Selasa, 10 Januari 2012

Saman syarikat ciplak jean

Kuala Lumpur - Syarikat tempatan Pok Nik Sdn Bhd yang berpangkalan di Kelantan hari ini menyaman syarikat Antarabangsa Levis kerana meniru paten dan jeans keluaran syarikat mereka.

Syarikat Pok Nik Sdn Bhd menegaskan bahawa brand seluar jeans mereka Liwat 901 yang mempunyai Zip dibelakang telah diciplak oleh syarikat Levis yg turut mengeluarkan model dan paten yang sama.

Menurut jurucakap Pok Nik Sdn Bhd Eli Wong Bulu, jeans Liwat 901 yang telah dipatenkan sejak 1996 lagi. Malah ianya telah dipasarkan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Pihak Syarikat akan menfailkan saman berjumlah RM 100 Bilion keatas syarikat Levis atas ciplak yang dilakukan levis ke atas paten Liwat 901.

Pereka Jeans Liwat 901 Mat Sabu pula dalam sidang media petang tadi melahirkan rasa kecewa apabila paten Liwat 901 Zip Belakang yang dicipta beliau telah di ciplak oleh syarikat lain. Kata beliau "Ini satu pekara yang memalukan buat seluruh dunia bila paten ciptaan saya diciplak oleh sebuah syarikat global".

Hasil tinjauan mendapati kedua dua jeans dari Levis 901 dan Liwat 901 sama dan mempunyai Zip di bahagian belakang.

Model 901 Zip Belakang mendapat perhatian ramai waktu ini ekoran sambutan yang hangat dari pelbagai golongan ekoran paten nya yang mudah buat aktiviti memunggung.

Sumber Haprakdaily
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.