Jumaat, 2 November 2012

Email menarik tentang melayu

Kita jangan malu menerima hakikat bahawa orang melayu di malaysia hampir kesemuanya adalah Islam.
 
Seperti di arab saudi, hampir kesemua penduduk arabnya adalah Islam - beza dari beberapa negara arab yang lain, seperti lebanon, mesir, palestin..
 
Dan kita jangan malu juga bahawa bangsa melayu adalah adunan pelbagai tamadun dan budaya yang terdahulu maju dari negara-negara barat..di antaranya, india, cina, jawa, siam dan filipina.

Namun. saya merasa sedih dan kesal ada di antara kita mencemuh-cemuhkan di antara sendiri dan terpengaruh dengan anggapan orang asing (iaitu bukan melayu Islam) yang menyatatakan kita malas, bodoh, ketinggalan, tidak perihatin, riak, bongkak, sial....dan pelbagai lagi penghinaan.
 
Kalau kita beritahu, naga-naga mata sepet boikot dan memerangi syarikat roti kepunyaan melayu...ada di anta kita akan berkata balik .."eleh, soal roti pun orang melayu nak buat ribut."
 
tapi, itu lah hakikatnya....naga-naga mata sepet dan bagsa bersekutu dengan mereka tetap bersatu padu dan teguh dalam pelbagai isu... walaupun isu roti. mereka tidak melekeh-lekehkan seruan untuk hanya sokong syarikat roti kepunyaan bangsa mereka dan boikot roti milik melayu yang sedap dimakan begitu saja.
 
ada yang beranggapan kes-kes jenayah berat seperti bunuh, rasuah dan rogol adalah berkaitan kebanyakannya melayu - tanpa melihat bahawa perkara-perkara ini sengaja ditimbulkan oleh naga-naga mata sepet yang bijak dan sepakat menutup keaiban bangsa sendiri.
 
ada pula yang menyebut kes-kes penipuan dan pengkikisan ratusan juta ringgit dari dana kerajaan yang melibatkan projek-projek para kroni dan bukan kroni juga berkaitan dengan orang melayu Islam.
 
kata-kata ini adalah tidak berasas dan bermotif politik untuk melemahkan pentadbiran melayu Islam yang satu-satunya di dunia yang berupaya membangunkan negara pelbagai kaum dan ugama.
 
tapi, oleh kerana kita lemah dan mudah dipujuk dan dipengaruhi oleh naga-naga mata sepet, maka kita sanggup berkata orang kita lah yang paling ramai penjenayah dan merima rasuah...siapa yang sogokkan rasuah?.

juga ada yang berkata melayu paling banyak terlibat dalam kes-kes sumbang mahram, anak haram, buang anak, kehamilan di bangku sekolah, seks rambang, pasangan curang dan rogol beramai-ramai ... tapi adakah kenyataan ini sahih dan betul...sedangkan naga-naga mata sepet lebih ramai terlibat dalam perkata-peraka ini... cuma mereka menganggap perkara moral tidak sepenting  isu-isu mencari nafkah (dengan apa cara jua), wang dan harta.
 
sekali lagi kita terpedaya dengan helah naga-naga mata sepet.
 
walaupun kita boleh memetik pelbagai sumber dan kajian - termasuk daripada badan-badan kerajaan seperti kementerian kesihatan (yang diterajui oleh naga mata sepet) - yang benar tetap benar..iaitu, kaum lain sanggup menutup keaiban mereka daripada mendedahkan ia kepada awam...maka, kes-kes yang dikemukakan adalah kebanyakkan berkaitan dengan orang melayu Islam.
 
angka-angka penguatkusaan anti-dadah pun tidak lengkap, kerana tidak menyebut kegagalan mereka menangkap naga-naga mata sepet yang menjadi taukeh industri dadah yang menggunakan orang melayu Islam yang lemah dan terdesak.
 
dan anggapan pelajar melayu paling ramai ponteng sekolah juga boleh dipertikai... kerana angka-angka adalah dari sekolah aliran kebangsaan yang mempunyai pengambilan ramai budak-budak melayu.
 
di sekolah-sekolah cina juga ramai yang ponteng,,, tapi mereka melindungi kaum kerabat mereka dan cuma memberi gambaran mereka rajin bersekolah dan kononnya patuh kepada guru dan ibubapa.
 
di jalanraya...bukan pemandu-pemandu motorsikal melayu yang menyusahkan... yang paling ramai menyebabkan kemalangan adalah naga-naga mata sepet dan anak beranak mereka yang membawa kereta mewah yang laju dan menggunakan jalanraya seolah-olah itu adalah laluan mak bapak mereka.
 
memang diakui ada ramai mat rempit di kalangan orang melayu yang berlumba-lumba di tengah malam... tapi lebih ramai pemandu kereta di siang hari yang kebanyakkan naga-maga mata sepet yang menyusahkan pengguna-pengguna jalanraya yang lain.
 
betullah kalau dianggap yang paling ramai buat bergaduh, keji-mengeji, caci-mencaci, fitnah-memfitnah sebelum, semasa dan sesudah pilihanraya ialah kaum melayu... kerana orang yang menyatakan demikian termasuk dalam golongan tersebut dan menganggap itu adalah budaya melayu.
 
seperti saya kata, naga-naga mata sepet membiarkan keadaan begitu kerana mereka menunggu masa saja nak menakluki kita seperti naga-naga mata sepet sebangsa mereka di singapura.
 
tiada melayu Islam yang menolak hukum syarak atau hudud...cuma di ketika ini masyarakat malaysia amnya belum sedia menolak rasuah dan jenayah....siapa di antara kita yang bersih dan amanah untuk sanggup menguatkuasan hukum syarak dan hudud...semata-mata kerana Allah dan bukan kerana politik atau kebendaaan duniawi.
 
kesimpulannya, kita mesti bersatu padu menegakkan prinsip alif ba ta yang sudah lama menjadi teras perpaduan melayu - agama bangsa tanahair.
 
hentikan mencemuh-cemuhkan di antara satu sama lain - jangan jadikan ia sinonim dengan bangsa melayu dan agama Islam... tapi melayu di malaysia tetap Islam, walaupun ada segologongan yang mencuba memesongkan kita dari kenyataan dan kebenran ini.
 
tak kira lah ada sebahagian rumpun melayu yang bukan Islam ... kenapa nak gah pasal itu? yang penting adalah kita , orang melayu di malaysia dan brunei, adalah Islam.
 
orang melayu  sememangnya tidak memiliki Islam.. kerana Islam milik Allah swt ..dan kita pengikutnya ... tapi kerana Islam kita boleh jadi melayu yang bertamaddun , bermoral tinggi dan dinamik.
 
terpulang kepada kalian, nak sorak kerana kebanyakan melayu di dunia dan kepulauan nusantara ini bukan melayu... atau nak gah orang melayu di tanah melayu malaysia dan brunei adalah Islam... dan ketuanan melayu di negara kita adalah berasaskan ciri-ciri Ialam... Allahwa'alam.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.