Rabu, 12 November 2008

Suburkan demokrasi dalam UMNO

Berita Harian semalam menyebut amalan demokrasi masih subur di negara kita. Najib juga mengakui dengan kenyataan yang sama di Permatang Pauh ekoran kemenangan Anwar Ibrahim.

Pertandingan 3 penjuru oleh 3 orang kuat Umno untuk jawatan No 2 dalam parti mencerminkan politik yang subur.

Walaupun ramai yang tidak mahu Ali Rustam dan Muhammad Taib bertanding. Penulis juga setuju jika dielakkan pertandingan. Berilah ruang yang selesa kepada Mahyiddin yang sudah berada di atas trek yang betul.

Kalau kedua-dua pencabarnya lawan dan salah satu menang kena lah bina jalan yang baru kerana mereka tidak berada di atas landasan. Kren perlu digunakan untuk meletakkan mereka di atas trek.

Bagi kerusi no 1 pemuda penulis memberi kemenangan awal kepada Mukhriz kerana akar umbi memilihnya. Cuma 5 bulan ini beliau kena bijak mengawal diri dan mengendalikan krisis dan situasi. Andainya gagal ia akan beralih ke calon lain. Tempoh bertenang yang panjang perlu dimanfaatkan betul-betul. Jangan ada salah walaupun sebesar zarah.

Khairy bijak, cekap dan berilmu tetapi selalu kalah kerana tidak mengikut rentak. Darah muda yang mengalir laju sentiasa mengajaknya agresif dan kurang bijak dalam menangani krisis.

Dr Khir boleh menang jika pandai bermain politik. Jangan lagi memberi penyapu sebaliknya berilah kerusi.

Paling panas ialah ketua wanita. Kak Fidah masih ingin melompongkan wanita untuk 4 tahun lagi. Sungguh kurang bijak pemikirannya. Penulis menentang sikap beliau yang ingin mengekalkan jawatan dan menyerahkan kepada Shahrizat selepas Jun 09. dan meninggalkan beban kepada penggantinya.

Wanita semua bahagian hendaklah menyuburkan demokrasi. Jangan disempitkan pemikiran seperti penjaga pintu air. Jangan biarkan banjir dan tsunami berlaku dihilir kerana penjaga pintu air tidak bijak menjada air air yang semakin membinbangkan.

Shahrizat hendaklah menggunakan polisi serang dan langgar seperti mana Ketua Bahagian UMNO Taiping yang baru. Beliau menang kerana berani melanggar. Risiko kena tanggung sendiri. Ahli Umno adalah pahlawan yang berani. Ayuh serang.

Kamalia calon no 2 juga sudah menegakkan panji perangnya. Tahniah kerana berani. Shahrizat juga harus menamatkan rundingan. Jangan lagi guna pendapat penyandang,

Shahrizat hendaklah mendapat nasihat dari Tun Mahathir kerana mereka mempunyai pertalian keluarga yang rapat. Rempuh sahaja halangan yang ada. Sayanglah wanita lebih dari menyayangi Kak Fidah. Falsafah orang Rom. Bukan aku tak sayang Julias Ceaser tetapi aku lebih sayang akan Rom. maka matikan Julius.