Khamis, 13 November 2008

Bangsa Malaysia , Rakyat Malaysia, Satu Bangsa, Satu Negara.

Tun berkata semua kaum di Malaysia boleh jadi PM dan beliau mesti dipersetujui semua. Memang betul cakap Tun tetapi bila negara ini akan mempunyai satu bangsa Malaysia dan rakyat menggunakan Bahasa Malaysia.

Cita-cita murni ini sukar dicapai selagi bangsa yang ada sukar bersatu padu. Kerajaan cuba menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah kebangsaan masih belum tercapai. Cina masih ingin mengekalkan sekolah aliran cina begitu juga tamil.

Sekolah membuat program RIMUP tetapi belum begitu berjaya, masih ada halangan yang membataskan menghalang persahabatan antara kaum.

Sekolah mission lebih terbuka dan beruntung. tetapi kurang penyertaan orang Melayu. Malayu takut akan gerakan kristian. Ramai Melayu bandar belajar di sekolah Inggeris ini dan hasilnya mereka masih erat dalam persahabatan antara pelajar dari berbagai kaum.

Sampai bilakah hasrat kerajaan untuk melahirkan satu bangsa, satu negara Malaysia akan berjaya jika parti komponan BN pun tidak begitu berminat dengan semangat muhibbah dan perpaduan antara kaum.

Apa yang berlaku akhir-akhir ini mereka cuba memperlekehkan orang Melayu dan mahukan hak sama rata. Bila berjaya Melayu akan di pinggirkan seperti Singapora dan akibatnya Hilang Melayu di Malaysia. Hilang Bahasa Malaysia dan Hilang banggsa Malaysia.