Isnin, 20 Januari 2014

Kontroversi Hijab

Berikut adalah lembaga pengarah syarikat kontroversi halau penyanyi berhijab.

Chairman dari Navy dan mantan Panglima Angkatan Tentera M'sia (PAT). Dia juga Chairman Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) dan Chairman Persatuan Golf Amatur Malaysia (PGAM). Orangnya dikatakan baik sangat.

Sekarang ini ramai sudah pun tahu tentang seorang penyanyi berbangsa Melayu yang tidak dibenar menyanyi di atas pentas atas atas sebab dia bertudung.

Insiden ini berlaku di Majlis Makan Malam Tahunan CASTMET 2014, sebuah syarikat pemaju hartanah di Sri Hartamas.

Marina (nama penyanyi) telah membuat laporan Polis tentang insiden ini.

Untuk difikir :
(i) Apakah tindakan Pengerusi CASTMET, Tan Sri Mohd Anuar Mohd Nor terhadap Pengarah Kewangannya (berbangsa Cina) yg mengarah Marina turun dari pentas

(ii)  Sampai bila orang Melayu Islam mahu dihina sedemikian rupa ?

(iii) Apakah tindakan yg patut diambil oleh pihak yg berwajib dlm kes2 seperti ini, juga seperti kes seorang guru di sebuah SRJK(C) di Johor ?

(iv) Tidakkah perbuatan biadap seperti ini, juga seperti penghinaan terhadap PM di  Bt Mertajam , mengundang desakan untuk membawa balik ISA atau sekurang2nya penguatkuasaan undang2 yg lebih tegas ?

(v) Tahap kesabaran orang Melayu jangan dipandang remeh ; demo besar-besaran di depan pejabat YB Pembangkang siang tadi adalah satu contoh hilang kesabaran orang2 Melayu.

Soal sensitiviti dan perasaan sesuatu kaum jangan sesekali dipandang enteng. Buruk padahnya !