Khamis, 16 Jun 2011

LUAHAN RASA HATI BLOGGER MANJUNG MARI

Thursday, June 16, 2011
DAP, PKR dan PAS...

Salam Sejahtera,


Dua tiga hari yang lepas, kawan yang juga guru aku yang menjadi blogger Mat Saman Kati (MSK) dah pun memasuki parti DAP, bila DAP secara rasmi mempelawa kaum melayu menjadi ahli parti mereka... he he nampaknya dia dah masuk dulu, awai-awai lagi bila aku bersuara di SINI.


Mengenai DAP Perak ni, ada sedikit cerita yang boleh dikongsi bersama,,, sewaktu hari pertama aku masuk hospital Manjung pada 5 May dulu, jiran sebelah katil aku ialah saudara Munusamy dari Bruas, beliau terpaksa menjalani proses di bilik (chamber) tekanan udara anggota Penyelam TLDM di Hospital Angktan Tentera Lumut, kerana hanya disitu sahaja peratalan yang terdapat di hospital kerajaan dalam Malaysia ini,


Setiap kali rawatan di HAT Lumut, bayaran yang dikenakan iala RM10, malangnya Munusamy ni orang susah, dua jari kakinya dah kena potong, jikalau ia pergi dapatkan rawatan di HAT, luka bekas kena potongnya tu cepat kering, dan kulit baru akan mudah terjadi semula...


Setiap hari selama 6 hari aku asyik dok dengar rungutan dari doktor dan jururawat, mengenai surat sokongan dari ketua kampong dan penghulu tak laku, di HAT Lumut tak mau terima,,, Selepas tu, pada 10 May, sehari sebelum aku bedah, datang doktor pakar yang juga ketua bahagian orthopodik Hospital Manjung, Doktor Suresh, aku rasa sama etnik dengan Munusamy ni, dia mari pun, siap pegang dan urut belakang Munusamy ni, siap dok panggil anne,anne... doktor-doktor lain pun ramai ada sekali, aku dok ingat di nak tolong bayar kat Munusamay ni, ialah bukannya banyak cuma RM300.00 sahaja,,, rupa-rupanya... erhhhh habuk pun tarak... lain benda yang disuruhnya...


Hari Rabu 11 May aku operate kaki, esoknya hari Khamis baru aku rasa lega, dah boleh bergerak sedikit sebanyak, sebelum ni selama 6 hari aku tak boleh nak bergerak, apa tidaknya... kaki aku kat tumit dah kena gantung besi berat 5 kilo, macam mana nak bergerak, makan pun setakat 3-4 sudu sahaja, takut nak berak,, macam mana,, nasib baik selama 6 hari tu aku tak rasa nak berak..


Bila aku dah rasa sehat, pagi Khamis tu juga aku call jasonlhling, beliau yang aku kenali ialah Pegawai Khidmat Ngeh Khoo Ham AP Bruas dan ADUN Stiawan, dua kali aku call tak jawab, 15 lepas tu Jason call aku balik, aku bagi tau aku dah masuk Hospital, dah lepas kena operate dah pun, aku panggil dia mai Hospital, jam 10 pagi Jason terus mari, bising dia kat aku, kenapa dah 6 hari baru bagi tau kat dia, aku jawab balik, bukan masaalah aku, aku nak minta dia tolong selesaikan masaalah Munusamy ni,, memang aku kesian kat anne ni, beliau tak tahu bagaimana nak usaha minta bantuan,,


Setelah duduk berbual dengan Jason, rupanya Jason dah tak berkhidmat lagi dengan Ngeh Khoo Ham, dari sini baru aku tau siapa itu Ngeh Khoo Ham, tahu cerita sebenar, dan aku percaya dengan apa yang diceritakan oleh Jason....Ngeh ni bagi aku lebih kurang macam Azmin jugalah kalau dalam PKR, itu pasai sebelum ini kita ada dengar kekecohan Kulasegaran sampai nak keluar parti DAP,


Jason ni punyalah frust bila dia dok cerita kat apa yang terjadi pada dirinya sewaktu dia berkidmat dulu, sehingga ia rasa nak keluar DAP dan join PKR, namun ia tetap bertahan kerana sayangkan DAP Stiawan,, yang ia paling frust DAP Stiawan ada buat collection untuk bantuan pengundi Stiawan, budget tu dah dibawa Ngeh ke Sarawak, siapa tak hangat....


Oleh kerana Jason tak berkhidmat lagi, ia nak bagi no hp Ngeh kat aku, ia suruh aku call sendiri Ngeh, aku kata tak payahlah, pandangan aku Ngeh memang menyombong sikit, aku sendiri pun malas, lepas tu ia bagi no hp Paul Yong, peg Khidmat Ngeh yang baru, dan minta aku sendiri bagi tau, kalau Jason yang bagi tau, Ngeh atau Paul Yong tak akan layan.... Ok aku setuju...


Jason pun balik,, dalam aku dok tengah taip SMS nak bagi tau kat Paul Yong, Jason call Hp aku lagi, ia bagi tau tak payah minta bantuan pada Ngeh, dia dah dapat persetujuan dari Ketua DAP Kampong Bintang Stiawan, nak bantu si Munusamy ni,, Jason nak bantu RM100, manakala RM200 lagi Ketua Dap Kampong Bintang nak bagi,,, dan dia kata nak bagi pada hari Sabtu siap nak bawa cameraman Tamil Nessan, Oklah...









Seperti yang dijanjikan hari sabtu jam 0900 pagi sampailah Jason, Kumaran (ketua DAP Kampong Bintang) dan Cameran Tamil Nessan, Jason siap bawa buah, 2 bungkus 1 untuk aku, satu lagi untuk Munusamy, diperkenalnya aku Blogger MM kepada Kumaran dan cameraman TN...


Setelah siap bergambar Jason ada hal lain, ia nak kena pi Ipoh kalau tak silap aku, lalu diberilah wangnya dulu sebanyak RM100 kepada Kumaran supaya diberkana kepada Munusamy, Si Kumaran sembang-sembang dekat 1/2 jam lebih dengan Munusamy, maka diberilah RM100 sahaja yang Jason tinggalkan tu, lagi RM 200 katanya petang nanti akan diberikan, akan dibawa seorang lagi ketua komunity mereka India juga katanya,, Oklah...


Tunggu sampai petang, tak ada, agaknya esoknya kut Ahad,, pun tak ada juga,, sampailah ke hari Rabu 14 May, nampaknya si Kumaran Ketua DAP Kampong Bintang dan kencing sesama kaumnya sendiri.... manakala aku dah boleh discharge, aku suruh tengok dalam beg aku, berapa baki wang-wang yang kawan-kawan ziarah hadiah kat aku dahulu tu, bini aku cakap banyak lagi,, jadi aku suruh bini aku bagi RM100 kat Munusamy tu, aku kesian juga ke dia, sebagai sesama manusia, dia tak pernah bersuara tentang kesusahan yang dialaminya, tetapi aku dapat rasakan apa yang dia rasa...,


Lepas saja bini aku pi bagi kat dia, si Munusamy ni beralih mai kat aku, angkat kedua belah tangannya macam depa dok sembah tokong depa tu, ia mai sembah kat aku, ucap terima kasih,,, tu dia... jenuh nak bertepis aku....


Itulah sikap manusia, tak kira kaum, tak kira parti apa, bermacam-macam perangai....


Thank You Jason... I hope next Election DUN Stiawan you ambil alih dari Ngeh Khoo Ham...... Ganti yang lebih baik....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan