Rabu, 2 Mei 2012

Nizar dimakan sumpah kerana komik Darul Kartun


Ini bukan photoshop tetapi ORI.
Satu ketika dahulu YB Dato Seri Nizar Jamaluddin telah mengupah kartunis Zunar untuk membuat sebuah komik berjudul Perak Darul Kartun.

Perbuatan Nizar telah menghina Institusi Raja yang telah menamakan negeri-negeri Melayu beraja dengan nama Darul. Perak dikenali sebagai Perak Darul Ridzuan.

Dek kerana marah kerana telah disingkirkan daripada jawatan Menteri Besar ke 10 akibat hilang majoriti di dewan DUN dan kekalahan beliau di mahkamah persekutuan dalam menuntut haknya sebagai MB Perak. Nizar telah menderhaka kepada Paduka Sultan dengan Komik Darul Kartun.

Allah maha besar, cuba lihat betul-betul wajah Nizar yang dirakam oleh jurugambar Perak Today semasa membuat liputan Demo Bersih 3.0 di Kuala Lumpur 28 April 2012 lalu. Wajah Nizar sebiji wajah kartun seperti yang kita sering tonton di televisyen. Cuma watak kartun TM kurang arif, pembaca mungkin dapat mengenali watak kartun yang mirip Nizar.

Last, Pepatah Melayu menyatakan " Kalau melentur buluh biar dari rebungnya " Nizar bawa anak untuk melatih anaknya menentang pemerintah dan mengajar anaknya menjadi peserta demo bila dewasa kelak