Selasa, 25 September 2018

Mahathir Baru Sedar Pentingnya GST Untuk Menyelamat Ekonomi Negara!


by Mohd Fadzil

Kali ini Mahathir melahirkan rasa risau akan kemampuan Malaysia untuk membayar hutang hingga dia ramalkan malaysia boleh muflis jika gagal. 

Mahathir tetap menjaja alasan hutang negara mencecah RM1 trilion walaupun kenyataan Bank Negara adalah berbeza pada setiap bulan, di sepanjang 5 bulan di bawah pentadbirannya.

Dimana silapnya kerajaan sekarang sedangkan kerajaan dahulu tiada masalah untuk mengurus hutang negara dengan memberi pelbagai dana dan bantuan kepada rakyat. Malah kerajaan di bawah Dato Sri Najib Razak mampu membina pelbagai infrarakyat termasuk menghapuskan 5 tol lebuhraya disepanjang 9 tahun memerintah negara.

Lupakah kita kenapa kerajaan BN menukarkan sistem SST kepada GST? Kerana cukai barang dan perkhidmatan (GST) kerana terbukti sistem cukai itu menjadi penyelamat ekonomi Malaysia sepanjang tahun 2015-2018.

Ini kerana kutipan GST sebanyak RM41 bilion yang dikutip terutama cukai yang dibawa pelari oleh peniaga pada zaman SST, membolehkan kerajaan menampung banyak perbelanjaan yang diperlukan untuk kepentingan rakyat tanpa perlu risau mengurus hutang negara yang sebahagian besarnya hasil dari zaman peninggalan Mahathir PM ke-4.

Kini setelah Tax Holidays selama 3 bulan dan pelaksanaan semula sistem percukaian SST. Kerajaan sekarang telah hilang sumber pendapatan dari cukai iaitu di bawah RM20 bilion. malah hajat kerajaan baru untuk menurunkan kos sara hidup tidak tercapai kerana harga barang melambung naik dari semasa sistem GST. Malah kerajaan baru terpaksa lupuskan pelbagai bantuan dan dana untuk rakyat termasuk tidak mampu melaksanakan projek infrarakyat.

Sekarang Mahathir sudah menjadi sakit kepala bagaimana untuk menguruskan hutang ketika hasil pendapatan melalui cukai tidak mampu membiayai kos pentabiran negara bagi tempoh yang panjang. Ditambah pula sikap Guan Eng sebagai Menteri Kewangan banyak menimbulkan masalah kepada kewangan, ekonomi, mata wang dan saham hingga menyebabkan Malaysia menjadi terburuk di Asia walhal tahun sebelumnya mendapat pelbagai pengiktirafan dari Bank Dunia, MIF, Moody dan lain-lain.

Buktinya pada bulan ogos 2018 kerajaan mengumumkan bahawa pertumbuhan KDNK (GDP) negara untuk suku kedua merosot dengan teruk dari 5.4 peratus sehingga 4.5 peratus - jauh di bawah kesemua unjuran pakar analisa ekonomi.

Ini pertanda yang membuatkan Mahathir sakit kepala hingga terpaksa berlepas keluar negara iaitu New York. untuk memujuk pelabur yang lari atau mencari pelabur baru.

Kesilapan yang ketara Mahathir dan Guan Eng, Jika Najib perlukan 9 tahun untuk membawa pelaburan luar hingga ekonomi malaysia mencapai KDNK yang terbaik dalam sejarah, Setelah Mahathir Guan Eng bertindak hingga menyebabkan pelabur ini lari pada 2 bulan pertama pemerintahan PH, berapa tahun lagi Mahathir pelukan masa untuk memulihkannya dan adakah dia mempunyai masa itu?

Inilah punyanya kenapa Mahathir dikecewakan Jepun  (walupun 2 kali melawat, China dan Brunei yang menolak permohonan pinjaman dari Malaysia.kerana negara ini tidak yalkin dengan kaedah pengurusan ekonomi Malaysia oleh Mahathir apatah lagi Lim Guan Eng yang hendak letak titik perpuluhan anatara angka juta dan bilion pun tidak tahu.

Bagi mahathir atau Guan Eng memang mudah kalau mereka gagal mengemudi ekonomi negara, maka Najib adalah sasaran untuk dipersalahkan sedangkan jika Najib masih PM sekarang, benda ini tidak akan berlaku. Masalahnya ketika itu Mahathir dan Guan Eng tidak apalah sebab mereka kaya , 7 keturunan makan tak habis, tetapi kepada rakyat yang makan setakat cukup sahaja macam mana untuk hadapi krisis Malaysia Muflis?
By Mohd Fadzil MyMdFadzilBlogspot
#KeranaTersalahPilih