Selasa, 22 Januari 2013

Bila Anwar menang vs Utusan

Anwar berjaya menang kes saman terhadap isu LGBT. Kita hormat keputusan mahkamah, kalah menang dalam kes mahkamah perkara biasa.

Orang yang sah membunuh pun kadangkala terlepas daripada hukuman. Penyamun pun boleh lepas bebas, inikan pula kes Anwar.

Kes liwat yang membabitkan pembantu beliau yang mengambil masa 3 tahun dan beratus kali penangguhan akhirnya memihak kepada Anwar.

Ini kelemahan pendakwaan dan kebijaksanaan pembelaan. Bila pembangkang kalah, tuduh mahkamah dikuasai oleh Umno, bila menang ini mahkamah rakyat. (Rujuk kenyataan Nizar Jamaludin dalam kes MB Perak) .

Bila Anwar menang semua penyokong dia menjerit kegembiraan dan menokok bahawa Utusan sememangnya kuat fitnah.

Utusan tak fitnah, dia ada hujah dia, alasan dia, tetapi dah nak kalah nak buat macam mana. Respect lah keputusan tu. Macam kes liwat juga, Nampaknya mahkamah kena tubuh mahkamah sintifik lah, sebab mahkamah hari ini masih kunu. Polis pun kata kalau nak ambil gambar mesti guna filem sebab digital kamera tak laku di mahkamah.

Atau pun hakim-hakim yang ada kena pergi kursus CSI baru boleh ada perubahan kut. Boleh menerima bukti-bukti saintifik.

Anwar pernah kalah dalam saman fitnah terhadap Dr Zambry dalam isu lawatan MB Perak ke Amerika dahulu, Anwar diperintahkan membayar Dr Zambry RM 100 juta. Ini baru menang sikit dah riuh.

Agaknya kalau dia kalah dalam kes liwat dengan Saiful sudah tentu pelbagai tohmahan dilemparkan terhadap Tan Seri Nazri Aziz selaku menteri undang-undang.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.