan Malaysia had called on its owners Umno to spearhead a “1Melayu, 1Bumi” movement involving all Malay parties, claiming that the DAP was intent on toppling the country’s Malay leadership.

Former prime minister and Perkasa patron Tun Dr Mahathir Mohamad spoke out against the idea, saying it would be “disastrous” if it came to fruition.

The elder statesman said such a movement would eventually result in a two-party system dominated by the Malays and the Chinese on opposing sides of the divide.

Despite their patron’s statement, Perkasa has said it would be willing to lead such a “1Melayu, 1 Bumi” movement.

Some government leaders had sought to distance themselves from Utusan Malaysia’s clarion call last week, claiming it was the personal opinion of the newspaper’s editors.

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak assured that the Malay-language daily would not deter the government’s commitment to his 1 Malaysia brainchild.

Wacana

Nizar Kantoi tak terjawab
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Rasuah Pemusnah Bangsa

Majlis sedang berlangsung di Pejabat Karangkraf Shah Alam
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Fw: SATU MELAYU,

------ SMS ------
From: +60194126667
Received: Apr 27, 2011 2:53 PM
Subject: SATU MELAYU,

SATU MELAYU, SATU BUMI Kenapa Loh Seng Kok Tim ketua publisiti mca tiba-tiba melatah tentang 1M -1B dan kebelakang ini kita sering melihat kaum Cina sama ada dari Mca-Gerakan dan Dap bersatu mempertikai hak-hak orang Melayu, terbaru gesaan Mca memboikot akbar utusan, kenapa mereka tidak mempertikai akbar Cina yg lebeh RASIS, Lebeh baik Mca-Gerakan-Mic memberi tumpuan kepada ahli kerana kebanyakan ahli sudah tidak yakin lagi kepada kepimpinan yang suka membuat provokasi, Kepada Mca sepatutnya bekerja sama dng UMNO kerana sebelum merdeka kontrik sosial dibuat diantara UMNO mewakili melayu, Mca kaum Cina dan Mic kaum India, jadi kenapa Mca maseh mahu mengikut retak Dap-Gerakan-Pas-Pkr, sedangkan parti ini semua tidak terlibat untuk MEMERDEKAKAN negara ini. Kenapa Mca mengikut rentak mereka. Perbetulkan langkah sebelum terlambat DRP: Othman Mohd TPPD LMS
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Isu rakaman seks

Datuk Shazryl Eskay yg mendedahkan video seks yg pelakunya didakwa mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim, hari ini beri sampel DNAnya kpd polis
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sai Baba

Sathya Sai Baba, tokoh spiritual India, tutup usia pada Ahad (24/4). Sai Baba, yang oleh sebahagian warga India diyakini sebagai manusia setengah dewa, meninggal dunia di Rumah Sakit Puttaparthi, negara bahagian Andra Pradesh, India. “Sai Baba tidak lagi bersama kita secara fisik. Dia mengembuskan nafas yang terakhir pada pukul 7:40 pagi karena penyakit jantung dan pernafasan,” demikian bunyi pernyataan dari hospital tempatnya dirawat seperti dikutip dari laman BBC. “Jenazahnya akan disemayamkan hingga Selasa.”

Begitu dokter mengumumkan kematiannya, para warga diminta tenang dan tidak datang ke hospital. Aparat keamanan juga langsung memperketat sekitar hospital tersebut. Beberapa jalan menuju hospital disekat, toko-toko juga diminta tutup. Sebelumnya ribuan orang berkumpul dekat hosptal untuk mendoakan keajaiban demi kesembuhan Sang Guru.



Menurut jutaan orang di dunia yang mempercayainya, Baba memiliki kekuatan supranatural seperti menyulap benda, mengetahui kisah kehidupan orang di masa lalu, mengubati penyakit mematikan, bahkan menghidupkan kembali orang yang sudah mati.

Pejabat berita AFP menulis pengikutnya, termasuk mantan Perdana Menteri India Atal Bihari Vajpayee, para hakim, aktor, para jenderal, dan pemimpin politik negeri itu. Termasuk dalam jutaan penganutnya adalah legenda kriket India Sachin Tendulkar serta bintang film Hollywood, Goldie Hawn.



Lahir tanggal 23 November 1926 di Puttaparti, nama asli Sai Baba adalah Sathyanarayana Raju. Penganutnya mempercayai klaim Sai Baba yang menyebut dirinya merupakan reinkarnasi dari orang suci Hindu terdahulu, Sai Baba dari Shirdi yang meninggal dunia tahun 1918. Dia mengumumkan reinkarnasi ini di usia 14 tahun. Sejak itu dia kebanjiran pengikut.

Namun, pemberitaan tentang Sai Baba juga diwarnai dengan kontroversi dan tudingan miring terkait penipuan kemampuan magisnya serta tudingan pelecehan seksual. Pada 2004 dalam sebuah liputan khusus BBC berjudul “Secret Swami”, mengungkap 2 lelaki warga Amerika bersaksi bahwa dalam sebuah acara penyembuhan Sang Guru menyentuh alat vital mereka. Sai Baba membantah tuduhan ini.



Dari asramanya di Puttaparthi, Sai Baba menyebarkan pengaruh dan menangguk dana jutaan dolar dari derma para pengikutnya di seluruh dunia. Organisasi amalnya telah mendanai pembangunan fasiliti kesehatan dan pendidikan di seantero India, termasuk hospital dan klinik yang menurut warga setempat mampu menyembuhkan penyakit di luar batas nalar kemampuan medis umumnya.

