Selasa, 19 Mac 2013

Imam Osman Noh Masjid Kpg Expo Kamunting wajar dipecat

Teks khutbah 15 Mac 2013

tanda garis apa yang dibaca

Semua ini pun dia baca

baca

Apa motif menukar sebutan ASABIYAH  kepada KEBANGSAAN?

masih ini masih dibaca

di baca

baca

tanda garis bermakna dibaca

dok baca lagi


Sampai sahaja ke helaian ke 6 dan 7 Osman Noh tidak lagi membaca teks sebaliknya mengolah dan ubah semua teks khutbah kedua

Isu musibah pencerobohan tanah air langsung tidak dibaca

Teks khutbah minta kita hulurkan bantuan untuk mengisi tabung yang disediakan oleh pihak masjid bagi meringankan beban ahli keluarga pejuang tanah air kita. Ini langsung tidak dibaca oleh Osman Noh, tetapi sekiranya meminta makmum menghulurkan bantuan untuk jentera pilihan raya Pas, begitu pantas beliau bertindak walaupun dalam khutbah..


Masjid Kampung Expo sememangnya menjadi kubu Pas selepas mereka berjaya merampas kuasa AJK masjid pada awal tahun 2000. 

Pas Kpg Expo mendesak supaya diadakan pemilihan jawatan kuasa baru, walaupun ia bertentangan dengan enakmen undang-undang masjid mereka Pas tetap menghasut anak kariah supaya rombakan diadakan. Ia mendapat sokongan penghulu yang bertugas menjaga mukim 

Penghulu muda Zambry(1)  juga dilaporkan pernah mendesak ahli jawatan kuasa Surau Diri Jumaat di Taman Yayasan dan Kg Kurnia Jaya supaya dibuat pemilihan semula berasaskan satu mesyuarat Agung. 

Berbalik kepada isu Imam Osman Noh pihak anak kariah telah membuat rakaman suara khutbah yang disampaikan oleh beliau dan satu laporan akan diserahkan kepada Pejabat Agama Islam Taiping untuk perhatian dan tindakan Ustaz Hj Mat Isa Bin Adam Penyelaras Masjid dan Surau Daerah Larut dan Matang.

Laporan dan bantahan juga akan dipanjangkan ke Bahagian Pengurusan Masjid Negeri Perak Tuan Haji Saiful Azizi bin Abdul Manap(2).

Osman Noh merupakan Imam kedua dan bekas pesara tentera Kagat yang mempunyai dua kerakyatan iaitu Thailand dan Malaysia perlu ditamatkan kerana sering menyalah gunakan kuasa beliau dalam menyampaikan khutbah.

Pernah satu ketika dahulu sewaktu solat sunat aidil fitri beliau begitu keras mengkritik kerajaan yang memerintah dalam teks khutbah solat sunat. Dan menjadikan solat sunat pagi itu yang paling lewat selesai.

Rupa-rupa beliau melepaskan geram dan dendam kesumat beliau kerana diarahkan bertugas ke Sarawak dalam tempoh 24 jam.

Selepas ini diharapkan Haji Saiful Azizi Bin Abdul Manap tidak lah menghantar surat kepada anak kariah dengan menyatakan pemecatan yang buat anak kariah adalah menyalahi prosedur undang-undang masjid negeri Perak. Dan jangan lah pula berkata beliau tidak ada kuasa untuk memecat imam kerana kuasa memecat iman adalah hak Sultan. Jangan bagi jawapan seperti budak kurang akal.
BACA JUGA LINK INI

PENGHULU ZAMBRY