Sabtu, 30 Jun 2012

Jom VIGIL malam ini


Gerakan Mansuhkan ISA yang didokong oleh parti politik pembangkang akan buat kerja jahiliah malam ini di depan ibu pejabat polis Bukit Aman Kuala Lumpur. Boss GMI merupakan orang kuat sebuah pertubuhan Islam dan presiden sebuah NGO yang memantau pilihan raya. Di fahamkan NGO itu adalah anjuran barat.
Vigil ini ialah amalan kristian ortodok yang dibuat pada malam minggu. Jadi mana dia cerdik pandai dalam Pas seperti Azhar Idrus, Dr Fadzli, dan lain-lain lagi.
Kita biasa tengok Badrul Amin, Nizar Jamaluddin dan ramai lagi muslimat Pas sering turut serta dalam program vigil usung lilin dahulu. Malam ini kita tengok siapa pula yang akan turut serta.

Habib Rizieq: "Hakikat Wahabi (Yazid Jawas) Dlm Memecah-Belah Ummat

Ajaran sesat

Osman Kering meninggal dunia

Jumaat, 29 Jun 2012

8 hari mogok lapar: Apa jaminan menteri

Laaaaa, mogok lapar tu haram ooi Badrul Amin,,,Depa yang mogok tu kalau nak mampoiih, bagus lah,,,,humban dalam lubang taik..

32 hari tidur di khemah, bimbang dihempap batu

LIHAT SENDIRI PERANGAI MUNAFIK PUAK PUAK AHZAB. MASA ORANG ASLI DI KAWASAN KELANTAN YANG TAK JAUH DARI SINI, AHZAB BUAT TAK AMBIL KISAH. MEREKA HANYA MELIHAT SAHAJA KAPIR HARBI YANG MENEROKA SECARA HARAM DENGAN NAMA LADANG RAKYAT.

TETAPI BILA KEJADIA SEUMPAMA INI BERLAKU DINEGERI ORANG, MEREKA LAH YANG KE HADAPAN KONONNYA UNTUK MEMBANTU, PADAHAL BANTUAN MEREKA ADALAH BANTUAN PENIPU, HANYA UNTUK MERACUN PEMIKIRAN MANGSA AGAR MEMBENCI KERAJAAN YANG MEMERINTAH..

Dari Mimbar PWTC: Mempertahankan Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah

Idea kritik hadis tersebar di kalangan ahli politik

Published on Jun 27, 2012 by malaysiakini
WAWANCARA Walaupun diharamkan kerajaan sejak 26 tahun lalu, buku 'anti-hadis' didakwa tetap meninggalkan kesan secara perlahan-lahan, termasuk melibatkan jaringan ahli politik yang dikaitkan dengan dua bekas perdana menteri.

Malah, pelopornya Dr Kassim Ahmad berkata, atas keyakinan berada di pihak benar, lambat laun masyarakat akan menerima ideanya yang diungkap dalam Hadis: Satu Penilaian Semula yang diharamkan kerajaan.

Kassim Ahmad: Anwar patut dihukum gantung

Published on Jun 29, 2012 by malaysiakini
Mungkin tidak ada intelektual Melayu yang lebih keras sikapnya terhadap Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada Dr Kassim Ahmad.

Di mata Dr Kassim, Anwar seorang ahli politik "lidah cabang", "pengkhianat negara" yang suka memfitnah dan terus terpalit pelbagai isu, antaranya dakwaan menerima dana asing.

Sebut sahaja nama Anwar, nada sarjana kontroversi itu terus bertukar keras. Beliau malah beberapa kali mengulangi hasrat untuk "meludah", "menggantung", "memancung" dan "menempeleng" ketua umum PKR itu.

Cerita Berkaitan: http://www.malaysiakini.com/news/202210 http://www.malaysiakini.com/news/202210

Mengaku saja lah, satu Malaya dah tau


Apa pula nak berdalih , bagi alasan macam-macam, sememangnya Pas telah  lama memburu artis agar masuk Pas tetapi ada yang gagal.  Antara mereka yang gagal diheret ke kancah tentera ahzab ialah Amy Search dan Mus May.

Pas sanggup berpanas di depan rumah Amy semata-mata mahukan dia sain borang keahlian seperti yang dilakukan oleh Bob Lokman dan beberapa orang artis lagi.

Baru-baru ini Bob Lokman terpaksa dikejarkan ke hospital Taiping selepas hadiri program Pas di sini. Selagi mampu tenaga Bob Lokman akan diperah, bila dah letih dan lunyai Pas akan abaikan.

Seperkara lagi ialah , bila dah jadi ahli Pas, artis akan dibawa berjumpa dengan tok guru untuk makan bersama, entah serbuk apa yang dimasukkan dalam makanan dan minuman mereka agar mereka menjadi taksub kepada pemimpin mereka.

sekian....

Karnival Motosikal di Stadium Nasional Bukit Jalil esok



PUTRAJAYA - Kementerian Belia dan Sukan (KBS) akan menganjurkan program 2Wheels Palooza 2012 atau Karnival Motosikal selama dua hari mulai esok di pekarangan parkir A dan B Stadium Nasional Bukit Jalil.

Kenyataan KBS menyebut karnival itu merupakan acara perhimpunan tahunan terbesar yang menggabungkan pelbagai aktiviti sukan permotoran, perhimpunan kelab permotoran, pertandingan autoshow motosikal, pertandingan sukan ekstrem dan sebagainya.

Objektif penganjuran karnival itu ialah memberi kesedaran kepada komuniti belia berhubung keburukan lumba haram, penyalahgunaan dadah dan masalah gejala sosial, selain menyediakan program alternatif kepada mereka untuk menunjukkan bakat serta kemahiran dalam suasana terkawal, sistematik dan selamat.

Turut diadakan ialah pameran Jabatan Pengangkutan Jalan, Jabatan Keselamatan Jalan Raya Malaysia, Agensi Antidadah Kebangsaan, Polis DiRaja Malaysia dan Jabatan Bomba.

Penyertaan dalam aktiviti karnival terbuka kepada semua tetapi perlu melepasi syarat yang ditetapkan penganjur dan pelbagai hadiah disediakan dengan jumlah keseluruhan sebanyak RM80,000 beserta trofi. - Bernama

AlFatihah..akhirnya kau pergi jua

Pelakon dan pelawak veteran, Osman Kering, 58, yang koma sejak 10 Jun lalu meninggal dunia di PPUKM, sebentar tadi.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Fathul Bari dan Ridhuan Tee jadi punching bag oleh tentera ahzab di Kelantan,

Malam tadi TM mengikuti video penuh satu wacana bertajuk PRU 13, Ancaman kepada Islam.

Wakil Pas Dr Fadzli dengan angkuhnya bercakap tentang parti Pas yang semua betul dan Umno yang semuanya salah.

Sepatutnya beliau tak perlu menghentam Umno, cukup setakat membicarakan ancaman terhadap Islam seperti isu murtad, isu Dap nak jadikan negara ini sebagai negara Kristian dan PM adalah Kristian. Ancaman Syiah yang ingin menguasai negara dan kini sudah berada dalam Pas dan juga dalam pentadbiran kerajaan.

Panels juga patut menyentuh isu murtad di DUMC, isu larangan azan, isu tulisan jawi yang dimainkan oleh Adun Teresa Kok, isu penggunaan khalimah Allah yang ditutut oleh Gereja St Herald.

Ancaman -ancaman ini boleh dikupas dan dibincangkan dengan baik. Pas melalui Dr Padzli telah mengeret isu muzakarah Umno Pas, isu lebuhraya rakyat, isu stadium isu yang disentuh tak releven langsung dengan tajuk.

Moderator dari TV 9 juga tak pasal2 menyentuh isu Royalty minyak yang tak ada kena mengena dengan tajuk.

Kalau beginilah sikap tentera ahzab Pas tak perlu diadakan wacana dimasa depan.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tian Chua buktikan Altantuya di Paris

Hapuskan Sistem Kuota Jika Bercakap Soal -Winnable Candidate- Tengku Azlan

Wacana Perdana 11 - PRU 13: Masa Depan Islam (versi USTREAM) - 24/06/2012

Komen Abu Aqif: Alhamdulillah, Allah menjadikan program ini baik buat UFB..

Mereka sedikit sebanyak, bukan sedikit sebanyak, memang banyak pun telah menaikkan lagi nama UFB. Dengan posisi UFB di tengah² menjadikan UFB sebagai "center of attraction". Walaupun lokasi, penonton, panel dan moderator kelihatan berat sebelah dan menyebelahi pihak di satu lagi, UFB berjaya menguasai program dengan baik.

Moderator dilihat berat sebelah kerana kerap melakukan provokasi dan menyampuk setiap kali UFB dan Dr Ridhuan Tee sedang berbahas. Tetapi moderator tersangat sopan dan menjadi pendiam bila Dr Fadzli dan Dr Maza sedang berbahas. Lepas ni mungkin beliau boleh berhenti dari Tv Hijrah dan beralih arah ke TV PAS, TV Selangor atau TV Kelantan sebagai karier beliau akan datang.

Jika dilihat sekali imbas, program ini mungkin diadakan semata-mata untuk UFB. UFB menjadi tumpuan penonton dan penonton pula seperti terpegun setiap kali UFB menjawab persoalan yang diajukan. Walaupun penonton kelihatan seperti tidak bertamadun, UFB berjaya mengawal emosi dan dapat meneruskan perbahasan walaupun disorak oleh penonton. Penonton mungkin keliru samada program ini adalah program ilmiah atau program perlawanan bola sepak.

Harapan untuk mereka yang bersorak, mungkin anda tidak perlu datang lagi jika program sebegini diadakan. Berilah tempat duduk kepada mereka yang lebih bertamadun.

Rakaman Wacana Perdana 11 (versi USTREAM)

Tajuk: PRU 13: Masa Depan Islam
Tarikh: 24/06/2012, Ahad 9:00 Malam
Lokasi: Balai Islam Kota Bharu
Moderator: Amin Idris

Panelis:
- Ustaz Fathul Bari Mat Jahya (UMNO)
- Dr Fadzli (PAS)
- Dr MAZA - Ahli Akademik Pro Pembangkang
- Dr Ridhuan Tee - Ahli Akademik Pro Kerajaan

Dr Fadzli menggunakan kesempatan untuk menghentam Umno, mungkin dia ini ada masalah dalaman,  dia marah bila Umno menghulurkan tangan persahabatan., ini benar bila Pas yang hanya menang 6 kerusi di Perak dan Umno ajak Pas untuk bergabung membentuk sebuah kerajaan campuran, tetapi Husam Musa yang menolak campuran.

Baru-baru ini Pas sendiri yang bersuara untuk berbincang dan bekerjasama tetapi mereka sendiri yang menutup pintu kononnya tiada lagi perbincangan dan pintu perbincangan ditutup. Siapa bohong Dr Fadzli?

Pas nak berdakwah secara bebas tetapi disekat oleh kerajaan? Pas bukan nak berdakwah tetapi nak menggunakan wadah agama dalam politik agar rakyat hanya menerima Pas dan membenci Umno. Ini yang berlaku diserata masjid seluruh negara. Pas telah merampas hampir kesemua masjid seluruh negara dengan bantuan penghulu, orang pejabat agama di peringkat daerah dan peringkat negeri.  Perkara ini tak akan didedahkan oleh Dr Fadzli.

Dr Maza pun jelas semakin pro pembangkang apabila menyentuh soal nombor plate kereta mahal dan menyentuh stadium runtuh di Terengganu.

Sifat sebenar munafik Pas jelas terserlah di dalam dewan yang dipenuhi oleh tentera ahzab yang totok dengan Pas.

Tahniah juga kepada Fathul Bari dan Dr Ridzuan Tee kerana berjaya menyampaikan hujah mereka walaupun kita tahu hati-hati orang Pas termasuk termasuk penalis Pas dan moderatur sendiri lebih menyokong Pas.

Euro 2012: Siapa sangka Italy masuk final ?

