Ahad, 21 Julai 2013

Adakah Anwar akan ke dalam?

Esok Isnin 22 Julai akan bermula rayuan terhadap keputusan mahkamah tinggi yang membebaskan Anwar daripada kes liwat terhadap Saiful
Rayuan oleh pihak kerajaan terhadap pembebasan kes liwat pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim akan didengar di Mahkamah Rayuan di Putrajaya selama dua hari, bermula esok.
Anwar telah dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Januari tahun lepas meliwat bekas pembantu beliau Mohd Saiful Bukhari Azlan di kondominium Desa Damansara 15:10-04:30 pada Jun 2008.
Perbicaraan publisiti banyak melihat wartawan tempatan dan asing yang meliputi ia meluas.
Hakim yang mengetuai kes itu, Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah telah membebaskan pemimpin pembangkang selepas mempersoalkan integriti sampel yang diambil dalam kes itu.
Beliau telah memerintah sampel telah diganggu dan tidak selamat untuk membalas atas keputusan DNA yang diperoleh oleh ahli kimia sebagai pegawai penyiasat DSP Jude Pereira telah membuka beg plastik yang mengandungi sampel.
Dengan itu, Anwar dibebaskan pada akhir peringkat pembelaan.
Dua puluh tujuh saksi pendakwaan dan tujuh saksi memberi keterangan dalam perbicaraan itu, yang menjangkau lebih daripada tiga tahun.
Anwar sendiri telah memberi keterangan di pembelaannya, dari kandang tertuduh. Kesnya diterima gembar-gembur banyak bukan sahaja kepada insiden yang dikatakan semata-mata, tetapi ada juga insiden yang berikutnya, yang dimasukkan ke dalam drama berikutan perbicaraan.
Peguam-bekas general II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden, yang mengetuai pasukan pendakwaan, telah bersara awal tahun lalu dan dimasukkan ke dalam amalan swasta selepas perbicaraan berakhir.
Tetapi kemudiannya selepas itu, Mohd Yusof menjadi kepala dan semua orang terkejut dengan mengubah sebagai salah satu daripada peguam bela Anwar dalam kes lain di mana kedua didakwa menyertai perhimpunan haram sejak Bersih 3.0.
Anwar diwakili oleh peguam Karpal Singh, Datuk Param Cumaraswamy, Sankara Nair dan Ramkarpal Singh, manakala pendakwaan itu akan diketuai oleh ketua perbicaraan dan rayuan bahagian Datuk Nordin Hassan, DPP Mohd Hanafiah Zakaria dan Noorin Badaruddin.

Karpal Singh sendiri telah mengakui wujudnya sodomi tetapi dengan persetujuan mangsa, apa pun kes rayuan kali ini dijangka akan memihak kepada Saiful. Itu jangkaan ramai, keputusan hakim kita tak tahu.