Rabu, 31 Julai 2013

SKMM akan bertindak

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) diarah mengambil tindakan terhadap penyebaran satu lagi video dikatakan menghina Islam bertajuk <a target="_blank" href="http://my.news.yahoo.com/skmm-siasat-rakaman-%E2%80%98aidilfitri-bersama-anjing%E2%80%99-002332925.html">'1 Hari Di Hari Raya'</a> yang disiarkan dalam YouTube.



Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Jailani Johari, berkata SKMM diarah menyegerakan siasatan terhadap pemilik video yang dianggap boleh mengganggu sensitiviti Islam itu.

"Saya menerima banyak pertanyaan mengenai hal ini walaupun SKMM belum menerima laporan mengenainya. Oleh itu, saya mengarahkan SKMM untuk menyiasat video itu," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Video itu menunjukkan seorang lelaki yang dikenali sebagai Chetz membawa tiga anjingnya bersiar-siar dekat perkarangan masjid dengan suara latar Takbir Raya.

Rakaman itu menunjukkan seorang lelaki berbaju Melayu hitam membasuh kaki anjingnya, kemudian seolah-olah mengambil wuduk dengan membasuh kakinya pula dan mengelap anjingnya sebelum menyediakan kuih raya untuk tiga haiwan itu.

Video berdurasi 1 minit 44 saat itu juga menyiarkan kata-kata "Raikanlah Aidilfitri bersama-sama, tanpa mengira spesis, warna dan asal-usul (dengan menunjukkan gambar tiga anjing itu).

Ia turut memuatkan ucapan "Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin dari Chetz sekeluarga" dengan gambar lelaki duduk bersama tiga anjing di sofa.
Sebelum ini, pasangan Alvin Tan dan Vivian Lee didakwa di mahkamah kerana mempersenda Ramadan dan umat Islam dengan memuat naik gambar sedang makan hidangan daging babi, Bak Kut Teh, beserta kapsyen dan logo halal di Facebook.

Chetz seorang wanita pengkid 38 tahun mempertikaikan tindakan mencemuhnya kerana beliau ikhlas dan menyayangi haiwan lebih-lebih anjing. Tambah Chetz, video itu sudah lama dikeluarkan iaitu 2010 dan kenapa baaru sekarang bising.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.