Euro 2012: Italy mara ke final selepas menewaskan Germani 2 - 1 (Italy - M.Balotelli Minit 20, 36) (Germany - M.Ozil Minit 90)

Kekalahan Germany mungkin kerana mereka terlalu yakin untuk menang besar.
Final Euro
Spain vs Italy
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Khamis, 28 Jun 2012

Pakar ekonomi Pas dah makan taik sendiri

Published on Mar 6, 2012 by pasbera
Berapa Felda nak bagi? Berapa banyak duit Felda dapat dari penyenaraian FGVH? Tipu ke tak tipu?

Ikuti penerangan oleh Pakar ekonomi ANAK, Dr. Rosli Yaakop.

Pogram Dialog Warga Felda bersama:

1) Dr. Rosli Yaakop (Bekas Timbalan Pengarah Bank Negara Malaysia)
2)Tuan Haji Harris Abdullah (Peguam peneroka)

Moderator: Ust. Yohanis Ahmad (Pengerusi ANAK Negeri Pahang)

Tarikh: 4 Mac 2012 (Ahad)
Masa: 5.00 petang
Tempat: Pusat Khidmat Umum Felda Tementi (kawasan perniagaan/kedai MARA)

P/S..
Ada orang komen Umno tu mamak, mamak tu ramai dalam umno. cuba tengok atas kiri....mamak ke negro?

Penyenaraian FGVH catat premium 84 sen

FAKTA ISU SCORPENE DEDAH PEMBOHONGAN BESAR ANWAR

Tiada Perdana Menteri di negara ini yang terpaksa berdepan dengan kezaliman pihak pembangkang berbanding dengan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau bukan sahaja difitnah, ditohmah dan dijadikan sasaran bagi senjata politik pembangkang, tetapi mereka juga turut menyeret isteri dan ahli keluarganya yang tidak berdosa.

Daripada kes kematian bekas pembantu Exco Selangor hinggalah kepada isu kapal selam Scorpene, semuanya disalahkan kepada pundak Perdana Menteri.

Yang merancang segala jentera propanda licik ini tidak lain tidak bukan adalah Anwar Ibrahim yang mengepalai tiga puak yang berlawanan ideologi, prinsip perjuangan dan kepentingan politik.

Namun kenyataan anggota bebas Parlimen, Datuk Seri Zahrain Hashim dua hari lalu berhubung isu Scorpene telah membersihkan nama Perdana Menteri daripada sebarang tuduhan rasuah dan penyelewengan dalam urusan pembelian kapal selam itu.

Ia sekali gus meranapkan strategi Anwar dengan mengeksploitasi pertubuhan bukan kerajaan, Suaram untuk menjadikan isu tersebut sebagai bahan besar dalam kempen fitnah pembangkang terhadap Perdana Menteri.

Anggota Parlimen itu mengatakan bahawa selama ini Suaram telah diperalatkan oleh Anwar untuk menipu rakyat dengan mereka-reka isu tersebut.

Pertama katanya, siasatan pihak polis Perancis mendedahkan bahawa tidak wujud sama sekali mana-mana rekod imigresen yang menunjukkan wanita bernama Altantuya Shaariibuu telah memasuki negara itu antara tahun 1999 dan 2006.

Ini bermakna dakwaan pembangkang bahawa Datuk Seri Najib elah dilihat bersama-sama wanita itu dan Abdul Razak Baginda adalah pembohongan semata-mata.

Sekali gus perbuatan Naib Presiden PKR, Tian Chua yang mencipta gambar Perdana Menteri kononnya sedang makan dengan Altantuya dan Abdul Razak menggunakan kaedah 'photoshop' juga mendedahkan niat jahat pembangkang sejak dari awal lagi.

Fakta kedua yang mendedahkan kepalsuan tuduhan pembangkang ialah Altantuya tidak fasih berbahasa Perancis seperti mana yang didakwa mereka.

Ini jelas membuktikan dakwaan bahawa wanita itu telah menjadi orang perantaraan sebagai penterjemah dalam urusan jual beli kapal selam antara kerajaan Malaysia dan Perancis adalah palsu dan pembohongan yang jelas.

Malah menurut Datuk Seri Zahrain, semua perbincangan rasmi antara kedua pihak diadakan dalam bahasa Inggeris dan dengan itu keperluan untuk menggunakan khidmat seorang penterjemah tidak wujud sama sekali.

Penjelasan beliau telah berjaya mendedahkan komplot dan motif sebenar pembangkang yang mahu memalukankan kerajaan dengan menyebar fitnah dan memburukkan nama baik negara di mata dunia.

Anwar beranggapan isu Scorpene yang dibangkitkan adalah senjata politiknya yang ampuh untuk mencabar kepimpinan Perdana Menteri, tetapi sayang sekali senjata yang diharapkan memakan diri sendiri.

Sebagai Perdana Menteri yang bertanggungjawab dan menjaga amanah rakyat, Datuk Seri Najib tetap meneruskan tugas yang digalasnya untuk menjaga kebajikan rakyat dan membangunkan negara dengan penuh kesedaran dan keinsafan.

Hasilnya, semakin hari rakyat semakin menyokong kepimpinan beliau kerana melalui pelbagai program dan dasar yang dilaksanakan kerajaan rakyat semua lapisan mendapat manfaat dan untung.

Pembangkang pula sudah tidak ada lagi modal politik yang hendak di canainya lagi kecuali meroyan siang dan malam seperti orang hilang akal.

Pembangkang terpaksa bergantung kepada isu Scorpene kerana mahu menutup kepincangan parah yang berlaku di dalam kubu kuat PKR di Selangor.

PKR Selangor semakin goyah dan rapuh disebabkan pertelingkang berpanjangang di antara puak Azmin Ali dan Menteri Besar, Khalid Ibrahim.

Malah suara sumbang mendesak Khalid meletak jawatan semakin lantang kedengaran dari kalangan pimpinan PKR negeri.

Pergolakan yang berlaku hanya mengesahkan bahawa pembangkang - PKR, PAS dan DAP - hanya gilakan kuasa dan apabila berkuasa mereka bergaduh sesama sendiri untuk merebut jawatan untuk kepentingan sendiri.

Pergolakan politik yang berlaku di Selangor dan pembohongan besar pembangkang dalam isu Scorpene adalah resipi terbaik yang akan memastikan mereka berkubur pada pilihan raya umum akan datang.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Nyawa Politik Khalid Di Hujung Tanduk

Kata orang kejayaan seorang lelaki adalah kerana wanita di belakangnya, tetapi kejatuhan seorang lelaki juga adalah kerana wanita. Mungkinkah Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Khalid Ibrahim akan jatuh kerana wanita yang bernama Faekah, iaitu Setiausaha Politiknya?

Khalid nampaknya tersepit antara sayang dengan tanggungjawab. Kita tahu Khalid sayang pada Faekah kerana itu beliau telah cuba sedaya upaya untuk membela Faekah dengan berkata, "Faekah hanya menandatangani surat sokongan itu tanpa dia sendiri mempunyai kuasa untuk memberikan projek kepada syarikat yang disokong". Dalam kes ini, Faekah didapati telah merekomenkan syarikat anak saudaranya sendiri sebagai panel peguam kepada anak-anak syarikat kerajaan negeri.

Nasib baiklah, Khalid tidak perlu membuat keputusan sendirian, tetapi perlu diambil secara kolektif melalui mesyuarat Exco. Apa yang berlaku ialah para Exco telah mengambil keputusan bahawa Faekah perlu meletakkan jawatannya esok.

Ramai yang berkata bahawa Faekah adalah sumber kekuatan Khalid dan apa yang berlaku ini amatlah melukakan hati Khalid. Di saat Khalid terpaksa berhadapan dengan begitu banyak ancaman dalaman, kehilangan walaupun seorang dari pengikutnya pasti akan menjejaskan moral dan semangatnya.

Faekah bukan sekadar setiausaha, tetapi juga penghubung peribadi antara Khalid dengan Presiden parti, Wan Azizah. Melalui Faekah, masalah-masalah parti dapat dibincangkan secara peribadi dengan Presiden tanpa perlu terikat pada protokol sepertimana di dalam mesyuarat parti. Apatah lagi apabila ramai di dalam parti yang tidak menunjukkan penghormatan yang sepatutnya terhadap Khalid walaupun beliau adalah Menteri Besar hubungan peribadi seperti ini amatlah penting baginya.

Kurangnya rasa hormat terhadap beliau, menyukarkan beliau mengawal dan memantau keadaan. Malah, sebahagian besar dari masanya, perlu dihabiskan untuk melihat sekeliling bagi memastikan dirinya tidak ditikam dari belakang.

Dengan ketiadaan Faekah, semakin sukarlah bagi Khalid untuk menjaga diri.

Kes Faekah itu sendiri memberi peluang kepada musuh-musuhnya untuk menembaknya dari dalam. Dengan timbulnya kes ini, kelemahan beliau sebagai seorang pemimpin terserlah dan tidak boleh dinafikan lagi.

Faekah tidak mungkin berani menandatangani apa-apa surat sokongan jika Khalid adalah seorang ketua yang tegas dan tahu bagaimana untuk mendidik orang-orang sekelilingnya. Sikap Khalid yang terlalu bergantung kepada Faekah membuatkan Faekah tidak berfikir panjang apabila menandatangai surat sokongan yang menjadi isu ini.

Tidak guna Khalid menyalahkan Azmin atau sesiapa sahaja di kalangan Exco atas apa yang berlaku kepada Faekah. Walaupun pahit, beliau perlu terima bahawa apa yang berlaku adalah berpunca dari kepimpinannya yang lemah.

Apapun, adalah tidak wajar untuk meletakkan kesalahan ke atas Khalid seratus peratus kerana sesungguhnya, memimpin sebuah negeri di bawah payung parti PKR bukanlah mudah. PKR adalah parti yang tergolong di dalamnya manusia-manusia yang berbagai jenis termasuk yang tidak normal atau songsang. Mereka-mereka ini berpegang kepada kebebasan mutlak. Orang yang berpegang kepada kebebasan mutlak, pastinya sukar dikawal. Kerana itu, kita menyaksikan pemilihan parti PKR yang lepas adalah pemilihan yang paling kotor dalam sejarah.

Khalid Ibrahim tentu menyedari bahawa perletakan jawatan Faekah juga menandakan yang nyawa politiknya sendiri sudah tidak panjang lagi. Tidak mustahil ia akan berakhir sebelum PRU ke-13. Keputusan Exco yang tidak menyebelahi pendapat peribadinya menunjukkan yang beliau tidak punya sokongan lagi di kalangan Exco sendiri. Bagaimana seorang Menteri Besar mampu bertahan tanpa sokongan Exco? Lebih dari itu, kita pasti, sasaran musuh-musuh Khalid adalah lebih jauh dari sekadar Faekah iaitu Khalid sendiri. Pada bila-bila masa, peluru baru akan dilancarkan untuk menghapuskan Khalid pula dan kali ini, tanpa Faekah di belakang untuk menahannya.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Nurul Izzah Sahkan SUARAM Menipu

Akhirnya, Nurul Izzah terpaksa menerima hakikat bahawa tidak ada perbicaraan yang berlangsung di Perancis mengenai isu kapal selam Scorpene. Dalam Sidang Parlimen 26hb Jun baru-baru ini, Nurul Izzah antara lainnya bertanya Menteri sekiranya Malaysia akan memohon untuk menjadi pemerhati di Mahkamah Tribunal Perancis untuk mendapat akses kepada siasatan berhubung kes tersebut.

Y.B Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi menjawab bahawa keperluan itu tidak timbul kerana pihak Perancis telah memaklumkan bahawa tiada perbicaraan yang berlangsung mengenai kapal selam scorpene di negara itu.

Nurul Izzah kemudiannya akur dengan jawapan tersebut dan bertanya lagi sama ada Suruhanjaya DiRaja akan ditubuhkan untuk menyiasat perkara tersebut dan dijawab oleh Menteri Pertahanan sebagai tidak perlu kerana pembelian kelengkapan angkatan tentera dibuat mengikut tatacara perlaksanaan kontrak perolehan pertahanan negara.

Maka dengan itu, semakin jelaslah penipuan SUARAM mengenai perbicaraan di mana Nurul Izzah sendiri telah mengesahkannya apabila memohon penubuhan Suruhanjaya DiRaja sebagai 'ganti'.

