Jumaat, 31 Mac 2017

HUTANG LUAR TINGGI TIDAK BERMAKNA SESEBUAH NEGARA ITU BANKRAP ATAU MUFLIS



1. Menurut statistik rasmi Kerajaan Singapura, hutang luar negeri Singapura pada akhir Februari 2017 adalah SGD1.744 trilion - iaitu kira-kira RM5.5 trilion - atau RM5,500 bilion.

2. Baru-baru ini, pihak pembangkang menyebarkan kebimbangan TIDAK BERASAS kononnya Hutang Luar Negeri Malaysia (menggunakan definisi antarabangsa yang sama seperti Singapura) telah meningkat berkali ganda ke RM908.7 bilion. Malah yang lebih lucu, ada pula yang mendakwa jumlah itu adalah hutang Kerajaan Persekutuan!

3. Hutang Luar Negeri yang lebih tinggi tidak bermakna bahawa negara kita berada dalam kesusahan. Malah, seperti dalam kes Singapura dan Malaysia, ia merupakan perkara yang baik kerana isyarat untuk pelaburan dan deposit yang lebih tinggi ke dalam Malaysia dan pasaran kewangan yang semakin meningkat.

4. Definisi Hutang Luar Negeri adalah sangat luas dan merangkumi kedua-dua sektor awam dan swasta, bon korporat yang dikeluarkan oleh syarikat asing dan dilanggani oleh syarikat-syarikat asing, warga asing deposit ke dalam akaun bank Malaysia dan lain-lain.

Untuk rekod, Malaysia tidak berhutang apa-apa wang kepada IMF atau Bank Dunia.

Baca artikel ini untuk memahami maksud sebenar Hutang Luar Negeri.

https://www.theonlinecitizen.com/2016/09/15/why-does-singapore-have-such-a-high-external-debt-of-us1-75-trillion/