Selasa, 23 November 2010

PERKASA BANTAH MUZIUM SUN YAT SEN


Bantah beri dana pada Muzium Sun Yat Sen

Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (Perkasa) membantah pemberian dana kerajaan sebanyak RM150,000 kepada Muzium Dr. Sun Yat Sen di Pulau Pinang yang disifatkan sebagai tiada justifikasi.

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, pihaknya tidak nampak tokoh Revolusi China itu mempunyai jasa yang besar kepada negara ini sehingga kerajaan perlu menyediakan peruntukan sedemikian rupa.

Katanya, adalah lebih baik kerajaan menumpukan usaha untuk menubuhkan muzium khusus berkaitan institusi kesultanan dan kepahlawanan Melayu supaya generasi muda celik sejarah dan menghormati fakta pembinaan negara bangsa.

Pembinaan muzium berkenaan katanya, perlu diterajui segera oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan sebelum landskap sosial negara ini menjadi seperti Palestin dan Singapura di mana pribuminya teraniaya.

"Apabila budak-budak tidak faham sejarah kita marah tapi mana ada muzium yang hebat memaparkan sejarah institusi dan pejuang Melayu secara khusus.

"Mana muzium kesultanan dan kepahlawanan Melayu? Generasi muda buta sejarah angkara siapa? Renung dan fikirkanlah," katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon mengumumkan kerajaan telah menyumbang RM150,000 untuk pameran Muzium Dr. Sun Yat Sen di Pulau Pinang.

Menurut Tsu Koon, peruntukan khas itu adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mempromosikan pelancongan berasaskan sejarah dan kebudayaan.