Benar, bahawa penyiasatan sedang dijalankan mengenai urusniaga kapal selam oleh syarikat DCNS di Perancis. Tetapi, penyiasatan itu tidak ada kena mengena dengan kerajaan mahupun pemimpin-pemimpin di Malaysia, tetapi melibatkan syarikat tersebut, dengan ahli-ahli politik di sana. Ia masih di peringkat siasatan dan bukannya perbicaraan. Nama Altantuya Shaariibuu juga langsung tidak terlibat, malah nama Perdana Menteri juga tidak disebut. Malaysia tiada kena mengena dengan penyiasatan itu melainkan mungkin, sebagai pembeli sahaja.

Untuk SUARAM membangkitkan soal sapina merupakan sesuatu yang amat lucu sekali kerana bagaimana untuk mengsapina sesiapa jika perbicaraannya tidak ada?

SUARAM, atau lebih tepat, pembangkang bukan sahaja mempunyai tabiat yang suka menipu tetapi lebih buruk lagi ialah mereka sanggup menipu tanpa batasan. Tidak cukup mereka memburukkan sistem kehakiman dan pihak berkuasa di Malaysia, kini mereka turut membadutkan hakim dan mahkamah Perancis pula. Malah mereka juga menggambarkan polis Perancis sebagai tidak cekap kerana tidak mampu mengesan kemasukan Altantuya ke negara tersebut.

Mereka juga sanggup mengheret orang yang telah mati untuk dijadikan modal politik secara berterusan memandangkan orang tersebut tidak mampu membela diri atau menjelaskan apa-apa lagi. Mereka juga tidak malu menggunakan nama orang yang masih hidup seperti Jasbir Singh Chahl, yang ditohmah kononnnya akan disapina untuk hadir ke perbicaraan fantasi mereka.

Walaupun telah terkantoi berkali-kali, mereka tetap berdegil ingin mengasak isu yang sama.

Ini menyebabkan ramai di kalangan rakyat mula bertanya, setelah jelas kini bahawa isu ini sengaja diada-adakan oleh pembangkang untuk menjatuhkan Perdana Menteri, maka apakah ia bermakna pembunuhan Altantuya juga didalangi oleh mereka?

Sememangnya pelik apabila Altantuya dikaitkan dalam isu yang beliau langsung tiada kena mengena. Dan memang pelik apabila namanya tetap disebut walaupun telah jelas beliau langsung tidak memasuki Perancis pada ketika urusniaga scorpene berlangsung. Perdana Menteri juga tidak mengenali Altantuya dan telah bersumpah sebanyak empat kali mengikut landasan Islam mengenainya. Begitu juga beliau dan isteri, Datin Seri Rosmah, mempunyai alibi kukuh tidak terlibat dengan pembunuhan tersebut. Tetapi, nama gadis malang ini tetap diungkit dan dimainkan oleh pembangkang sekali gus membuktikan bahawa mereka benar-benar ketandusan isu 'tulin' untuk menyerang Perdana Menteri.

Dengan prestasi pembangkang yang begitu buruk di negeri-negeri yang ditadbir mereka, serta skandal-skandal peribadi yang tidak berkesudahan antara seorang demi seorang pemimpin mereka, di tambah dengan penipuan mengenai scorpene ini, rakyat menjadi bertambah curiga dengan pembangkang. Ramai yang mula tertanya-tanya, sejauh mana pembangkang sanggup lakukan untuk merampas kuasa?

Kita tahu bahawa pembangkang sanggup menggadai nyawa rakyat dengan mencetus keganasan, kita juga tahu bahawa pembangkang sanggup mengsabotaj ekonomi negara sendiri dengan memburuk-burukkan dan mencemar imej negara dan Perdana Menteri.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Saham Felda Global Venture Holdings naik



Seperti diduga ia sudah bikin gegar sekalipun sesetengah pihak khususnya pembangkang cuba memperlekehkan penyenaraian FGVH.Dalam suasana pasaran saham yang tidak menentu sekarang saham FGVH mencapai premuim 84 sen.
Ia ditawarkan pada harga RM4.55 sen sesaham dan sejurus selepas gong mula pasaran dipalu oleh Pengerusi Felda,Tan Sri Isa Samad harga saham FGVH catat RM5.39.

Jangan lupa FGVH juga ada rekod tersendiri iaitu IPO terbesar di Asia ketika ini dan kedua terbesar selepas Facebook.Penyenaraian Facebook catat penurunan.
Lonjakan harga saham FGVH ini telah disambut dengan tepukan pengurusan Felda dan tokoh-tokoh korprat yang hadir  di situ untuk menyaksikan penyenaraian saham itu.

Perjalanan Saya (Mohd Ali Rustam) 17.6.2012 Ahad

Published on Jun 21, 2012 by MohdAIiRustam
suasana semasa merasmikan perlumbaan perahu naga antarabangsa melaka anjuran persatuan perahu negeri melaka sebanyak 55 buah pasukan perahu naga dan pertandingan acara badang melaka di dataran sungai melaka. alhamdulilah salam 1Malaysia melaka maju negeriku sayang negeri bandar teknologi hijau dar

DAP Haprak - Campur Tangan Urusan PBT Bagi Projek Pada Kroni.mp4

Timbalan Ketua Pemuda MCA Selangor, Ching Eu Boon hari ini mendedahkan campur tangan ahli majlis Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dari DAP iaitu saudari Tiew Way Keng yang menyalahgunakan kuasa beliau untuk memberikan kontrak kepada firma peguam untuk menguruskan kes melibatkan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Tiew Way Keng telah menyalahgunakan kuasa beliau untuk memberikan kontrak ini kepada firma peguam yang dimiliki oleh Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng dengan kos sebanyak RM 55,000 sedangkan kontrak awal telah pun diberikan kepada pihak guaman yang lain dengan kos hanya sebanyak RM15,000 sahaja.

"Selama ini, DAP cuba menonjolkan imej parti yang lebih bersih dan telus berbanding PKR dan PAS. Pemimpin-peimpin DAP sedaya upaya mengekang berita-berita buruk dan salah laku pemimpin mereka dari tersebar kepada rakyat.

Namun begitu, ini tidak bermakna DAP merupakan sebuah parti yang bersih. Hakikatnya, campur tangan DAP dalam pentadbiran kerajaan negeri terutamanya diperingkat Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) adalah begitu teruk dan memalukan sekali," ujarnya kepada media dalam sidang media di Ibu Pejabat BN Selangor, sebentar tadi.

Tambahnya, menurut Penolong Pengarah Undang-Undang (Kanan) MBPJ, Ahli Majlis, Tiew Way Kheng telah mempengerusikan mesyuarat pada 16 Jun 2010 dan mencadangkan supaya Stella, Lim & Co diberikan kes membabitkan kutipan hutang MBPJ. Stella, Lim & Co menawarkan harga sebanyak RM 55,000 untuk tujuan tersebut.

Sebenarnya, kes kutipan hutang itu mulanya diserahkan kepada Firma Daim & Gamany dengan kos sebanyak RM 15,000. Tetapi keputusan mesyuarat yang dipengerusikan oleh Tiew Way Kheng telah memutuskan untuk memberikan kepada Firma Stella, Lim & Co yang juga dimiliki oleh Ahli Parlimen DAP Lim Lip Eng.

"Walaupun jawatankuasa mesyuarat itu mempunyai 17 ahli, namun hanya tiga ahli majlis yang hadir iaitu Tiew Way Kheng, Chan Chee Kong dan Derek Fernandez. Derek mengakui bahawa beliau terpaksa meninggalkan mesyuarat kerana urusan lain dan Chan Chee Kong pula mengakui bahawa beliau tidak tahu Stella, Lim & Co mempunyai hubungan dengan DAP.

Bersama-sama ini juga saya akan mengedarkan laporan audit yang dibuat oleh pihak Audit Dalaman MBPJ. Ini merupakan contoh salah laku yang timbul setelah didedahkan oleh sumber dalaman sendiri. Saya percaya jika sumber dalaman tidak mendedahkan mengenai isu ini, maka kes ini akan dibiarkan berlaku tanpa ada pihak yang akan bertangungjawab.

Saya juga yakin bahawa DAP sebenarnya tidaklah bersih seperti yang disangka. Penglibatan DAP dalam beberapa salahlaku oleh pemimpin DAP sendiri menyebabkan ahli DAP mula hilang kepercayaan kepada parti itu," ujarnya yang juga Penyelaras DUN Pandamaran.

Dalam masa yang sama, sikap Pengerusi DAP Selangor Teresa Kok yang tidak boleh bekerja dalam satu pasukan bersama-sama pemimpin DAP lain telah menjadi buah mulut ahli DAP khasnya dan rakyat Selangor amnya.

"Bersama ini juga saya akan edarkan surat dari ahli DAP yang kecewa dengan kepimpinan DAP sendiri terutamanya di Selangor. Fakta-fakta yang dikemukakan dalam surat ini masih belum dijawab sehingga kini oleh kepimpinan DAP. Mereka malah cuba menutup salah laku ini dan lebih suka menonjolkan kelemahan PKR dan PAS.

Saya suka ingin mengingatkan kepada Rakyat Selangor bahawa jangan sekali lagi kita tertipu dengan lakonan pemimpin-pemimpin Pakatan ini terutamanya dari parti DAP. Lakonan-lakonan dari pemimpin DAP sudah tidak dapat ditutup lagi. Kami akan mendedahkan sedikit demi sedikit kepincangan dan sikap berpura-pura pemimpin DAP yang berselindung disebalik slogan accountability itu," ujarnya lagi. - (www.sahabat-gunung.com)

Rabu, 27 Jun 2012

Lim Guan Eng Tipu Rakyat Lagi

Lim Guan Eng sekali lagi telah menipu bulat-bulat kepada rakyat.

Awal bulan ini, dia dilaporkan telah menyatakan bahawa BN Pulau Pinang telah menipu terhadap janji yang dibuat terhadap isu pelabuhan bebas cukai.

Di telah menuntut agar BN Pulau Pinang memohon maaf terhadap janji yang telah mereka mungkir dan berkata bahawa PM telah menolak cadangan tersebut.

Apabila ditanyakan tentang status pelabuhan bebas cukai bagi negeri tersebut, Lim berkata bahawa PM menyatakan bahawa sudah terdapat 5 zon bebas cukai di Pulau Pinang, isu untuk menjadikan BN Pulau Pinang sebagai pelabuhan bebas cukai tidak menjadi isu.

Dengan itu, blog-blog dan portal pro-pembangkang mula membantu Lim dengan menyebarkan mesej berkenaan.

Nampaknya, Lim terlupa tentang rekod dan dokumentasi. Orang politik sepatutnya tahu bahawa mereka tidak boleh menipu kerana kini kebenaran boleh dicari di hujung jari.
Jawapan PM terhadap perkara tersebut yang telah direkod adalalh seperti berikut: "Walaupunn status pelabuhan bebas cukai tidak lagi wujud, Kerajaan Persekutuan tahu bahawa BN Pulau Pinang telah memberikan cadangan terhadap konsep baru untuk menjana ekonomi di Pulau Pinang, terutamanya dalam bidang perlancongan dan perkhidmatan. Kerajaan Persekutuan akan mempertimbangkan perkara tersebut berdasarkan respon dan juga sokongan dari rakyat, dan juga cadangan-cadangan inovatif."

Di bahagian mana yang menunjukkan bahawa PM tidak bersetuju untuk memberikan status pelabuhan bebas cukai?
Perkara yang sama telah didedahkan oleh laman web Cina, Souminews.com yang melaporkan oleh NST hari ini.

Laporan tersebut menyatakan bahawa pemimpin-pemimpin DAP tidak menyatakan sepenuhnya teks jawapan yang diberikan oleh PM di Parlimen. Sebaliknya, mereka mengubah segala kebenaran terhadap perkara tersebut.

Jadi, tidak banyak yang kita boleh katakan terhadap Lim Guan Eng kerana ini bukanlah kali pertama dia menipu rakyat.

