Rabu, 14 November 2012

Ustaz Azhar Idrus masuk Astro Oasis

kemah keming ustaz azhar idrus
Badut


Tahniah kepada Azhar Idrus kerana berjaya mengembangkan popularitinya dalam Astro oasis bermula malam tadi. Walaupun cerita beliau nak masuk astro hangat diperkatakan sejak Julai lagi.

Jika dahulu beliau hebat berceramah di surau, masjid dan pentas yang dianjurkan oleh Pas dan Pkr serta berjaya menarik ribuan peminat beliau untuk hadir ke majlis beliau.

Azhar Idrus boleh dianggap sebagai magnet baru mengganti kan populariti seperti Mat Sabu, Dato Dr Hasan Ali, Dato Dr Fadillah Kamsah dan lain-lain lagi. Cuma bezanya Mat Sabu lebih kepada politik, Hasan Ali dan Fadillah Kamsah lebih kepada motivasi diri. Azhar Idrus pula menggabungkan politik dan agama secara lawak jenaka.

Azhar Idrus boleh dikategorikan juga sebagai badut yang berjaya membuatkan peminatnya ketawa terbatuk-batuk dan tidak kering gusi.

Dengan kemasukan beliau dalam Astro menyebabkan ramai orang yang masih buta IT atau tiada IT boleh menonton beliau melalui Astro yang hanya perlu menekan butang remote control sahaja.  Ini kerana mengikut perangkaan Astro, 60 peratus pelanggan Astro ialah orang Melayu.

Walaupun ilmu yang disampaikan amat sedikit tetapi penyampaiannya pedas dan mendalam.Tak ada lagi ustaz-ustaz yang pernah kita jumpa dalam ceramah atau kuliah mereka memperbodohkan, memperlekeh, mencerca, menghina orang lain tetapi ustaz Azhar Idrus berjaya melakukannya dan memecah tradisi ustaz yang membuatkan orang mengantuk.

Dengan tersiarnya ceramah beliau dalam Astro menyebabkan orang ramai dapat menilai sendiri siapa beliau, tahap mana tingginya ilmu yang beliau ada. Azhar sendiri mengaku beliau hanya mahir dalam bab fardu ain sahaja .

Jika nak dibanding kan dengan ustaz lain seperti Ustaz Fathul Bari, Ustaz Dr Fadzlan Mohd Othman maka jauh benar perbezaan mereka.  Azhar tidak mampu mengupas isu-isu agama secara lebih mendalam, Azhar hanya bijak bermain kata-kata seperti pelawak dalam isu-isu atau menjawab soalan tahap budak tadika sahaja.

Satu perkara lagi, ialah Azhar Idrus hendaklah jujur dalam Astro, jangan bermuka-muka atau tunjuk baik. Kalau nak hentam BN atau hentam Umno sila lakukan seperti mana yang dilakukan sebelum ini.

Semalam baru siri pertama, Azhar Idrus nampak pandai cover line.

bersambung