Rabu, 25 Jun 2008

Pilihanraya ketua kampung ala Pas.

Di Perak rata-rata ketua kampung dibawah payung kerajaan baru sudah ditabalkan. semua daerah dan kampung rasanya dah beres. Ada yang berjalan lancar dan ada yang kecoh juga.

Kerajaan PR telah mengubah dasar perlantikan daripada cara lama ke cara baru iaitu dengan cara undi, seperti pilihan raya juga, untuk lebih telus dan betul, cara lama tak betul sebab lebih kepada kronisme.

Aku memang sokong cara baru ini, sebab kita pilih yang kita suka bukan yang pemimpin suka.Tetapi sampai sekarang aku tak dipanggil untuk membuang undi lagi,tup tup sudah dilantik. rupa-rupanya kertas undi hanya dibagi untuk satu puak sahaja bukan semua(PAS FOR ALL/ PAS UNTUK SEMUA). kenapa jadi begitu. Rupa-rupanya mereka tak guna daftar pemilih SPR tetapi guna daftar pemilih dalam parti, adakah ahli parti DAP dan PKR terlibat sama dalam proses pengundian? kalau ada bagus lah. Tetapi aku terkilanlah sebab tak tahu siapa yang bertanding. tak ada kempen pilihan raya. tak ada poster, tup-tup semua dah siap. kat mana aku nak buat bantahan? kat SPR tak boleh sebab mereka tak terlibat.

kalau diberi peluang aku juga nak jadi calon? bila tarikh penamaan calon? ada penyokong dan pencadangkah? ada masa untuk bantahan kah? bagaimana pengundian dibuat, siapa yang mengira undi dan siapa menjadi kerani dan ketua tempat mengundi? hai makkk oi,,,banyak persoalan ni nak kena jawab? sila jawab datuk seri nizar..

yang jelas rakyat tertipu lagi,,,