Isnin, 6 Ogos 2012

Keling, Mamak, Mamu, Hindu, India dan ....

Di Malaysia kalau disebut Keling atau Kling kita bayangkan seorang individu berkulit hitam, rambut keringting, berkain dan berbaju berwarna putih, bersongkok dan beragama Islam.

Mereka juga dipanggil mamak, mamu tetapi tidak pernah dipanggil hindu, sebab mereka bukan hindu, mereka beragama Islam cuma mereka berkomunikasi dalam bahasa tamil,urdu atau lain-lain dialek India.

Hindu pula biasanya dikhususkan untuk orang India yang bukan Islam tetapi penganut agama Hindu.

Orang Hindu juga marah apabila dipanggil sebagai Pariah. Pariah adalah kasta terendah dalam masyarakat India di negara asal mereka India. Pariah tidak boleh duduk atas kerusi, tidak boleh berkasut dan tidak boleh berjawatan tinggi.

Amalan kasta ini tidak diamalkan oleh orang India di Malaysia. Orang India bebas sebebasnya. Bertuahlah orang India yang menjadi rakyat Malaysia. Inilah punca coolie British dahulu enggan kembali ke India kerana merasakan kenikmatan menjadi warga tanah melayu.

Orang India selain beragama Islam dan Hindu terdapat juga satu golongan yang menganut agama Kristian dan nama mereka berlainan sama sekali dengan orang Hindu.

Berbalik kepada Kling, ada orang marah bila dipanggil Kling. Apa pun blog dhanyaraam ada butiran lengkap, Jom baca


http://dhanyaraam.blogspot.com/2012/06/keling-apa-tu.html?m=1
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.