Isnin, 14 Januari 2013

Malaysiakini Patut Pecat Jurugambar

Portal pro pembangkang, Malaysiakini yang terkenal mendabik dada kononnya telus, bebas dan tidak terikat dengan mana-mana pihak berkepentingan politik patutnya malu apabila menyiarkan foto Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR #KL112) yang mengelirukan pembacanya.

Malaysiakini dalam salah satu artikel Bahasa Melayu dan Inggeris telah menyertakan beberapa keping foto dalam usahanya untuk menyokong dakwaan wujudnya kehadiran 100,000 orang penyokong PR dalam himpunan yang diadakan di Stadium Merdeka pada Sabtu lepas.

Sedangkan umum maklum kapasiti Stadium Merdeka hanya berupaya menampung kapasiti 30,000 tempat duduk dan ruangan untuk berdiri (22,000 tempat duduk + 7,000 ruang berdiri), manakala ruangan padang bola sepak serta kawasan sekelilingnya pula hanya mampu menampung lebihkurang 10,000 orang pada satu-satu masa.

Justeru itu jika ruangan dalam stadium benar-benar penuh dan padat, jumlah keseluruhan hadirin ialah 40,000 dalam stadium, yang mana sekiranya senario ini berlaku ia bermakna para pengunjung berada dalam keadaan agak rapat dan saling bersentuhan diantara satu sama lain.

Namun senario sebenar yang berlaku di stadium bersejarah pada 12 Januari 2013 itu, ruang tempat duduk masih banyak yang kosong, sementara di tepi-tepi padang bahagian kiri dan kanan jelas kelihatan lopong kosong. Di bahagian tengah padang pula ruangan di antara individu yang duduk mahupun yang berdiri ada jarak dan ruang kosong.

Berdasarkan senario itu, jumlah sebenar pengunjung HKR #KL112 di dalam stadium tentulah kurang dari 40,000 orang. Di luar stadium kawasannya tak begitu besar, tapi masih ada kira-kira 5,000 orang penyokong PR.

Untuk mudahkan pengiraan kita anggap saja jumlah 40,000 ada di dalam stadium dicampur dengan baki sekitar 5,000 orang diluar stadium maka jumlah keseluruhannya 45,000 orang. Itu angka yang hampir tepat bersandarkan luas kawasan dalam dan luar stadium.

Bagaimanapun berdasarkan gambar yang disiarkan oleh Malaysiakini jelas berbeza dengan suasana sebenar. Foto yang disiarkan cuba memperlihatkan keadaan serba padat tanpa sebarang ruang kosong.

Ia boleh dilakukan melalui dua cara, sama ada menggunakan teknik superimposed ataupun dengan memanfaatkan teknik fotografi dari sudut tertentu bagi menutup ruangan kosong.

Mana-mana cara di atas yang digunakan, ia tetap tidak boleh menutup realiti bahawa angka 100,000 adalah melampaui kemampuan kapasiti dalam stadium dan luas kawasan di luar Stadium Merdeka.

Kita faham Malaysiakini yang sahamnya turut dimiliki oleh beberapa orang pemimpin PR terdesak untuk mempotretkan 'kejayaan' HKR #KL112, namun menyembunyikan kebenaran dengan teknik fotografi mahupun superimposed bukannya satu etika yang baik untuk satu portal yang mendakwa dirinya telus dan bebas.

Lagipun cubaan Malaysiakini yang berterusan mahu memaksa pembacanya percaya wujudnya kehadiran 100,000 orang di sebuah stadium yang kecil dan kawasan diluarnya yang tidak berapa luas itu, semakin membunuh sedikit demi sedikit reputasi portal itu.

Dulu semasa demonstrasi Bersih 3.0 April 2012 yang lalu, portal yang sama juga mendakwa demonstrasi itu dihadiri 300,000 orang peserta.

Tiba-tiba sahaja untuk laporan HKR #KL112 ini, Malaysiakini mengisytiharkannya sebagai yang terbesar walaupun didakwa kehadiran di himpunan terbaru ini disertai 100,000 orang.

300,000 dengan 100,000 mana satu angka yang lebih besar? Nampaknya Malaysiakini pun terkeliru dengan propaganda dan dakyah sendiri, andainya Malaysiakini masih mempunyai sekelumit kredibiliti yang mahu dipertahankan, eloklah bertindak sekarang.

Jika dek kerana jurugambar punya angkara menyebabkan berita dilaporkan menjadi songsang dan mengelirukan pembaca, lebih bagus dipecat sahaja. Tapi sekiranya kaedah pemberitaan songsang dan fakta bercelaru sudah sebati sebagai amalan Malaysiakini, baik teruskan sahaja perbesarkan angka 100,000 itu.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 ulasan:

  1. Kalau dulu 300k harini 100k bukankah itu petanda sokongan merudum sebanyak dua pertiga? Dulu dijalanan harini di stadium sepatutnya kehadiran lebih bagus dari Bersih 3.0...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biar la depa nk claim berapa ribu pun , penen tu nya PRU13

      Padam