Sabtu, 11 Mac 2017

SPR jamin tiada pihak guna jari palsu pada PRU14



 
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini memberi jaminan tidak akan membiarkan jari palsu digunakan pihak tertentu bagi tujuan penipuan dalam pilihan raya umum akan datang.

Pengerusinya Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah turut memberi jaminan proses pilihan raya yang dikendalikan SPR adalah bersih, telus dan bebas daripada sebarang penipuan dan penyelewengan.

Beliau mengeluarkan kenyataan itu hari ini berikutan dakwaan seorang Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor bahawa jari palsu telah diimport dari China oleh pihak tertentu untuk digunakan bagi tujuan penipuan dalam pilihan raya akan datang demi mengekalkan pemerintahan sedia ada.
 
Di samping itu, tular yang tersebar di media sosial ialah mengenai imej gambar jari palsu dan botol dakwat pilihan raya yang telah dikenal pasti sumbernya, kata beliau.

"SPR akan memastikan tiada sebarang penipuan atau penyelewengan berlaku dalam proses pilihan raya itu.

"Sebarang cubaan penipuan dan cubaan mensabotaj sistem pilihan raya di Malaysia ini akan dikenakan tindakan undang-undang," katanya.

Mohd Hashim berkata SPR memandang serius dakwaan serta penularan mesej itu, dan telah menjalankan siasatan berhubung dakwaan berkenaan.

Katanya, SPR telah mengenal pasti bahawa sumber imej tersebut diambil daripada internet yang tersebar di sebuah negara jiran.

Menurutnya, sumber asal imej tersebut disyaki dipetik daripada laman akikofujita.com yang menyiarkan artikel tulisan Shintaro Hasyahi yang bertajuk 'Prosthetic Fingers Help Reform Former Yakuza Members' yang disiarkan pada 16 Dis 2013.

Imej tersebut kemudiannya digunakan oleh pihak tertentu di Indonesia yang kononnya akan digunakan dalam Pilihan Raya Serentak Indonesia 2017 yang sedang berlangsung dan ditularkan, katanya.

Mohd Hashim berkata imej itu turut digunakan oleh pihak tidak bertanggungjawab di negara ini dan menyebarkannya melalui aplikasi media sosial bagi menimbulkan kebimbangan dan persepsi negatif.

Malah ada yang membuat dakwaan bahawa ia telah memasuki pasaran negara ini untuk digunakan dalam pilihan raya umum akan datang untuk memenangkan pihak tertentu, katanya.

Mohd Hashim menegaskan SPR akan mengambil langkah yang lebih ketat dengan memeriksa jari setiap pengundi secara lebih teliti bagi memastikan tiada elemen penipuan dan cubaan mensabotaj sistem pilihan raya di negara ini.

Beliau berkata dalam setiap pengundian semasa pilihan raya, petugas SPR akan memeriksa jari-jari pengundi terlebih dahulu bagi memastikan tiada kesan dakwat atau minyak pada jari pengundi atau sama ada mereka memakai jari palsu
sebagaimana yang ditularkan itu.

"Setelah dipastikan barulah jari pengundi tersebut dicelup dengan dakwat pilihan raya dan diberikan kertas undi," katanya.

Mohd Hashim juga menasihatkan orang ramai agar tidak bimbang dengan perkara tersebut dan memberi sepenuh keyakinan serta kepercayaan kepada SPR untuk mengendalikan proses pilihan raya dengan adil dan telus.

"Orang ramai juga diminta berhati-hati, tidak mudah terpedaya atau mudah mempercayai sebarang mesej tular dan dakwaan yang tidak sahih bertujuan menimbulkan kebimbangan selain meragui kewibawaan SPR," katanya.

- Bernama