Langkau ke kandungan utama

SEBELUM TUN NAK BUAT PROJEK KERETA NASIONAL KEDUA, ELOK DIPERINGATKAN FAKTA INI?


Rupa-rupanya selama ini banyak perkara rahsia ditutup oleh Tun M sehingga mengakibatkan pengeluar kereta Proton  itu gagal bersaing waima dengan Perodua yang dianggap syarikat kerdil!

Antara paling menarik apabila beberapa kroni beliau berjya membolot habis segala projek vendor Proton lantas menyebabkan harga kereta tersebut tidak kompetitif selain komponen dibekalkan bermasalah dari segi kualiti.

Berikut pendedahan penulis Rozmi Mokhtar⁠⁠⁠⁠ menyingkap rahsia di sebalik tabir cerita kegagalan Proton yang pernah jadi bahan jenaka banyak pihak sebelum diselamatkan kerajaan tahun lalu menerusi suntikan dana khas.

Projek Kroni Mahathir: Vendor Proton Yasmin Group Kepunyaan Anak Saudara!

■ Syarikat Konglomerat Yasmin Group ditubuhkan pada 4 April 1980. Pengasasnya, Tan Sri Rahmat Abu Bakar memulakan syarikat itu di Alor Setar Kedah sebagai Yasmin Enterprise dengan isterinya sebagai rakan kongsi.

■ Pada 1983 apabila projek kereta nasional dimulakan, Rahmat melihat peluang potensi bidang vendor antikarat (rust-proofing) dan menubuhkan Yasmin Jurumuda Sdn Bhd yang dipilih sebagai pembekal tunggal 'rust-proofing'.

■ Syarikat di bawah payung Kumpulan Yasmin merupakan pertama dipilih sebagai rakan kongsi Proton sejak 1985. Pengasas dan pemilik Yasmin Group sebenarnya merupakan menantu Rafiah Mohamad, kakak sulung Mahathir.

■ Selain Rahmat, Timbalan Pengerusi Yasmin Jurumuda iaitu Kias Rahmat, orang ke-2 dalam Proton ketika di bawah HICOM. Beliau merupakan pengurus kilang dan dianggap salah seorang eksekutif pengasas Proton.

■ Kias kemudian diangkat menjadi orang nombor 2 dalam Proton sebagai Pengarah Eksekutif tetapi kemudian meletak jawatan pada 2006 ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi dilantik menjadi Perdana Menteri yang ke-5.

(Nota: Beliau menyertai Yasmin Group sebagai Penasihat Kumpulan dan juga Timbalan Pengerusi.  Masihkah hendak nafi yang Yasmin Group telah mendapat manfaat besar dari bapa saudaranya sendiri, Mahathir?)

■ Laba syarikat ini jauh lebih besar daripada Proton yang dikatakan hampir setiap tahun catat kerugian berjumlah ratusan juta ringgit? Walhal syarikat pembekal tunggal antikarat pula untung ratusan juta ringgit? Hairankan!

■ Pada 2007 sebagai pemain utama Proton, Jurumuda melancarkan fasiliti antikarat BOT (build-operate-transfer) di kilang Proton Automobil sebagai asas jaminan monopoli kerja untuk kereta Proton selama mana Proton wujud.

■ Salah satu syarikat konsesi tol iaitu SKVE Holdings Sdn Bhd, menguruskan Lebuhraya South Klang Valley dimiliki Rahmat sebagai Pengerusi Eksekutif. Dua anaknya, Mohamad Nahiz dan Mohamad Nuhairi dilantik jadi pengarah.

■ Siapa pula Rahmat dengan Mahathir? Orang Kedah panggil anak menakan, orang KL sebut anak saudara. Untuk makluman, Rahmat merupakan 'pengasas' Yasmin Group yang sentiasa mengembangkan sayap perniagaannya.

■ Ia berlaku pesat sewaktu Mahathir masih memegang jawatan No.1 negara!  Pada 17 September 2008, Petronas Dagangan Bhd. (PDB) dilaporkan membayar RM16.24 juta untuk 80% pegangan dalam Lub Dagangan Sdn. Bhd.

■ Bernama menyatakan ia syarikat usaha sama membabitkan PDB sendiri selain Natpet (M) Sdn. Bhd. dan Yasmin Jurumuda Sdn. Bhd. menjalankan peniagaan pemasaran dan pengedaran produk minyak pelincir di Malaysia.

■ Beneficial Yasmin Group sentiasa melimpah selagi Mahathir wujud di mana-mana posisi. Pada 2010 melalui catatan laporan korporat rasmi, keuntungan syarikat konglomerat Yasmin Group adalah sebanyak RM228 juta!

■ Berapa lama Mahathir mahu berlakon dengan sorok perkara ini daripada rakyat marhaen? Berapakah nilai laba diperoleh Yasmin Group sepanjang dianugerahkan kontrak sebagai pembekal tunggal Proton sehingga kini?

■ Bagaimana pula dengan syarikat vendor lain yang keuntungan mereka bukan sahaja terjamin tetapi juga dinaikkan menerusi perjanjian yang telah ditandatangani lebih awal ketika zaman Mahathir memerintah selama 22 tahun itu?