Salah satu penyumbangnya yang terbesar adalah mantan pemilik jaringan restoran Hard Rock Cafe, Isaac Burton Tigrett, bahkan datang ke Puttaparthi untuk tinggal di sana. Sai Baba selalu tampil dengan gayanya yang eksentrik, dalam balutan jubah warna kunyit dengan gaya rambut keriting afro, dan pernah menghadapi serangan sekelompok orang pada 1993. Serangan 4 laki-laki ke apartemennya itu gagal, tapi 2 pengawalnya tewas.



Dia banyak dipuji karena sering beramal. Ini membuat pengikutnya, yang ditaksir mencapai 10 juta orang di 120 negara, semakin kagum. Namun, Sai Baba juga banyak dikritik saat tampil di panggung, dia boleh menyulap benda jadi coin emas. Bagi penganut kemampuan ini diyakini sebagai kekuatan magis, sementara pengkiritik menyebutnya penipuan.

Sathya Sai Baba (Telugu: సత్య సాయి బాబా), lahir dengan nama Sathyanarayana Raju dengan nama keluarga “Ratnakara”, ia adalah seorang Guru, orang yang mengabdikan hidupnya untuk perbaikan kemanusiaan, orator, pencipta lagu/puisi dan filsuf India Selatan yang sering digambarkan sebagai orang suci. Sai Baba mengatakan tidak pernah membuat agama, ia mengajarkan bahwa semua agama itu sama dan ia tidak suka akan orang yang berpindah agama. Sai Baba berkata;”There is only one religion, the religion of love, there is only one language, the language of the heart, there is only one caste, the caste of humanity, there is only one God, He is omnipresent” Ia merupakan reinkarnasi Sai Baba dari Shirdi.





Aku datang bukan untuk mengganggu atau menghancurkan keyakinan apapun, tetapi untuk menguatkan keyakinan mereka, sehingga seorang Kristen menjadi seorang Kristen yang lebih baik, seorang Muslim menjadi seorang Muslim yang lebih baik, seorang Hindu menjadi seorang Hindu yang lebih baik dan seorang Buddhis menjadi seorang Buddhis yang lebih baik. ”
Sathya Sai Baba mengatakan datang untuk membimbing umat manusia menegakkan nilai-nilai universal semua agama yaitu Sathya (Kebenaran), Dharma (Tindakan yang Benar), Shanti (Kedamaian), Prema (Cinta Kasih), dan Ahimsa (Tanpa Kekerasan)

Dalam sebuah kunjungan di Nairobi (Kenya, Afrika Timur), Sathya Sai Baba menyatakan:
“ Aku datang untuk menyalakan pelita Cinta dalam hatimu, untuk melihat pelita itu bersinar dari hari ke hari dengan menambahkan minyak. Aku datang bukan atas nama suatu agama yang eksklusif. Aku tidak datang untuk misi publisiti untuk sebuah sekte atau kepercayaan, juga Aku tidak datang untuk mengumpulkan pengikut untuk sebuah doktrin. Aku tidak punya rencana untuk menarik murid-murid atau pengikut. Aku datang untuk memberitahu anda tentang hal kesatuan iman, prinsip spiritual, jalur Cinta, kebajikan Cinta, tugas Cinta, kewajiban Cinta”



Lebih lanjut Sathya Sai pada tanggal 23 November 1968 menjelaskan:
“ “Untuk melindungi yang saleh, untuk menghancurkan orang-orang yang zalim dan untuk menegakkan kebenaran pada pijakan yang kokoh, aku menjelma dari zaman ke zaman. Setiap kali asanthi, atau ketidakharmonisan menguasai dunia, Tuhan akan menjelma dalam bentuk manusia untuk menetapkan jalan menuju Prashanthi, atau Kedamaian dan untuk mendidik kembali masyarakat manusia di jalan kedamaian. Pada saat ini, konflik dan perselisihan telah merampok perdamaian dan persatuan keluarga, sekolah, masyarakat, agama, kota-kota dan negara. Kedatangan Tuhan ditunggu dengan cemasnya oleh orang-orang kudus dan orang bijak. Para Sadhu (orang-orang kudus) berdoa dan Aku datang. Tugas utama-Ku melindungi Veda (kitab suci) dan melindungi umat yang taat.”Sejak 2005 Sathya Sai Baba menggunakan kerusi roda dan karena kesehatannya yang menurun mengurangi penampilannya kepada masyarakat. Pada 2006 mengalami patah tulang panggul ketika seorang pelajar berdiri di bangku besi terpeleset dan jatuh bersama bangkunya menimpa Sathya Sai Baba. Setelah itu dia memberikan darshan dari kereta atau kerusinya.
Sathya Sai Baba dibawa ke hospital Prashantigram di Puttaparthi pada 28 March 2011 berkaitan dengan masalah pernafasan.Setelah beberapa hari di hospital, kedaan kesehatannya menurun drastik, kemudian meninggal pada 24 April 2011 pukul 7:40 IST (waktu India).Pemakaman dijadualkan pada 27 April 2011.
http://ruanghati.com/2011/04/25/sai-baba-meninggal-berikut-biografi-lengkap-dan-kilas-kontroversinya/

__._,_.___
Reply to sender | Reply to group | Reply via web post | Start a New Topic