Jumaat, 22 Jun 2018

Gabenor Bank Negara dan SPRM

Zeti and Shukri have 48 hours to respond to this article – The Third Force

THE THIRD FORCE
By: Raggie Jessy
(Translated by: Ariff Ahmad)

Attn: Tan Sri Zeti Akhtar Aziz and Dato' Seri Mohd Shukri Abdull

Re: MACC investigations into the RM2.6 billion transfer into Dato' Seri Najib's account

Merujuk kepada perkara yang tersebut diatas, The Third Force (TTF) telah berulang kali menegaskan bahawa SPRM harus siasat Tan Sri Zeti Akhtar Aziz (selepas ini dirujuk sebagai "Zeti") kerana terlibat didalam "pemindahan RM2.6 bilion ke 'Akaun Ambank Dato Seri Najib Tun Razak' (selepas ini dirujuk sebagai "urusan").

Mengikut kertas siasatan SPRM tahun 2015 (selepas ini dirujuk sebagai "kertas") yang disediakan oleh Dato 'Seri Mohd Shukri Abdull (selepas ini dirujuk sebagai "Shukri") mengenai isu ini, Shukri telah menyenaraikan penemuan utama yang, jika ditambah dengan penglibatan Shukri dalam siasatan sekarang ini, maka terdapat wujudnya satu konspirasi untuk menganiayai Dato 'Seri Najib Tun Razak (selepas ini dirujuk sebagai "Najib").

(BACA DISINI): Part 2: Proof that Zeti and Ambank officials knew the identities of the RM2.6 billion donors – The Third Force


Penemuan dari siasatan tersebut adalah seperti berikut:

1. Zeti mengetahui identiti semua individu dan entiti yang bertanggungjawab berkaitan dengan urusan tersebut.

2. Pengurus Ambank Jalan Raja Chulan, Cheah Tek Kuang, juga mengetahui identiti semua individu dan entiti yang bertanggungjawab berkaitan dengan urusan itu.

3. Zeti telah membenarkan transaksi itu dan tahu bahawa wang itu adalah hadiah dari Kerajaan Arab Saudi kepada Najib.

4. Zeti tahu bahawa Putera Saudi telah membenarkan Najib untuk menggunakan wang itu mengikut budi bicara Najib sendiri.

5. Zeti lah yang menasihatkan Najib supaya wang tersebut dikreditkan ke akaun peribadinya

Zeti telah memilih untuk berdiam diri meskipun Mahathir dan semua pemimpin-pemimpin lain Pakatan Harapan (selepas ini dirujuk sebagai "saboteurs") telah melemparkan fitnah terhadap Najib. Puak saboturs menuduh Najib telah sama ada mencuri wang RM2.6 bilion daripada 1MDB atau membayangkan bahawa wang itu dicuri dari dana kekayaan tersebut. Zeti adalah Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) sepanjang tempoh di mana Najib difitnah.

Apabila ditanya, Zeti enggan mendedahkan penemuan siasatan BNM keatas urusan itu, dengan alasan bahawa dia dilarang oleh undang-undang untuk berbuat demikian. Walaupun saya dapati bahawa alasan Zeti boleh diterima oleh akal fikiran , tetapi ia menjadi aneh pada saya apabila Shukri kini turut terlibat didalam siasatan terbaru urusan itu. Alasan saya katakan adalah berdasarkan pada hujah-hujah berikut:

1. Shukri melaporkan didalam kertas siasatannya bahawa Zeti tahu identiti penderma RM2.6 bilion dan juga telah menasihatkan Najib untuk kreditkan wang itu ke dalam akaun peribadinya.

2. Namun, SPRM tidak menyoal siasat Zeti tetapi telah menyoal siasat Najib dan Datin Seri Rosmah Mansor.

3. Sehingga kini, tidak ada tanda-tanda bahawa SPRM mempunyai niat untuk memanggil Zeti atau pun menyiasat peranannya didalam urusan itu.

4. Maka tindakan ini segera menimbulkan syak wasangka bahawa SPRM mungkin mempunyai sesuatu niat untuk disembunyikan dan tidakan mereka adalah menyeluruh didalam siasatannya.

5. Kecurigaan ini disokong lagi oleh tindakan keterlaluan Shukri di mana dia telah mendakwa bahawa dia telah 'diugut' dan 'diancam' ketika menyediakan kertas itu.

(BACA DISINI): MACC chief gives emotional account of 1MDB probe | New Straits Times | Malaysia General Business Sports and Lifestyle News


6. Dakwaannya itu berpotensi untuk menghalang siasatan yang berterusan dan menunjukkan bahawa SPRM mungkin menjalankan siasatan dengan niat jahat.

Oleh itu, kedua-dua Shukri dan Zeti perlu disiasat kerana kemungkinan mereka telah bersekongkol untuk membabitkan Najib terhadap jenayah yang Najib tidak lakukan. Ia juga mengatakan bahawa Shukri perlu menarik diri daripada siasatan dan dipecat dari jawatan ketua SPRM sehinggalah namanya dibersihkan.

Memandangkan semua isu yang disebutkan di atas, saya dengan ini menuntut tindak balas daripada kedua-dua Zeti dan Shukri, yang mana jika mereka gafal berbuat demikian, satu laporan polis akan dibuat di Kuala Lumpur pada hari Sabtu ini, 23hb Jun 2018. Saya sangat prihatin terhadap impak keatas ekonomi negara berdasarkan semua yang berlaku ini dan saya bimbang bahawa perkara itu boleh merebak dan mengancam keselamatan negara.

Kedua-dua Zeti dan Shukri boleh menganggap artikel ini sebagai notis 48 jam yang disampaikan kepada mereka.

Tanpa prejudis

Raggie Jessy