Selasa, 18 Disember 2012

Tanah Resab Melayu habis kerana PAS...bagi kat Cina Dap


Perancangan kewangan Negeri pengerusi jawatankuasa, Datuk Husam Musa berkata kerajaan negeri merancang untuk melantik seorang perunding untuk mengesahkan jika terdapat rizab minyak di seluruh kedua-dua kawasan pantai, yang boleh diperolehi secara komersial.

Beliau menambah bahawa penemuan minyak telah dibuat baru-baru ini oleh pihak-pihak tertentu yang dimaklumkan negeri.

Perunding akan diamanahkan untuk menjalankan satu kajian terperinci dan menawarkan cadangan kepada kerajaan.

"Kami kemudiannya akan mengemukakan laporan kepada Kerajaan Persekutuan. Jika ia benar, maka ia adalah berita baik untuk negeri dan negara. Ia akan meningkatkan pengeluaran bahan api di Malaysia, "kata Husam selepas mesyuarat mingguan exco negeri di sini.

Dalam perkembangan lain, negeri menandatangani perjanjian pajakan 50 tahun dengan pengendali ladang untuk menukar 4.200 ha rizab hutan di Gua Musang ke dalam skim pertanian.

Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyaksikan majlis menandatangani perjanjian itu, berkata tanah akan ditukar menjadi ladang kelapa sawit dan getah, dengan pulangan yang dijangkakan dalam tempoh lapan tahun.

Tanah itu juga akan digunakan untuk menanam pokok-pokok getah klon yang boleh membekalkan kayu untuk sektor perabot.

Perjanjian telah ditandatangani antara Kerajaan Kelantan, Yayasan Islam Negeri dan Upayapadu Plantations (M) Sdn Bhd, yang diwakili oleh Pengerusinya, Datuk Seri Dr Wong Teon Chai.

Nik Abdul Aziz berkata perjanjian itu akan menjana pendapatan berjuta-juta bernilai untuk kedua-dua asas dan kerajaan negeri melalui premium tahunan dari pajakan tanah dan perkongsian keuntungan.

Beliau berkata perjanjian itu menunjukkan bahawa kerajaan serius dalam membawa pembangunan di sini dan mewujudkan peluang pekerjaan untuk rakyat.