■ Siapakah cetus idea bawa masuk Mitsubishi Lancer F-model yang kemudian ditukar jenama sebagai Proton Saga? Dan pada masa sama model Jepun ini dilarang keras penjualannya di Malaysia bagi melindungi Proton sejak 1985?

■ Berapa pula keuntungan yang telah diperoleh oleh kroni Mahathir? Proton telah banyak menerima bantuan kerajaan, selain itu sentiasa memantau kerajaan supaya terus mengamalkan dasar perlindungan jenama Proton.

■ Bayangkan kerajaan wajib bantu Proton terus hidup selama 30 tahun lagi dan lagi! Banyak persoalan yang belum lagi terjawab di sebalik industri automotif nasional yang dipelopori oleh Proton menerusi model sulungnya, Saga!

■ Adakah cadangan kenaikan harga kereta Proton selama ini berpunca daripada kepentingan kroni Mahathir menerusi syarikat vendor yang perlu dijaga tanpa melibatkan kerugian atau keuntungan mereka perlu dipotong?

■ Mengapa sikap amalan dasar perlindungan kepentingan kroni menjadi faktor harga kereta Proton terpaksa naik? Walhal pada masa sama, syarikat kroni terus

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Perihal Elaun Keraian Kakitangan Kerajaan

ELAUN KERAIAN
BAGI pegawai-pegawai kerajaan gred 43 ke atas, mereka di peruntukkan dengan elaun keraian yang merupakan sebahagian daripada pendapatan mereka. Elaun minima RM400 sebulan di kecualikan daripada cukai pendapatan.

Imbuhan Tetap Keraian yang diberikan kepada pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan pegawai tertentu dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional merupakan elaun yang dibayar atas kadar tetap secara bulanan.

Tujuan pemberian Imbuhan Tetap Keraian adalah sebab jawatan dan tanggung jawab pegawai memerlukan mereka meraikan tetamu bagi mewujudkan suasana ramah mesra. -- FAQ SSM oleh JPA

Namun pada kebiasaannya, Imbuhan Tetap Keraian ini hanya digunakan untuk meraikan diri sendiri ataupun keluarga sendiri sahaja ataupun untuk membayar hutang-hutang peribadi sahaja.

Andai kata ada tetamu yang datang ke pejabat dan mereka di jamu, itu adalah dari perbelanjaan pejabat. Malahan ada pejabat yang membayar makan minum tetamu yang diraikan di hotel/restoran menggunak…

#SIAPA_ARAH_BUNUH_ALTANTUYA?

(By: Ariff Ahmad)
Walaupun Kerajaan Australia telah bersetuju untuk membenar Sirul dibawa pulang ke Malaysia tetapi reaksi Mahathir terhadap isu tersebut adalah seperti dia tidak berminat untuk membenarkan Sirul Azhar pulang ke Malaysia (sila rujuk FAKTA 1).  
Mengapa Mahathir tidak berapa bersetuju dengan cadangan tersebut. Untuk memahaminya, maka kita perlu rujuk kepada sejarah pembelian kapal selam tersebut.
Mengikut siasatan saya, Rancangan untuk membeli kapal selam telah mula dibahas di Parlimen seawal tahun 1993 lagi (sila rujuk pada beberapa SCREENSHOT HANSARD dibawah). Persoalannya ialah, jika Mahathir sebagai Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan berkata dia tidak tahu tentang rancangan hendak membeli KAPAL SELAM, jadi apa yang Mahathir buat semasa isu tersebut dibahas di Parlimen. DIA TIDUR AGAKNYA  
Ini adalah fakta-fakta tentang siapa yang terlibat didalam pembelian kapal selam Scorpene
👉1) Yang mencadangkan pembelian kapal selam ialah
a) Mokhzani Mahathir dan 
b) Ibrahim M…

APA SEBENARNYA TUN MAHATHIR MAHU?

TS Zeti dan Tun Daim telah mengakui ekonomi negara kekal kukuh dan rezab simpanan negara mempunyai rm436 billion, tertinggi dalam sejarah negara!
Terbaru Tun Mahathir telah membuat kenyataan yang mana 1MDB ...penubuhan siasatan diRaja ( RCI ) tidak perlu kerana tiada bukti kukuh untuk disabitkan kesalahan pada Najib.
Kini semuanya sudah nyata dan jelas..100% sebelum ini isu2 tersebut telah di politikkan kerana ada sesuatu yang tersembunyi hanya Najib dan Mahathir sahaja yang mengetahui.
Dulu Mahathir kata Najib dan kerajaan BN perlu ditumbangkan untuk menyelamatkan negara dari MUFLIS  dan juga tak mahu aset2 negara dijual ke negara luar. 
Malah dengan konsisten mengatakan Najib penyamun dan pencuri harta rakyat serta mengayakan keluarga mereka.
Hanya 5 hari sahaja Mahathir dapat kuasa..segalanya sudah terjawab hanya dengan kenyataan Zeti dan Daim sahaja.
Adakah Mahathir jujur dengan perjuangan agama bangsa dan negara?
Dalam sejarah satu permainan politik yang amat kotor...fitnah, pembohongan…