Adakah kita mahukan Menteri Besar yang selalu menipu untuk menjaga masa depan negara ini?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Zaliah Perlu Jelaskan Sumber Kekayaannya

Menarik sebenarnya bila kita membicarakan mengenai akaun induk RM 3 bilion yang agak heboh diperkatakan sejak dulu hingga kini. Surat Akuan Bersumpah (SD) yang Ketua Umum PKR kemukakan nyata tidak berupaya menarik tirai penamat untuk isu kontroversi ini.

Apatah lagi bilamana bekas Ketua Pengarah Siasatan BPR, Abdul Razak Idris mengakui SD tersebut dibuat atas permintaan Anwar Ibrahim dan bukannya dilakukan atas sebab terdetik dari kesedaran dirinya sendiri.

Tambah menghangatkan keadaan bilamana Ummi Hafilda tampil dengan pendedahan tentang seorang wanita misteri yang dikatakan rapat dengan Ketua Umum PKR itu semasa Anwar memegang jawatan Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri.

Wanita misteri yang dikaitkan dengan Anwar Ibrahim dalam isu RM 3 bilion ini telahpun kita ketahui identitinya, dikenali sebagai Zaliah Zakaria. Menurut pengakuannya, dia pernah memiliki wang tunai dan hartanah bernilai RM100 juta.

Zaliah juga mengakui mengenali Wan Azizah sewaktu menjawat jawatan dalam syarikat Wira Tangkis Sdn Bhd tapi di masa yang sama menafikan mengenali suaminya yang ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Kewangan.

Mengikut penjelasannya lagi, aset bernilai RM100 juta yang pernah dimilikinya itu diperolehi hasil perniagaan lumba kuda pada akhir 1990-an. Agak-agak siapakah Menteri Kewangan ketika itu yang bertanggungjawab meluluskan lesen judi lumba kuda tersebut?

Benarkah Zaliah langsung tidak mengenali Anwar dan hanya mengenali isterinya sahaja? Mungkinkah kelulusan lesen judi lumba kuda itu hasil rekomen dari Wan Azizah yang ketika itu adalah isteri kepada Menteri Kewangan?

Paling penting tentu sahaja khalayak ramai menuntut penjelasan yang lebih ampuh dari Zaliah berkaitan punca dan sumber sebenar kekayaannya.

Seseorang yang memiliki aset dan wang tunai RM100 juta tentu sahaja cukainya tidak akan mencecah RM50 juta sebaliknya ia sepatutnya jauh lagi rendah dari angka tersebut.

Justeru itu, wajarlah Zaliah mengambil langkah berterus terang kerana ianya lebih baik berbanding penjelasan separa masak yang dilakukannya sebelum ini yang hanya mengundang lebih banyak persoalan dan di masa yang sama makin menjerat tengkuk Anwar Ibrahim.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sidang media Rafizi lembu Ramli paling berani, paling keras.

Sidang media oleh Rafizi mengenai akuan bersumpah yang dibuatnya di pejabat PKR cukup keras.

Tahniah Rafizi, cuma dalam masa yang sama dia juga telah terjun bersama labunya. Rafizi juga seolah-olah memiliki 6 kotak dukomen rahsia kerajaan.

Rafizi budak hingus yang masih belajar ketika isu SD Dato Murad kini mendakwa mempunyai bukti pelewengan dan salah guna kuasa Dato Murad semasa menjadi penjawat awam.

Pada awal sidang media Rafizi mendakwa akuan bersumpah tidak lengkap dan lemah.

Rafizi juga mengugut untuk mendedahkan surat peribadi beliau kepada Tun Mahathir.

Rafizi kemungkinan besar adalah subjek utama siasatan kes 20 akaun bernilai RM 3 billion milik Anwar. Siap lah engkau lembu, pisau sembelih sudah mencium mangsanya.

Rafizi juga mendedahkan banyak fakta (benar) salah laku Dato Murad, mana sumber dia dapat ? Tetapi hairan kenapa rahsia boss dia melanggan china doll dan sebagainya dia tak tahu.

Agak-agak Rafizi ni kenal kah dengan Rahim Ghaust?


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

TAIPING : MPT bertindak terhadap premis perniagaan yang melanggar syarat

Tahniah kepada Majlis Perbandaran Taiping (MPT) kerana bertindak terhadap premis menjual makan yang meletakkan berbelas-belas atau berpuluh-puluh meja kerusi di atas jalan.

Ini mesej yang diterima dari seorang rakan jam 9.20 malam tadi


First time d tpg lihat mpt buat operasi angkut meja kedai mamak.

Tahniah MPT. Sebelum ini kerajaan negeri Perak telah melarang lori 22 tayar daripada mengangkut keluar pasir dari Perak.

Tindakan kerajaan negeri adalah berpunca aduan orang awam yang kurang selesa mihat 800 lori keluar masuk kampung setiap hari.

Dalam kes meja kerusi kedai kopi yang bersepah diatas jalan boleh dikatakan perkara biasa. Harap penguat kuasa dapat membuat rondaan keseluruh kawasan kawasan perumahan yang terdapat banyak premis menjual makanan.

Seperkara lagi ialah masalah gerai-gerai haram yang membuka perniagaan mereka di atas parking lot. Harap MPT bertindak juga terhadap mereka.

Kepada peniaga pula janganlah menyalahkan pihak berkuasa kerana bertindak terhadap mereka. Sepatutnya tahun 2012 orang kita perlu berfikiran positif. Kalau nak berniaga hendaklah mempunyai daya kreatif dan inovatif.

Hari ini ramai orang kita berniaga di bawah-bawah khemah di tepi longkang. Tak percaya pergilah lihat sendiri di taman-taman perumahan.

TM tak mahu sebut lokasi-lokasi yang banyak gerai gerai tepi longkang ini, nanti kena marah pulak.

Apa pun tahniah kepada YDP MPT.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Ikhwan Muslimin dibawah pengaruh Barat

Hassan al Bana merupakan pengasas gerakan Muslim brothers atau Ikhwan Muslimin satu gerakan politik di Mesir dan mempunyai hubungan rapat dengan Pas Malaysia. Kini orang penting dalam gerakan ini ialah satu nama yang selalu disebut oleh Anwar Ibrahim iaitu Yusof Qardawi.

Ikhwan Muslimin merupakan militan Islam yang banyak terlibat dalam perperangan saudara terutama dalam menentang pengaruh penjajah barat di bumi arab. Ikhwan juga mempunyai kaitan dengan penubuhan militan Hamas dan Al-Qaeda.

Kini Yusof Qardawi adalah orang kanan pergerakan militan Ikhwan Muslimin dan beliau seperti juga Hadi Awang telah mengeluarkan fatwa bahawa para pemberontak yang mati ketika demontrasi menumbangkan Hosni Mubarak adalah mati syahid. 

Qardawi juga disebut-sebut oleh Ikhwan Muslimin sebagai tokoh utama menggantikan Mubarak tetapi Barat lebih bijak dari Ikhwan. Percaturan politik secara halus dan terancang oleh Barat telah berjaya mempergunakan gerakan Ikhwan ini untuk jangka masa yang pendek.

Hari ini Muhammad Mursi diangkat oleh barat menjadi presiden baru dan kita akan lihat bagaimana Mesir sekali lagi akan menjadi faktor penting kuasa barat untuk 100 tahun lagi.

Perdana Menteri Israel Netanyahu juga mengucapkan tahniah atas kejayaan Mursi dan berharap untuk bekerjasama dengannya. 

Seorang pegawai kanan di pejabat Hamas, Mahmud Zahar, mengatakan ketika warga bersorak dan melepaskan tembakan untuk merayakan kemenangan itu di jalan-jalan kota Gaza, kemenangan tersebut merupakan "moment bersejarah dan era baru dalam sejarah Mesir." Zahar menyebutkan kemenangan Mursi itu sebagai "sebuah kekalahan bagi program normalisasi dan kerja sama keamanan dengan musuh." Musuh yang dirujuk Zahar adalah Israel.
1928-1949  mati dibunuh



The Ten Principles of Hassan al-Banna


  1. The Unity of the Ummah. He considered it in itself a primary and important goal that we must strive for. "Do no disagree, then you fail and lose the wind (in your tail."
  2. The Agreement on Principal Matters. Such that we start by considering everyone who declares shahadah - La ilah illaAllah, Muhammad arrusulAllah - as our companion and part of the Muslim group.
  3. Assume First that You, Not Your Muslim Brother, May be Wrong. And see how you find the truth impartially.
  4. The Manners for Disagreement. That you should be as keen about listening to your brother's evidence and argument as you are about giving your evidence and argument, and be pleasant and smiling whether the result is for you or against you.
  5. Avoiding Arguing, Self-Righteousness, and Belittling of Others. Al Banna said: "No nation went astray after being guided, except after it fell to cursing and arguing." And: "He will have a place in Heaven that leaves arguing when he is wrong, and a higher place in Heaven if he leaves arguing when he is right."
  6. The Possibility of Mulitiple Correct Answers. He referred to the Prophet telling the sahabah to pray Asr in Bani Quraiza, how some of them prayed Asr when it's time came, while others prayed it when they reached Bani Quraiza after sundown, and how the Prophet praised both parties.
  7. The Group Participation in Agreed Upon Matters and to Excuse One Another in What is Disagreed Upon. He emphasized, "We all agree on prohibiting alcohol, adultery, and gambling, and we agree on the duty to govern according to Quran so let us invite governments to implement it; we agree that honor and respect are due to Muslims, so let us impart these ideals to Muslims, we agree that jihad is the means to accomplish honor so let us train the individual, and to raise children with the necessary spiritual and physical training."
  8. Thinking of the Danger of the Common Adversary. He reminded Muslims of the present external enemies who do not differentiate between Muslims or different views or different national origin. The enemy considers Muslims enemies of his religion, and their homelands a prize to be dominated for its resources. He emphasized the need for unity to deter aggression.
  9. Opening the Avenues for Work and Productivity. He recognized the duel purpose of working hard, to produce more and to stay free from the evil of idleness. He encouraged members to excel in schools and jobs, and to seek earning from lawful sources and to shun laziness and dependence on others. He encouraged them to fill in duties that others have not even identified, such as visiting brothers far and near, volunteerism, and to allow time each day for examining how they have done for the sake of Allah.
  10. Sympathy for Those Who Do Not See the Light. Rather than being angry with them or exposing their shortcomings. He never attacked his accusers or distractors on personal matter, but rather sought Allah's help in making His message clearer to those who were listening.

Selasa, 26 Jun 2012

Nizar menghina warga TLDM dan menfitnah Dr Zambry


Anggota TLDM luah rasa marah terhadap Nizar

Kerajaan Akan Beri Bantuan Seumur Hidup - Zahid Hamidi 26/6/2012

Zahid Nafi Sms Isteri Berunsur Ugutan 26/6/2012

Sekretariat Ulama-Umara dilancarkan

Lepas demo lori 22 tayar, askar pula nak buat demo.



Pembangkang tak habis-habis dengan demo. Dua minggu lalu demo penggusaha lori 22 tayar di Johor, Melaka dan Perak.

Cubalah buat demo depan hospital pula! Bantah bayaran RM 1 yang dikenakan kepada pesakit luar.

Atau cari lah isu yang banyak di negeri pembangkang yang banyak isu.

Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi has refuted a claim that his wife had threatened a group of army veterans who want him sacked as defence minister, saying she was only advising them against carrying out their protest rally this Friday.
The Malay Army Veterans Association (PVTM) had planned to demonstrate their anger at Ahmad Zahid (picture) outside the Ministry of Defence (Mindef) on June 29 for allegedly breaking his promise to set up a special pension fund for retired soldiers, but cancelled it after their president, Datuk Mohd Ali Bahrom, said he had been threatened by the minister's wife through a text message.
"My wife and Ali are from the same village. They know each other even though they are not related.
"I asked my wife how many text messages Ali sent (to her), she told me 16, because Ali is fond of sending text messages to anyone, including my wife.
"So my wife advised him, but Ali only highlighted one sentence and after I read it, I don't think that it is a threat," Ahmad Zahid was quoted as saying by news portal Malaysiakini today.
Don't try to be funny SMS
On June 22, Mohd Ali told reporters he had received a threatening text message on his mobile phone from Datin Seri Hamidah Khamis, Ahmad Zahid's wife.
The message read: "'PERLU DIINGAT.. DATO' SERI AHMAD ZAHID HAMIDI BUKAN SENDIRI DAN BERMARUAH'.... Saya tak fikir org2 akan berdiam diri dan senang2 nak buat kacau bilau depan MINDEF (Remember.. Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi is not alone and has dignity.... I don't think people will be silent and let chaos happen in front of Mindef)."
Mohd Ali had led some 10 former soldiers in a provocative butt exercise demonstration against electoral reform movement Bersih chairman Datuk Ambiga Sreenevasan outside her Damansara Heights home here last May 15, claiming the prominent lawyer-activist was an "enemy" of the state.
He had planned on holding a similar exhibition against Ahmad Zahid outside Mindef in three days until he allegedly got Hamidah's "advice" and found out the minister would not be in his office.
Special pension and 136 hours to respond
Mohd Ali had previously hit out at Putrajaya for alleged lopsided treatment in handing out its Warriors' Day funds to the armed forces' club presidents and outlined a list of 11 demands including setting up a special pension fund for those who retired from the military without being paid a pension.
He had given Ahmad Zahid 136 hours to reply to PVTM's demands, failing which he would press Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to sack the Umno minister from government.
The rumbles of unhappiness from former soldiers ahead of national elections that must be called by next year come at a crucial time when Najib, a former defence minister, is looking to shore up greater support for the ruling Barisan Nasional (BN) coalition from within the establishment after losing four states and its traditional two-thirds control of Parliament to the opposition in Election 2008.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Over 200000 ex-soldiers don't get pension

KUALA LUMPUR, June 26 — Some 202,675 former soldiers nationwide do not receive pension as they left the service earlier than specified, Dewan Rakyat was told today.

Defence Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (picture) said despite this, their welfare was looked into by the Veterans Affairs Department (JHEV) and the Armed Forces Ex-Servicemen's Affairs Corporation (Perhebat).

He said the JHEV and Perhebat provide various forms of aid to soldiers who retired after serving less than 21 years.

They include aid to offset the cost of living, entry of students into institutions of higher learning, schools, disaster relief and medical expenses.

"The government has no plans to give monthly food coupons to former soldiers who don't get pension. What we are giving is better over the long run unlike food coupons which are temporary," he said when replying to a question by Datuk Johari Abdul (PKR-Sungai Petani).

Zahid said the various forms of government aid given to former soldiers in this country were far better compared to those given by some countries.

"By comparison, the United States and Australia only provide aid for former soldiers and not their wife or children," he said when replying to a supplementary question by Datuk Ahmad Hamzah (BN-Jasin).

The government has no plans to give a lump sum payment to former soldiers for their contribution and sacrifices as it is a temporary measure.

The minister also warned groups not to incite former soldiers into pressuring the government.

"I see dirty hands in this hall. Don't take advantage of the general election to coax former soldiers to become dissatisfied with the government," he said. — Bernama
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

ARKIB: Antara Pas dan Anwar

Assalamua'laikum, semua.

Secara peribadi saya menganggap keputusan PRU12 ada kebaikan dan keburukkannya kepada negara Msia amnya dan org Melayu khususnya.

Sudah pasti semua menteri besar yang baru bagi negeri Kedah, Penang, Perak dan Selangor dan exconya yang dilantik akan membuat kerja yg "cemerlang" dalam jangka masa yang terdekat, ini kerana semua mata rakyat dan musuh-musuh mereka, iaitu BN, akan memerhati semua tindak tanduk yg akan mereka lakukan. Ini secara tidak langsung dapat "mendidik" BN bagaimana mereka harus mentadbir negeri2 dan K'jaan Pusat, jika tidak mereka akan menjadi tidak relevan lagi pada PRU13.

Masalah besar yang mungkin akan dihadapi oleh pakatan BA ialah hubungan antara PAS dan DAP, yang akan menjadi seperti duri dlm daging.

Dan yg paling besar ialah bantuan kewangan dari kerajaan pusat kepada negeri-negeri yang diterajui oleh BA akan "disekat" atau disalur tidak melalui kerajaan negeri.

BN akan memberi alasan mereka sendiri sementara BA pula akan meradang dan menganggap ianya tidak adil dan zalim. Maka waktu itu anda akan lihat, terutamanya orang Melayu akan leka berbalah di dalam internet, blog2, di kedai kopi, di masjid dsb mengenai isu ini, siapa yang benar, siapa yang zalim.

Dalam perbalahan ini ada dua unsur penting, satu pihak yang berkuasa di negeri yang memerlukan sumber kewangan khazanah negara, tetapi suka mengata, mencerca, memaki malah mencarut terhadap pihak satu lagi yang berkuasa ke atas khazanah negara.

Sementara pihak satu lagi yang berkuasa ke atas khazanah negara pula tidak mahu menyalurkan secara adil khazanah negara yg ia kuasai kpd pihak yg suka mencerca dia. Adalah jelas pihak yg berkuasa ke atas khazanah negara zalim dan tidak adil dalam hal ini.

Tetapi jika mengikut Al-Quran Surah al-Hujurat ayat 11, Allah melarang kita mencela satu sama lain dan memanggil dengan gelaran buruk dan jika tidak bertaubat mereka adalah orang-orang yang zalim. Ini bermakna kedua-dua pihak di atas adalah zalim atau lebih tepat saling zalim menzalimi antara satu sama lain.

Kalau kita kaji balik sejarah perkara ini berlaku sejak orang Melayu mula berpolitik atau lebih tepat antara PAS dan UMNO.

Tunku Abdul Rahman ada menulis di dalam bukunya bagaimana PAS sewaktu pilihanraya mengedar gambar yang di ubahsuai yang menunjukkan babi panggang terletak di atas meja di mana dia dan beberapa pemimpin Cina sedang menjamu selera dan juga bagaimana ia dicerca dan difitnah termasuklah sewaktu 13 Mei dikatakan dia sedang berjudi (ini adalah apa yg ditulis Tunku di dalam bukunya dan saya tidak mengatakan ianya benar atau ianya tidak benar).

Tetapi dalam buku-buku yang Tunku tulis tidak pula disebut bagaimana ia menzalimi kerajaan PAS Kelantan. Datuk Asri pada 1967, sewaktu menjadi MB Kelantan telah berjumpa dengan Tunku sendiri di KL untuk meminjam wang utk membayar gaji kaki tangan awam Kelantan kerana kerajaan PAS Kelantan waktu itu ketiadaan wang.

Tetapi PAS mendakwa Tunku tidak endah dgn permintaan Datuk Asri sedangkan waktu itu beberapa hari saja lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya Haji. Isu ini sudah pasti dijaja oleh PAS utk menunjukkan kezaliman UMNO.

Adakah patut selepas kita cerca seseorang kemudian apabila kita ada masalah kita dengan rendah hati pergi jumpa orang tersebut untuk meminjam wang? Dan adakah patut sebagai pemimpin yang berkuasa ke atas khazanah negara tidak membantu saudaranya yang seIslam yg dalam kesempitan apatah lagi menjelang Hari Raya?

Isu antara Datuk Asri dgn Tunku ada disentuh oleh Saudara Sayuti Omar di dalam bukunya "Kelantan Selepas Pantang" (m/s 20). Dalam isu ini Sayuti menggunakan perkataan "Demikianlah sikap kejam UMNO ke atas kerajaan PAS". Sebenarnya sama-sama zalim, sama-sama kejam tetapi masing-masing  hanya nampak kezaliman pihak lain, kezaliman dari diri sendiri tak nak mengaku.

Isu kata mengata dan zalim menzalimi terus berlaku, pada zaman KuLi menjadi Menteri Kewangan (KuLi lah yg memimpin UMNO merampas Kelantan pada tahun 1978), pada zaman Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan (lihat artikel di bawah mengenai apa yang PAS kata pada Anwar).

Dan kemuncaknya pada zaman Mahathir selepas Anwar dipecat. Ulama UMNO di label sebagai ular dalam semak, syaitan bisu, barua dan lain-lain , Abdullah Badawi digelar sebagai penjaga babi, Mahathir dan Siti Hasmah dikatakan akan saling melumur najis kemuka pasangan masing-masing pada tahun 2014, Mahathir dicarut dgn carutan paling berat sekali, dalam keadaan macamni ........

dengar cerita NikAziz minta geran RM600 juta dari k'jaan pusat yg dipimpin Mahathir utk selesai masalah air di Kelantan walaupun dikatakan Mahathir setuju tetapi kerajaan Kelantan tidak menerimanya, kejamnya Mahathir ...... 

Dalam kempen PRU12 baru-baru ini, UMNO telah dilabel sebagai Orang Utan dan sejarah akan terus berulang apabila negeri2 dibawah BA ingin mendapat hak mereka terhadap khazanah negara yg dikuasai oleh Orang U*** ini, tetapi mereka akan dipinggirkan dan mereka akan marah dan mereka juga akan menjadi Orang U***.

Isu kata mengata dan zalim menzalimi seolah-olah tidak dapat dipisahkan antara PAS dan UMNO. Inilah antara sikap burok yg ditunjukkan oleh pemimpin dan penyokong kedua-dua pihak.

Tetapi isu yang lebih besar yang ingin saya perkatakan di sini ialah mengenai Anwar Ibrahim.

Dr Chandra Muzaffar yg pernah bekerja rapat dgn Anwar dlm PKR telah berkata yg maksudnya l/kurang, jika Anwar menjadi pemimpin, negara ini akan hancur.

Ezam pula dlm Utusan Msia 12 Mac, meminta PAS berhati-hati dgn PKR kerana melalui pengalamannya, iaitu antara pengasas parti itu dan pernah menjadi Setiausaha Politik kepada Ketua Umum PKR, beliau yakin PKR dipimpin oleh pemimpin yang hanya mementingkan cita-cita peribadi untuk berkuasa dan sanggup menggadaikan maruah agama dan bangsa untuk mencapainya.

Dalam tahun 2003 saya pernah menulis satu artikel yg bertajuk "Pertembungan antara ulamak, pemimpin dan cendekiawan Islam di dalam politik M'sia" untuk group ABIMLINK dan HIZBI-NET. Salah satu tajuk dibawah artikel itu ialah "Pertembungan antara PAS dan DSAI". Saya rasa ia masih relevan lagi.

Dalam isu ini bagi saya masalah paling besar Anwar bukan saham berpuluh juta yg ia beri setiap seorang pada bapa dan adik beradik dia, bukan isu RM300juta duit Petronas Dagang yang dikebasnya untuk diberi pada perwakilan Sabah sehingga Ghafar jatuh,

Bukan isu ratu cantik yang Ustaz Ismail Kamus kata ia nak menghalalkan sesuatu yang haram dan sehingga Mufti Selangor Uztaz Ishak Baharom dipecat, bukan sebab ia baik dengan Yahudi, tetapi bagi saya isu yg paling besar sekali ialah apabila ia menganggap Salman Rusdie sebagai "profound writer", (seperti yg didakwa oleh sdr Lutfi Othman, yg sekarang ini merupakan Ketua Pengarang Akhbar Harakah). Salman Rusdie telah menulis buku Satanic Verses yg menghina Allah, Nabi Muhammad dan Al-Quran.

Sila baca artikel ini dan sebarkan, kerana mengikut Tuan Guru Hj Hadi Awang mengumpat dan menceritakan keburukan pemimpin adalah wajib.

Pertembungan antara PAS dan DSAI

Kali ini saya ingin menyentuh, mempertikai dan mengkritik mengenai sikap ulamak, pemimpin dan cerdik pandai Islam kita di dalam berpolitik terutamanya di dalam isu pertembungan antara PAS dan UMNO semasa Datuk Sri Anwar Ibrahim masih di dalam kerajaan dan juga selepas ia dipecat. Saya harap dengan fakta-fakta dari sumber yang jelas yang akan saya tunjukkan, mereka yang tidak bersetuju dan mempertikai email saya sebelum ini yang saya tulis secara umum, akan lebih memahami apa yang saya maksudkan ............ ..... Kecuali mereka yang taksub dan mempunyai penyakit di dalam hati.

