Rabu, 15 November 2017

Mahathir Buat ERL Bukan Untuk Kesenangan Rakyat, Tetapi Menyusahkan Rakyat dan Kerajaan



Harga tiket Ekspres Rail Link (ERL) dari KL Sentral ke KLIA dibenarkan untuk dinaikan dari RM35 ke RM55 bermula pada tahun 2016.

Walau bagaimanapun, sekiranya perjanjian konsesi Mahathir untuk ERL ditandatangani dengan sahabat baiknya iaitu YTL pada tahun 1997 diteliti,  maka harga itu akan menjadi RM41 pada tahun 2004, RM56 pada tahun 2009, RM74 pada tahun 2014, RM97 pada tahun 2019 dan RM126 pada tahun 2024.

Tetapi sejak kerajaan hari ini tidak membenarkan mereka menaikkan harga mereka pada tahun 2004, 2009, 2014 - dan juga untuk tahun 2019, kerajaan mesti membayar pampasan, ini perjanjian yang termaktub dan dipersetujui oleh Mahathir.

Pampasan berdasarkan pada jumlah pendapatan forecaste yang dipersetujui berdasarkan perjanjian Mahathir.

Sebagai contoh untuk tahun 2015, kerajaan Mahathir bersetuju bahawa hasil ERL akan menjadi RM1.1 bilion. Tetapi hasil sebenar hanya RM200 juta - jadi kerajaan terpaksa membuat perbezaan. Satu perundingan yang pelik dan menguntungkan YTL.

Memandangkan kerajaan hari ini tidak mahu membayar jumlah pampasan yang mengejutkan setiap tahun, tempoh konsesi ERL meningkat dari 30 tahun ke 60 tahun.

Satu lagi istilah lucu dalam perjanjian Mahathir ialah ERL dibayar sejumlah wang dari caj perkhidmatan penumpang (cukai lapangan terbang) yang dikutip oleh KLIA - walaupun penumpang tidak menggunakan ERL. Logik ker tidak?

Pada masa ini, ERL mengumpul RM5 dan RM1 dalam PSC daripada penumpang antarabangsa dan domestik keluar tetapi peningkatan 10% diberikan setiap 5 tahun.

Sejak permulaan operasi dari 2002 hingga Sep 2017, KLIA telah membayar sejumlah RM741.23 juta dalam PSC kepada ERL.

Walaupun dua kali ganda tempoh konsesi, ERL dan kerajaan menegaskan bahawa mulai tahun 2029 ERL seterusnya tidak akan dapat mengumpul PSC selepas tamatnya perjanjian asal pada tahun 2029.

Kerajaan tidak lagi bertanggungjawab untuk pampasan lagi sejak tempoh konsesi dua kali ganda.

Terdapat banyak alternatif untuk ERL supaya kerajaan senang membiarkan ERL bersaing dengan merit sendiri - tanpa kerajaan yang perlu membayar pampasan atau KLIA yang perlu membayar peratusan cukai lapangan terbang yang diterima.

Ini merupakan satu lagi satu lagi perjanjian Mahathir yang telah diselesaikan oleh kerajaan Najib.