Selasa, 20 November 2012

Crony and cronies

Pas dan. Anwar Ibrahim dalam ceramahnya sering menuduh Umno membela kroni, mengkayakan kroni dan mencuri duit rakyat.

Gua mau tanya sama Anwar, 1997 dalam Persidangan Agung Umno, Anwar telah membangkitkan isu kroni tetapi ternyata Anwar punya kroni lebih banyak. Kalau setiap kroni bagi sejuta sorang ratusan juta dapat Anwar kumpul ketika itu. Tak hairanlah Anwar dapat membina banglo besar mirip freemason yang berharga berpuluh juta. Untuk membina banglo di kawasan elite rumah hendaklah sekurang-kurang berharga RM 7 juta, lebih tak apa, kurang tak boleh.

Berbalik kepada Pas mengenai kroni, nak tanya satu sahaja. Di Taiping, Bukit Gantang, Kerian dan daerah lain terdapat banyak masjid dan surau yang mana semua ajaknya adalah terdiri daripada orang Pas. Ini adalah kejayaan usaha Pas pada ahkhir 90an mendesak ajk masjid mengadakan mesyuarat agung untuk melantik AJK baru. Usaha dan desakan mereka berjaya dengan sokongan kuat kroni mereka di pejabat agama daerah dan negeri.

Hari ini rata-rata surau dan masjid di bawah kawalan kroni Pas. Tidak ada seorang pun dari kalangan Umno dilantik sebagai AJK tambahan.

Bagaimana orang Umno diam saja dan tak pernah bising fasal kroni dan sebagaiman. So. Siapa yang lebih ber 'kroni', Pas atau Umno.

Pepatah Melayu menyatakan 'mengetuk dulang paku serpih, mengata oran Pas yang lebih" . Itu lah kemunafikan Pas.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.