Berikut adalah beberapa fakta mengenai pertembungan antara PAS dan DSAI semasa ia masih di dalam kerajaan:-

i) PAS menganggap Belanjawan 1994 yang dibentangkan Anwar Ibrahim berwajah FIRAUN. Ia menjadi punca pertelingkahan antara PAS dan Anwar. Ini kerana ia memberi kelonggaran kepada golongan koporat yang menjadi gangster ekonomi dan sebab utama kemenangan orang-orang Anwar di dalam Team Wawasan. Anwar tidak dapat menerima tuduhan tersebut dan menganggap ianya sebagai kolot dan jumud. (Dunia Islam Jan 94 m/s 4&5).

ii) Anwar Lebih Ganas Daripada Mahathir? - Tajuk wawancara antara saudara Lutfi Othman dengan Mohd Sabu seperti yang tersiar di dalam Majalah Tamadun Julai 98 m/s 16. Antara isi kandungannya yang menunjukkan sikap PAS terhadap DSAI yang saya ringkaskan :-

a) Sebenarnya gejala nepotisme yang berlaku dalam pemerintahan M'sia, saya meletakkan Anwar Ibrahim lebih ganas daripada Mahathir. Kerana Anwar belum berkuasa penuh tetapi suku sakatnya telah mencipta kekayaan lebih hebat. Antaranya Kamarudin Jaafar menjadi jutawan segera, saudaranya Rani, Marzuki dan Rosli Ibrahim dan setiausaha sulitnya Nasarudin Jalil naik mendadak dalam perniagaan, kerana pandai berniaga atau kerana Anwar Ibrahim?

b) Jangan lupa semasa Anwar hendak menjatuhkan Ghafar Baba wujud peranan Quek Leng Chan dan beberapa jutawan lain yang membiayai golongan tertentu untuk menguasai saham NST dan TV3 gara-gara untuk mengukuhkan posisi Anwar. Kita juga ingin bertanya 300 juta saham Petronas Dagang dilabur ke mana sehingga perwakilan Sabah berubah dari menyokong Ghafar kepada Anwar dengan begitu mengejutkan?

c) Imej Anwar nampak bersih adalah kerana media tempatan yang dikuasainya. Pernah satu ketika bila menonton TV3, berita Anwar diutamakan diikuti berita lain dan keempat baru PM. Bila kita hentam PM barulah berita ini berada ditempat pertama.

d) Manakala media antarabangsa yang menyalahkan Mahathir dan cuba menaikkan Anwar, ini adalah kerana Barat hanya mahukan dua corak Islam yang boleh mereka kuasai, iaitu Islam yang berbentuk ilmiah tanpa pelaksanan hukum sperti yang dipelopori IIIT, ICMI dan ABIM. Dan yang kedua bercorak Afghanistan atau ala Taleban kerana peluang bagi Barat untuk mengambarkan betapa buruknya Islam. Dan Anwar adalah paling layak untuk mengekalkan pengaruh Barat dan sesuai dengan kehendak mereka untuk menghadapi 250 juta umat Islam di sebelah sini.

e) Apa yang saya perkatakan bukan kerana Anwar adalah seteru politik terbesar PAS. Kita boleh lihat rekod sejak dia menjadi Menteri Kewangan bagaimana saham diagihkan, projek diberikan, tiada beza dengan Mahathir.

f) Skandal seks Anwar ..... tidak tahu sejauh mana benarnya tuduhan itu tetapi dengar khabar ada percubaan untuk membunuh orang (Azizan) yang menulis surat sumpah yang mengaku melakukan homoseks dengannya tetapi yang menjadi mangsa ialah isterinya, ia seharusnya disiasat, tetapi di sini media akan menutupnya, berbeza dengan di luar negara di mana media mereka akan mendedahkannya. Anwar patut membersihkan skandal seksnya kerana kitapun tidak mahu dia teraniaya. Lebih 6 bulan dia tidak bercakap soal agama, baru sekarang dia hendak khutbah, baginya masyarakat mungkin sudah lupa, tetapi kita pelik mengapa dia tidak membersihkan dirinya setakat ini? Masih banyak tanda soal, orang yang menulis surat itu berada dalam ketakutan dan masih diugut, diancam oleh pihak tertentu. Saya pernah berjumpa dengan orang (Umi Hafilda) yang menulis surat terbuka itu dan dia bukanlah pada peringkat menuduh Anwar melakukan apa-apa tetapi mereka empat keluarga mengakui sungguh-sungguh melihat Anwar masuk ke dalam apartment bersama dengan pasangan tertuduh itu. Pendirian penulis itu tidak berubah dan dia takut untuk bertembung dengan orang dikhuatiri akan disiasat oleh polis Cawangan Khas.

g) Saya berdoa secara peribadi biar Mahathir mengepalai p/raya akan datang kerana kalau Anwar naik jadi PM dia cukup pandai menggunakan agama dan mengambil sentimen orang Melayu berbanding Mahathir .... kita tahu tahap pemikiran orang Melayu setakat mana.

h) Saya tidak nampak jika zaman Anwar (sebagai PM) masalah kekangan demokrasi, kebebasan, ISA dan akta-akta tertentu boleh berubah. Contohnya UIA tempat Anwar berkuasa penuh di mana dia menjadi Presiden dan tempat berkumpul orang-orangnya sehingga menjadi universiti paling corot dalam Asia. Universiti yang hanya untuk meluluskan puak-puak penyokong Anwar supaya ada ijazah, di situ berlaku kongkongan malahan lebih dahsyat berbanding universiti-universi ti lain. Anwar lebih pandai dari Mahathir dari sudut menguasai budaya Melayu.

i) Mahathir dan Anwar kedua-duanya nyata menolak hudud tetapi Mahathir tidak bijak menyusun hujah seperti Anwar yang akan memberi alasan daripada Yusof al-Qardhawi, pandangan ulamak itu ini dan soal prioriti.

j) Imej Anwar diperingkat antarabangsa diakui masih hebat sehingga apabila saya pergi ke Pakistan pemimpin-pemimpin Jamaat Islami begitu menghormati Anwar. Tetapi apabila saya menceritakan ...... daripada 4 jenis judi, Anwar telah menghalalkan menjadi 9 termasuk judi lumba kuda apabila ia menjadi Menteri Kewangan. Daripada 3 tempat judi lumba kuda iaitu Ipoh, Penang dan KL ia telah bertambah ke Sabah sehingga menimbulkan kemarahan ahli-ahli Parlimen di sana dan juga menerima bantahan di Sarawak apabila judi lumba kuda juga hendak diwujudkan di sana. Dan Genting Highlands menjadi pusat judi ketiga besar di dunia di bawah kekuasaan Anwar sebagai Menteri Kewangan. Anwar mempunyai hubungan yang baik dengan taukeh judi Lim Goh Tong di mana sewaktu menjadi Ketua Pemuda UMNO beliau mudah mendapat bantuan dari Yayasan Gerak Bakti kepunyaan taukeh judi ini. Akhirnya ketua Jamaat Islami mengaku selama ini mereka mendapat gambaran salah.

Begitu juga di Afrika Selatan apabila saya membentangkan kertas kerja menceritakan beribu-ribu orang Islam M'sia telah murtad, ada yang mencebik mulut dan tidak percaya, tetapi selepas beberapa lama saya bercakap, mereka berjumpa saya dan ucap tahniah sehingga mereka bertanya apa sebenarnya yang Anwar telah buat untuk membantu Islam? Jadi gambaran media asing terhadap Islam di M'sia berjaya digembar gemburkan, dan jika Anwar menjadi PM, media akan berjaya menyakinkan negara Islam lain bahawa Anwar adalah pemimpin Islam yang unggul.

k) Walaupun pendekatan Anwar lebih me-rakyat sifatnya berbanding dengan Mahathir yang lebih tertumpu membina jutawan segera Melayu, tetapi habuan untuk rakan-rakan dan penyokong-penyokong Anwar serupa saja! Contohnya Muhammad Taib adalah ahli Team Wawasan yang diterajui Anwar dan orang-orang ini terkenal dengan skandal penggadaian tanah. Kes Menteri Belia dan Sukan membabitkan RM 200 juta hasil jualan tanah di Johor masih belum selesai, begitu juga gosip Timbalan Menteri Besar Pahang yang memiliki wang yang banyak. Jadi dari segi kawan-kawannya dalam penimbunan kekayaan tidak nampak penegahan daripada Anwar.

l) PAS lebih selesa jika Mahathir kekal - adalah tajuk kepada sambungan wawancara saudara Lutfi Othman dengan Mohd Sabu seperti yang tersiar di dalam majalah Tamadun Ogos 98 m/s 51. Ini kerana kalau Anwar naik menjadi PM, dia cukup pandai dan licik menggunakan saluran agama dan pandai mengambil sentimen orang Melayu berbanding Mahathir.

iii) Ulasan Lutfi Othman mengenai isu pertembungan Anwar dengan Ghafar Baba di dalam Majalah Dunia Islam Nov 92 m/s 12-18. Dengan tajuknya - "Siapa pengganti Mahathir - Apa lebihnya Anwar? Apa kurangnya Ghafar?". Antara kandungannya :-


  1. Dr.M lebih berminat dan menyenangi Anwar menyebabkan orang-orang lama seperti Abdullah Badawi diketepikan dan Sanusi tersekat disebabkan peningkatan Anwar di dalam kabinet terlalu cepat.
  2. Krisis di dalam MARA yang dipengerusikan oleh Tamrin Ghafar yang dilihat sebagai campur tangan Anwar yang mana pelurunya ditujukan kepada Ghafar.
  3. Kini apabila Anwar diamanahkan sebagai Menteri Kewangan apa dasarnya yang menakutkan orang-orang bukan Islam? Judipun semakin berleluasa.
  4. Apakah Islam membenarkan amalan pilih kasih, nepotisme, menyekat peluang orang lain yang dikira tidak secucuk dengannya, mengaku diri sendiri yang hebat dan orang lain semuanya lemah, seperti yang dilakukan oleh Anwar sekarang. Anwar rapat dengan DrM, tetapi apakah Anwar menegur segala salah laku DrM ketika menguruskan kekayaan negara.
  5. Islam bukan milik Anwar dan kawan-kawannya bekas ABIM itu sahaja. Bukan kita tidak tahu apa Anwar buat di Universiti Islam, semuanya berpunca dari amalan pilih kasih Anwar. Memang betul kata orang, Anwar suka heboh-hebohkan kerja yang dia buat walaupun kejayaannya tidak seberapa.


iv) Ulasan Lutfi Othman di dalam Majalah Tamadun Ogos 96 m/s 19.


  1. Anwar masih budak-budak mentah cepat naik angin dan suka tunjuk perasaan. Silap sikit demonstrasi.
  2. Perkara kecil dibesar-besarkan. Penduduk Baling yang mati kerana demam panas dikatakan kebuluran.
  3. Bukan Anwar seorang dikurung ISA, Ibrahim Ali pun ditahan sama, bukan sekali tetapi dua.
  4. Dr. Syed Husin Ali yang turut ditahan terpaksa merengkok 6 tahun berbanding Anwar cuma 2 tahun.
  5. Hishamudin Rais pula terpaksa cabut lari, ia satu contoh pemimpin pelajar yang hanya berani sekerat jalan, takut menanggung risiko.
  6. Ulasan Zin Mahmud dalam Majalah Tamadun Mei 97 m/s 14-19, mengenai cara polis menggunakan kekerasan untuk menundukkan para penunujuk perasaan dan menahan 200 orang, yang dianjurkan oleh PAS di hadapan masjid UM, kerana membantah kedatangan pasukan kriket Israel.


a) Saudara Zin mempertikai hujah PM bahawa kehadiran anak muda Israel ke Malaysia boleh menyedarkan mereka betapa perlu memberi layanan baik kepada Palestin.

b) Hujah Anwar pula bahawa kehadiran pasukan kriket Israel tak perlu digusarkan kerana ia merupakan soal kesukanan dan tidak ada kaitan politik.

c) ABIM pula berkata demonstrasi tidak perlu kerana ada saluran yang boleh menyampaikan bantahan mereka.


vi) Majalah Tamadun Ogos 97.

a) Ulasan Ustaz Ismail Kamus pada m/s 12 , di bawah tajuk "Anwar Ibrahim Silap? Antara Pendekatan Dakwah dan Menyatakan Hukum". Ustaz mengulas mengenai kenyataan Anwar bahawa pendekatan Islam perlu diambil dengan cara sederhana dan bijaksana (kes JAIS menangkap peserta ratu cantik). Ustaz Ismail Kamus memberi penerangan dan beberapa contoh dan akhirnya membuat kesimpulan "Jadi, tulislah kerajaan cuba hendak 'menghalamkan' (halal tidak, haram pun tidak) kesemua itu (ratu cantik, konsert), bukan cuba hendak mengharamkannya. Biarlah Anwar dengar sikit apa yang saya cakap ini".

b) Ulasan Lutfi Othman pada m/s 83, di bawah tajuk "Dilema Anwar" ekoran isu penangkapan peserta ratu cantik dan kesediaan Anwar bertemu anggota KRU (untuk menenangkan mereka) berhubung konsert KRUMANIA yang diharamkan oleh kerajaan Selangor.

