Ahad, 28 Januari 2018

Isu pembelian hartanah Mara

Rafizi Ramli pernah mendakwa bahawa MARA telah terlebih bayar untuk membeli beberapa hartanah di Melbourne, Australia.

Salah satu daripada pembelian Mara adalah bangunan pejabat 6 tingkat di 333 Exhibition Street yang dikatakan berkata bernilai RM63.8 juta tetapi MARA telah membayar lebih banyak untuk membelinya pada  RM90 juta.

Mara Inc kini telah memuktamadkan penjualan hartanah tersebut pada nilai RM118 juta dengan keuntungan 31% RM28 juta dalam tempoh 4 tahun (tidak termasuk pendapatan sewa yang diterima).

Akan tetapi jika berdasarkan nilai pasaran yang semasa pada tahun 2013 maka margin keuntungan yang dibuat oleh MARA selama 4 tahun akan menjadi 84% mengejutkan hanya 4 tahun (tidak termasuk pendapatan sewa yang diterima). Sangat hebat!

Nampaknya keuntungan yang cukup baik dalam masa yang singkat untuk MARA sekalipun.

Sekarang, mereka juga mendakwa bahawa MARA terlebih bayar pada tahun 2013 untuk membeli harta 51, Queen Street di sana dengan harga RM60 juta apabila harga sepatutnya hanya RM45.4 juta.

Tetapi pada awal tahun ini, MARA juga menjual bangunan ini dengan RM73.6 juta dengan keuntungan yang baik sebanyak RM13.6 juta atau 23% (tidak termasuk pendapatan sewa yang diterima) - yang layak sejak hanya 4 tahun.

Jika SEKARANG betul dengan tuduhan mereka sebelum ini maka margin keuntungan ini akan menjadi 62% dan bukannya keuntungan tinggi yang luar biasa untuk harta yang dipegang hanya 4 tahun.

Saya tidak tahu sama ada MARA terlebih bayar atau jika ada songlap tetapi mereka membuat keuntungan yang baik - sekurang-kurangnya dengan kedua-dua sifat ini.

Bagaimanapun, saya tahu bahawa SEKARANG mempunyai anggaran harga hartanah dalam dakwaan mereka - yang tidak biasa kerana apa-apa kaitan dengan sotong Lapiji sentiasa "tembak dalam kegelapan".

Ini lah pembangkang namanya. Andai kata kerajaan beli hartanah dengan nilai RM 100 juta, mereka akan menyatakan harga pasaran adalah RM 70 juta dan kerajaan terlebih bayar RM 30 juta.

Entah dari mana mereka membuat unjuran pun kita tak pasti. Kalau merujuk kepada media luar pun belum pasti media tersebut mempunyai kredibiliti yang baik.

Harap malaysianinsight lagi lah haru biru.  Penulis depa pun ramai yang ting tong kong kali kong.