Selasa, 4 Jun 2013

Cina tipikal dan cina transformasi

Cina di Malaysia ini boleh dibahagikan kepada 2 kelompok sahaja.

Kelompok yang baik adalah kelompok yang sanggup menerima perubahan dan transformasi. Mereka ini kebanyakan anak-anak pegawai kerajaan yang mendapat didikan di sekolah mubaligh Kristian seperti King George, King Edward, Victoria dan sebagainya. Kebanyakan mereka hanya boleh bercakap cina tetapi tidak boleh menulis dan membaca bahasa Mandarin.

Kumpulan yang kedua ialah kumpulan cina tipikal kampung, mereka ini hanya bersekolah di sekolah cina rendah dan menengah. Jika berjaya mereka akan ke universiti di Taiwan . Kumpulan ini tidak mahir bahasa melayu dan bahasa Inggeris. tidak pandai bergaul dengan bangsa lain, merasa takut dan rendah diri bila berada dalam kelompok majmuk tetapi rasa hebat dalam kelompok sendiri.

Kumpulan ini juga sukar bergaul atau berkawan dengan kelompok yang disebut awal tadi, malah sukar untuk tinggal sebumbung.

Kumpulan inilah yang ramai menjadi pengikut Dap kerana menganggap Dap adalah parti kaum Cina. TM mempunyai ramai kawan dalam kelompok pertama dan mereka mengakui sukar bercampur gaul dengan puak ortodok tipikal cina tersebut.

Bersambung kemudian.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.