  1. Ini menyerlahkan dilema Anwar sebagai pengganti Mahathir dalam mengendalikan isu-isu berkaitan moral dan agama.
  2. Apakah Anwar tidak malu untuk mengakui masih ramai anak-anak gadis Muslim yang jahil tentang kewajipan menutup aurat dan hinanya menayang tubuh tiga suku bogel dihadapan umum hanya untuk menjadi seorang ratu?
  3. Anwar lebih memikirkan survival politiknya dan mahu dilihat sebagai pemimpin moderat, progresif dan tidak terikat dengan pegangan agama secara melampau.
  4. Mungkin kerana itu Anwar pernah menyifatkan Salman Rusdie sebagai 'profound writer'.


c) Setiausaha PMUM, Nordi Adie menulis pada m/s 54, di bawah tajuk "Hentikan Konsert Melalaikan". Di dalam mana-mana peradapan di dunia ini budaya konsert tidak menepati ciri-ciri masyarakat madani seperti mana yang dilaung-laungkan oleh DSAI, TPM.


vii) Majalah Tamadun Disember 97, antara kandungannya :-


  1. Ulasan Lutfi Othman pada m/s 3, di bawah tajuk "Perlukah DrM Berundur?" ekoran kejatuhan nilai Ringgit dan dalam kegawatan ini media asing galak memberi promosi percuma kepada Anwar dan menyarankan DrM berundur. Jika Anwar mengganti Mahathir, apakah ia mampu menguruskan krisis dan kemelut kewangan walhal prestasi Anwar dibidang ini sentiasa dipertikai? Seperti juga orang Mahathir, mereka yang berada di bawah dagu Anwar, juga dikatakan opurtunis. Tiada idea baru, masing-masing terlalu memikirkan kuasa dan kuasa dan kuasa!
  2. Pada m/s 31, Ann Wan Seng mengulas mengenai kenyataan Anwar berhubung kenaikkan Tol yang tidak membebankan rakyat agak berbelit-belit dan tidak serius.


viii) Majalah Tamadun January 98, antara kandungannya :-

a) ISA mungkin diketatkan lagi? - Jika Anwar menjadi PM. m/s 6-10


  1. Lim Guan Eng dakwa sikap Anwar berubah, dulu dia minta ISA dimansuhkan. Sekarang hanya mahu kaji dan kaji. Itu saja.
  2. Normah Alwi (isteri Mat Sabu yang pernah ditahan ISA)"..... kalau perkara ini berlaku pada Siti Hasmah (isteri PM) dan Wan Azizah (isteri Anwar), apa perasaan mereka? Jika Anwar dilantik PM, akta ini pasti tidak dimansuhkan, malah mungkin lebih teruk lagi".


b) Pengaruh Anwar - Kes pemecatan Ketua Pengarang Berita Harian, A.Nazri Abdullah. Saudara Lutfi mengulas "Apakah pengaruh dan peranan yang dimainkan Anwar menyebabkan Zam yang rapat dengan PM begitu mudah disisihkan, hingga penggantinya, Johan Jaafar yang langsung tidak mempunyai pengalaman kewartawanan akhbar, diusulkan sendiri oleh Anwar? m/s 83.

ix) Dunia Islam Jun 92. Sedutan wawancara dengan Datuk Shahrir Abd Samad m/s 27 mengenai kepimpinan UMNO. Menjawab soalan mengenai banyak kumpulan Islam yang menyokong Anwar sekarang di mana dahulu mereka anti UMNO. Datuk Shahrir berkata " Maknanya, bukan menyokong perjuangan, mereka menyokong individu. Dahulu ABIM kata DEB bertentangan dengan Islam, cakap sahaja banyak. Sekarang diamanahkan memimpin, kita lihatlah. ...."

x) Anwar : Menteri Paling Tidak Berkuasa. Majalah Tamadun April 98 m/s 87. Saudara Lutfi mengulas mengenai ucapan Anwar di Forum Universiti Asia-Eropah yang menolak sebarang kongkongan dan peraturan ketat di universiti. Apakah Anwar faham apa yang diperkatakan, sedangkan apabila ia menjadi Menteri Pendidikkan suasana kampus langsung tiada perubahan. Apakah Anwar boleh digolongkan sebagai 'cakap tak serupa bikin, bikin tak serupa cakap'. Mendengar pidato Anwar sejak menerajui ABIM, Ketua Pemuda UMNO hinggalah setakah lagi untuk menjadi tokoh paling berkuasa di M'sia memang menyeronokkan dan suatu bentuk hiburan. Mungkin Anwar mahu terus popular dengan idealisme pegangannya walaupun terpaksa tidak bercakap benar? .... Adalah lebih baik Anwar mengawal lidahnya daripada mengomel yang bukan-bukan.

xi) Majalah Tamadun Oktober 98 m/s 28-32. Soalan yang diajukan kepada Tan Sri A.Samad Ismail, (iaitu selepas Anwar dipecat dari kerajaan)"Anwar kini sangat marah kepada media arus perdana, bahkan mengancam akan memburu pengarang-pengarang yang terlibat dalam konspirasi menjatuhkannya sehingga ke lubang cacing. Apa pendapat Pak Samad". Jawapan Pak Samad ialah "Anwar selama dia berkuasa dalam kerajaan bersama-sama bertangungjawab mewujudkan budaya yang kini menjadi watak media. Agak saya, Anwar terlanjur membuat ancaman itu". Pada m/s 30 - gambar Pak Samad memeluk Anwar semasa dia melawat Anwar di rumahnya.

Kebanyakkan fakta-fakta di atas saya petik dari Majalah Tamadun. Ini ialah kerana ia diterajui oleh saudara Ahmad Lutfi Othman, seorang yang gigih berusaha, yang mana bahan tulisan dan kritikannya (hanya terhadap pemerintah) terhadap isu-isu semasa dianggap bernas yang menjadi bualan masyarakat dan dihebahkan di dalam internet. Majalah ini juga diberitakan pernah terjual melebihi 100,000 naskah sebulan dan tidak pernah timbul fakta-fakta tersebut dipertikaikan atau dicabar di mahkamah. Sebenarnya banyak lagi isu-isu mengenai Datuk Sri Anwar yang terdapat di dalam majalah-majalah dan buku-buku yang lain terutamanya buku-buku politik, termasuk yang dikarang oleh Datuk Sri Anwar sendiri yang saya tidak petik untuk kali ini.

Sekarang cuba kita lihat dan bandingkan sikap dan pandangan PAS terhadap DSAI selepas ia tersingkir dari parti dan kerajaan :-

i) DSAI dianggap sebagai seorang pejuang Islam yang ingin mengIslamkan UMNO dan kerajaan dari dalam.

Tetapi sebelum ini ia dianggap oleh PAS :-


  1. Cuba 'menghalamkan' ratu cantik yang bepakaian 3/4 bogel
  2. Cuba 'menghalamkan' konsert yang melalaikan dan penuh maksiat
  3. Mengagumi tulisan Salman Rusdie yang jelas menghina Islam dan Nabi Muhammad
  4. Berbaik dengan taukeh judi dan mendapat pembiayaan mereka semasa menjadi Ketua Pemuda UMNO
  5. Apabila mendapat kuasa sebagai Menteri Kewangan, telah menghalalkan lebih banyak jenis judi,
  6. Menambahkan lagi judi lumba kuda yang sedia ada
  7. Menjadikan Genting Highland tempat judi ke 3 terbesar di dunia
  8. Tindak tanduknya menjadi dilema sebagai pengganti Mahathir didalam menangani isu moral dan agama
  9. Ia pandai memainkan sentimen agama sesuai dengan tahap pemikiran orang Melayu
  10. Maklumat salah menyebabkan masyarakat Islam antarabangsa menganggapnya pemimpin Islam yang unggul
  11. Mat Sabu terpaksa berjumpa pemimpin Islam luar negara dan menerangkan keburukkan Anwar supaya mereka mengenali siapa sebenarnya Anwar
  12. Anwar disokong oleh Barat kerana cara Islamnya menepati cita rasa Barat untuk menguasai umat Islam sebelah sini


(di dalam ceramah PAS dan tulisan-tulisan di dalam internet, Anwar dianggap sebagai anti ulamak, anti Islam dan murtad kerana menolak hudud)

ii) DSAI seorang yang bersih yang cuba menghalang Mahathir dan kroninya daripada mengaut kekayaan negara untuk diri mereka.

Tetapi sebelum ini ia dianggap oleh PAS :-

  1. Anwar lebih ganas dari Dr.M dalam gejala nepotisme dan kronisme
  2. Keluarga Anwar, ayah dan saudaranya menjadi jutawan dengan mendapat saham dan melalui perniagaan yang diragukan keupayaan mereka
  3. Kawan dan rakannya terkenal dengan skandal pengadaian tanah dan menimbunkan kekayaan
  4. UIA tercorot di Asia kerana amalan pilih kasihnya dan menjadi tempat kawan-kawannya berlonggok untuk mendapat ijazah
  5. Sebagai Presiden ia mengongkong UIA lebih dahsyat daripada yang berlaku di universiti-universi ti lain
  6. Anwar berwajah Firaun, kerana dasar yang digunakan dalam Belanjawan 1994 yang lebih mementingkan gangster ekonomi
  7. Anwar menguasai media arus perdana dengan pertolongan jutawan Cina untuk mengukuhkan kedudukkannya
  8. Mengamal pilih kasih dan menyekat peluang orang lain yang dikira tidak secucuk dengannya
  9. Silap sikit demonstrasi sehingga budak mati kerana demam panas, dikatakan kebuluran
ii) DSAI telah dianiaya dan dizalimi kerana menentang Mahathir

Tetapi sebelum ini ia dianggap oleh PAS:-


  1. Anwar adalah anak kesayangan Mahathir sehingga Mahathir sanggup mengenepikan orang-orang lama UMNO untuk menaikkan Anwar
  2. Mahathir menjadikan Anwar cukup berkuasa apabila melantiknya sebagai Menteri Kewangan disamping TPM
  3. Anwar dapat pengaruhi Mahathir dalam pemecatan Ketua Pengarang BH dan Zam iaitu orang rapat Mahathir dan melantik orangnya Johan Jaafar yang langsung tiada pengalaman kewartawanan
  4. Anwar dianggap zalim apabila menggunakan media, politik wang dan saham Petronas untuk menjatuhkan Ghafar Baba
  5. Anwar campur tangan dalam krisis MARA yang diterajui oleh Tamrin, tetapi pelurunya dituju kepada Ghafar Baba
  6. Skandal seks DSAI adalah antara konspirasi konco-konco Mahathir untuk menjatuhkannya


Tetapi sebelum ini PAS menganggap:-


  1. Mahathir cuba menutup skandal timbalannya walaupun mangsa telah membuat lapuran polis
  2. Dalam siri ceramahnya, PAS mendedahkan skandal ini dan menayangkan salinan surat sumpah orang (Azizan) yang mengaku diliwat oleh Anwar kepada hadirin
  3. Mendedahkan ada cubaan membunuh orang yang mengaku diliwat oleh Anwar, tetapi media tidak mendedahnya
  4. Mat Sabu yang pernah berjumpa dengan penulis surat terbuka tersebut (Umi Hafilda), mendedahkan mereka empat keluarga mengakui sungguh-sungguh melihat Anwar masuk ke dalam apartment bersama dengan pasangan tertuduh itu, walaupun tidak menuduh Anwar melakukan apa-apa
  5. Mengikut Mat Sabu, penulis surat terbuka mengenai skandal ini berada dalam ketakutan kerana masih diugut, diancam oleh pihak tertentu dan tidak berani bertembung dengan orang kerana dikhuatiri akan disiasat oleh polis Cawangan Khas
  6. Mempertikaikan sikap Anwar yang berdiam diri dan tidak cuba membersihkan namanya
  7. Ada usaha dari PAS untuk mendedahkan skandal ini kepada umum dengan menerbitkan VCD yang menemubual mereka-mereka yang terlibat dalam salah laku seks Anwar)



iv) DSAI akan diangkat menjadi PM jika pakatan pembangkang yang diterajui PAS menang pilihanraya.


