Isnin, 30 Jun 2008

Husam Musa lagiiiii




Husam Musa Pening Lalat

Hari ini semua orang bercakap mengenai kes liwat Dato Seri Anwar. Nik Aziz pun bercakap tetapi yang menarik ialah saranan Husam Musa agar 4 saksi dikemukakan dalam kes pertuduhan liwat Penasihat Parti Keadilan.

Ini lah yang menyebabkan Tun Dr Mahathir menolak hukum hudud tajaan Pas dahulu. . Mana nak cari empat saksi? Yang ada di tempat kejadian hanyalah dua orang iaitu mangsa dan pemangsa. Tak wujud orang ketiga, keempat, kelima dan keenam.

Seandainya seorang perempuan diculik dan di perkosa di satu tempat sunyi , bagaimana dia nak mencari 4 saksi untuk membolehkan membuktikan bahawa dia sudah di perkosa . Oleh itu kenyataan Husam tidak boleh diambil kira.

Penggunaan 4 saksi ini hanya pada kes-kes tertentu, seperti satu kejadian zina, dan berita sudah tersebar maka pihak yang mendapat tahu perlulah membawa 4 saksi untuk menyaksikan dan membuktikan kes ada prima faci. Dan saksi itu pulak mesti memenuhi syarat-syarat yang telah di sebut dalam hukum. Bukan pakai rembat sahaja.

Dalam kes liwat Anwar mana nak cari saksi. Lain lah kalau dia meliwat ditempat awam dan lebih dari 4 orang saksi boleh dicari. Oleh itu jika mangsa mendakwa dia menjadi mangsa maka siasatan perlu dibuat untuk membuktikan dakwaannya berasas.

Andai nya dakwaan itu palsu makan hukuman perlu di ambil ke atasnya kerana berbohong. Seandainya dia bercakap benar dan terbukti dengan kesan-kesan serta DNA maka sudah cukup untuk memdakwa pemangsa. Itu pun pertuduhan perlu dibuat dan pemangsa perlu membuktikan dia tidak bersalah.

So eloklah kita tunggu pihak polis dan mahkamah menyelesaikan kes seperti ini. Jangan lah kita pandai menghukum orang itu bersalah, orang ini berkonspirasi, dan sebagainya, takut apa kalau tak buat. Lihat contoh Dato M, Daud Kilau.

Dia juga di tuduh tetapi hasil siasatan polis mendapati tidak wujud kes. Maka Anwar juga perlu bersedia dari segi mental dan fizikal untuk menghadapi tuduhan ini,. Kalau betul dia tidak bersalah apa nak takut. Cari alibi yang boleh membelanya dan menafikan kejadian itu wujud. Pada tarikh dan masa kejadian dia tidak ada di lokasi pertuduhan.

Mana lah tahu. Bila di baca pertuduhan pada sekian masa dan sekian jam di sebut, dan dia dapat buktikan bahawa pada masa itu dia sedang berceramah di Kelantan. Ada bukti gambar dan rakaman ceramah semua lengkap. Maka terlepas lah. Tetapi seandainya dia gagal maka kena lagi lah dia,

Soalan konspirasi di sini tak perlu ditimbulkan.

Bukan mudah nak melaksana kan hukum hudud. Banyak perkara perlu dikaji. Oleh itu Husam perlu berfikiran rasional.