Rabu, 14 Ogos 2013

Buy Chinese Last Berkesan

Salam,

baru-baru ini semasa musim perayaan aidilfitri, saya sempat bersembang dengan adik ipar saya yang baru balik dari kelantan. beliau adalah seorang wanita yang sangat meminati perhiasan diri dari emas seperti gelang, cincin dan sebagainya.

beliau menceritakan pengalamannya di mana semasa beliau di sebuah pasaraya di kota bharu baru2 ini, beliau memerhatikan sebuah kedai emas terkenal di tanah air kepunyaan cina iaitu poh kong lenggang dan kurang mendapat sambutan dari orang melayu. orang melayu di sini lebih suka membeli dari kedai emas kepunyaan melayu sendiri.

saya berpendapat sesungguhnya kempen BUY CHINESE LAST mula menampakkan kesannya. Ini boleh dilihat apabila keratan akhbar utusan malaysia pada 7 Ogos 2013 dalam ruangan ekonomi di mana pengarah urusan poh kong sendiri mengakui kurangnya pelanggan pada tahun ini berbanding semasa hari raya tahun lepas (pastinya yang dimaksudkan adalah pelanggan melayu). logiknya dengan harga emas yang jatuh pada masa sekarang, sepatutnya lebih ramai pelanggan tetapi senario sebaliknya berlaku pada poh kong. sila lihat sebahagian dari keratan akhbar tersebut yang disertakan bersama email ini yang menerangkan maksud ini.

kepada anda semua, syabas! teruskan kempen BUY CHINESE LAST/UTAMAKAN PRODUK MUSLIM/BUMIPUTERA atau apa sahaja yang menyingkirkan peniaga/produk cina demi survaviliti melayu di tanahair sendiri.

Adam
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.