Tetapi sebelum ini PAS menganggap:-


  1. Keupayaannya untuk mengantikan Mahathir dipertikaikan
  2. Keupayaannya sebagai Menteri Kewangan dipertikaikan
  3. Lebih ganas dari Mahathir dengan tindak tanduknya walaupun belum berkuasa penuh
  4. Takut jika Anwar jadi PM, dan mengharap dan berdoa Mahathir menerajui p/raya bukan Anwar
  5. PAS lebih selesa jika Mahathir kekal
  6. ISA, kebebasan dan akta-akta lain mungkin diketatkan lagi jika ia berkuasa penuh
  7. Cakap tak serupa bikin, bikin tak serupa cakap dalam isu Akta Universiti
  8. Cakap berbelit-belit mengenai kanaikkan tol
  9. Anwar budak mentah, cepat naik angin, silap sikit demonstrasi


Apabila Anwar disingkirkan dari parti dan kerajaan, ini bermakna doa PAS sebelum itu telah termakbul dan sebahagian perjuangan PAS telah tercapai, mengapa pula doa dan perjuangan PAS kemudiannya menjadi songsang. PAS bukan sahaja berdoa tetapi berjuang termasuk berdemonstrasi supaya Anwar dapat kembali berkuasa dan seterusnya menjadi Perdana Menteri M'sia.

PAS pernah menganggap, Anwar licik menggunakan agama untuk dilihat mempunyai imej yang bersih dan sebagai pemimpin Islam yang unggul, samada di dalam atau luar negara.

Apakah perubahan mendadak sokongan PAS terhadap Anwar dalam krisisnya dengan Mahathir menunjukkan PAS juga telah terpedaya dengan imej Anwar ini?

Jika PAS tidak terpedaya dan sememangnya Anwar adalah seorang perjuang Islam yang bersih dan unggul yang layak untuk menjadi Perdana Menteri M'sia, ini bermakna tuduhan PAS sebelum ini bahawa Anwar pandai menggunakan agama untuk kepentingannya dan semua tuduhan-tuduhan lain, adalah suatu pembohongan dan fitnah yang besar terhadap Anwar.

Samada PAS terpedaya atau tidak, apakah perjuangan seperti ini boleh dianggap sebagai perjuangan Islam?

Beginikah yang dikatakan 'Kepimpinan Ulamak'? Inikah sifat 'Ulamak Perwaris Nabi'? Bukankah ianya lebih bersifat kufur, fasik, munafik dan zalim?

6.3 Pertembungan antara PAS, DSAI dan DrM

Cuba pula kita lihat dan bandingkan sikap dan pandangan PAS (dan penyokong DSAI selepas ia disingkirkan) terhadap Dr Mahathir.

Dr Mahathir adalah :-


  1. MahaFiraun (kerana tindakan Mahathir ke atas Anwar yang dianggap Firaun sebelum ini)
  2. Mahazalim (kerana tindakan Mahathir ke atas Anwar yang dianggap zalim sebelum ini)
  3. Shit,PM@P*** MAK (kerana tindakan Mahathir mengemut keluar Anwar dari lobang keramat yang mana Anwar pada satu masa dulu dianggap tiada keupayaan untuk menerajui lobang keramat tersebut)
  4. Melacurkan media (kerana tindakan Mahathir menggugurkan orang Anwar, yang sebelum ini PAS kecam kerana Anwar melantik mereka termasuk yang tiada pengalaman)
  5. Anti Islam (kerana menolak Hudud, yang mana sebelum ini Anwar juga dianggap anti Islam kerana menolak Hudud)
  6. Di label sebagai perompak wang negara, kronisme, nepotisme (sebelum ini menganggap Anwar lebih ganas dalam hal ini)


PAS juga :


  1. Berdemonstrasi bersama penyokong Anwar (sebelum itu menganggap Anwar budak mentah, silap sikit demonstrasi)
  2. Bergabung dalam BA untuk jatuhkan Mahathir dan menaikkan Anwar (sebelum itu berdoa supaya Mahathir kekal jadi PM)
  3. Sanggup keluar negara untuk memburukkan Mahathir (sebelum itu keluar negara untuk memburukkan Anwar)


Dari fakta-fakta di atas, PAS seolah-olah tiada prinsip di dalam perjuangannya. Pertembungan dan konflik yang berlaku ini sama dengan apa yang berlaku, apabila Tengku Razaleigh Hamzah tersingkir apabila kalah bertarung dengan Mahathir, dan PAS telah bergabung dengan S46 dan cukup yakin APU akan menang dengan bantuan DAP dalam p/raya 1990 dan Ku Li akan diangkat menjadi Perdana Menteri M'sia ke-5?

Dan perkara yang sama berulang apabila Anwar dicerca dan dimusuhi sebegitu rupa oleh PAS semasa ia di dalam kerajaan tetapi orang yang sama dipuji dan disanjung setelah ia tersingkir. Kali ini dalam p/raya 1999, PAS termasuk DAP cukup yakin Barisan Alternatif akan menang dan seterusnya mengangkat Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri M'sia ke-5.

Apakah ini berdasarkan perjuangan yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah atau untuk mendapatkan kuasa dengan cara menggelar, mencerca dan menfitnah seteru politik?

Anwar menjadi mangsa apabila ia menjadi cukup berkuasa di dalam kerajaan dan dilihat bakal mengisi kerusi PM, apabila Anwar tersingkir, gelaran, cercaan dan fitnah dilemparkan pula kepada Mahathir, apabila Mahathir berundur mungkinkah perjuangan yang dianggap berlandaskan Al-Quran dan Sunnah ini akan diteruskan dengan segala gelaran, cercaan dan fitnah akan dilemparkan pula kepada penggantinya?

Pertembungan dan konflik yang berlaku di dalam politik orang Melayu khususnya adalah disebabkan oleh sikap dan perbuatan ulamak, pemimpin dan cendekiawan kita sendiri. Mereka yang memilih dan bertangungjawab ke atas apa yang berlaku, yang lebih banyak membawa keburukkan dan kerosakkan bukan sahaja kepada negara tetapi juga pemikiran masyarakat.

Nukilan 

Muhamaad Shuhmy

Pendedahan Zaliah Zakaria amat menarik


  1. Zaliah Zakaria, 56, mengakui mengenali Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail ketika memegang jawatan Presiden dan juga pemilik Syarikat Wira Tangkis Sdn. Bhd. 
  2. Syarikat Wira Tangkis banyak memberi sumbangan dalam kejohanan badminton Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri (Bakti) pada akhir 1990-an semasa Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri dan pernah menaja aktiviti sukan air salah seorang anak Anwar di Pulau Pinang semasa Ketua Pembangkang itu dalam penjara selain menerima kunjungan Wan Azizah yang baru pulang dari mengerjakan umrah semasa menetap di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu (UAE). 
  3. Ummi Hafilda mendakwa, Anwar kenal sangat dengan wanita tersebut yang bukanlah seorang istimewa atau ahli korporat tetapi cukai pendapatan mencecah RM50 juta. 
  4. Selain itu, Ummi Hafilda mendakwa, wanita itu memiliki atau mempunyai kaitan dengan 62 hartanah mewah berupa kondominium dan banglo kebanyakkan di Pulau Pinang. Berikutan dakwaan itu,
  5. Dalam pada itu, Zaliah mendakwa memiliki aset berbentuk wang tunai dan hartanah berjumlah RM100 juta hasil daripada perniagaan lumba kuda yang dijalankannya pada akhir 1990-an. Menurutnya, bagaimanapun kesemua asetnya bertukar hak milik semasa beliau ke Dubai untuk melupakan kesedihan ekoran kematian anak lelakinya pada Januari 2000.
  6. Seminggu semasa berada di sana (Dubai), pegawai Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) membuat serbuan di rumah saya dan menyita 10 buah peti besi di Bukit Jambul, Pulau Pinang mengandungi wang tunai, barangan kemas dan dokumen penting.
  7. Pada masa sama, saya dinasihatkan oleh peguam supaya tidak pulang sehinggalah setahun baru saya pulang ke tanah air namun mendapati semua aset termasuk wang tunai berjumlah RM26 juta di dalam bank telah dipindah milik," jelasnya.
  8. Beliau berkata, harta-hartanya yang lain termasuk empat buah rumah di Pulau Pinang bernilai kira-kira RM3.68 juta, pada masa itu beliau turut diburu Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) berkaitan dengan cukai pendapatan berjumlah lebih RM50 juta hingga beliau diisytiharkan muflis tidak lama selepas itu.
  9. Sementara itu, Ummi Hafilda ketika dihubungi memberitahu, beliau tidak pernah mendakwa mengenali Zaliah secara peribadi. Katanya, pendedahan yang dibuat adalah bertujuan semata-mata mahukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat kaitan antara wanita berkenaan dengan Anwar.
  10. Pendedahan yang Ummi lakukan itu bertujuan untuk membantu siasatan SPRM berhubung kes pemilikan akaun induk bernilai RM3 bilion oleh Anwar. Saya telah serahkan bukti dan sekarang tugas SPRM menyiasat apa kaitan, hubungan atau penglibatan perempuan itu dengan Anwar," katanya.
Zaliah menyatakan ia menjalankan perniagaan pada akhir 90an , ini bermakna Anwar sudah pun menduduki kerusi TPM dan sedang membina empayar politik dan kekayaan. Jika dia menceburi bidang perniagaan pada tahun 1995 bermakna usianya baru 39 tahun. 

Tahun 2000 dia ke Dubai dan hartanya semuanya sudah berpindah milik, pindah kepada siapa? Sudah tentu wujud satu MOU antara Zaliah dengan seseorang yang sangat VIP.
Anwar juga terbabit dalam sukan berkuda dan sukan air (jetski)
Bagaimanapun kisah atau pendedahan Zaliah amat menarik untuk diterokai. Dap dan Pas ketika itu telah mendakwa Anwar terlibat dengan judi lumba kuda dan Dato Nalla adalah orang penting dalam Magnum yang juga berkait rapat dengan judi lumba kuda. Pas juga mendakwa Anwar mempunyai hubungan istimewa dengan Tauke Genting iaitu Lim Goh Tong dan ramai lagi

Apa masalah dengan Kinabatangan ini?


Zaman dahulu bila sebut nama Ketua Menteri Sabah, dia adalah seorang yang amat kaya. Syed Kechik kaya raya sehingga mampu memiliki Boieng 707, Tun Mustapha dikatakan hidup seperti seorang Sultan. Pun begitu tak ada orang pertikaikannya.

Kini Bung sibuk pasai Syed Mokhtar pulak, pasai apa? Kalau cina Dap seperti Lim Guan Eng pertikai tentang Syed Mokhtar tak kisah lah sebab perangai pembangkang tak boleh tengok Melayu kaya.

Nasiblah projek landasan keretapi berkembar dikongsi bersama oleh Syed dengan Gamuda, kalau lah MMC sahaja sudah tentu ia menjadi kecaman.

Kini kekayaan Syed Mokhtar telah menjadi modal politik pembangkang dalam ceramah PKR, PAS dan DAP. Peliknya bila Melayu dikritik dan dihina adalah pulak puak yang yahudi di bawah yang bertakbir.

Bung Mokhtar ini agaknya nak keluar Umno dan masuk PKR kut?