Jumaat, 26 Mac 2010

'SAVE BUKIT LARUT' ADALAH AGENDA PEMBANGKANG

FACEBOOK `SAVE BUKIT LARUT’ MENCECAH 845 PENYOKONG PDF Print E-mail
Tweet me!
Tuesday, 23 March 2010 10:11
Walaupun kerajaan negeri Perak menyatakan bahawa rakyat Taiping menyokong projek kereta kabel dan pembangunan di Bukit Larut, namun berdasarkan maklum balas penduduk, keadaan adalah sebaliknya.

Tinjauan yang dilakukan oleh  Persatuan Pengguna Air dan Tenaga Malaysia (WECAM) mendapati sebenarnya ramai penduduk yang menentang projek ini.

“Kami tak sokong, ini mesti yang datang mengunjung. Kami selalu datang ke sini, nak naik Bukit Larut, jalan kaki atau naik jeep”, kata sepasang suami isteri yang telah agak berusia.

Setiausaha Agung, En Piarapakaran Subramaniam yang turut sama dalam aktiviti gotong royong bulanan di Bukit Larut berkata, “Walaupun kami berjaya mengurangkan sampah di kawasan Bukit Larut, tetapi masih banyak lagi sampah yang tidak dapat kami kutip kerana kedudukannya yang jauh untuk dicapai. Pengunjung ke Bukit Larut kadangkala tidak prihatin. Kami jumpa banyak bekas polisterin, plastik, botol minuman, pembalut makanan segera dan sebagainya.”

Bukit Larut merupakan kawasan tadahan air dan telah diwartakan sebagai hutan simpan pada tahun 1910. Hutan simpan ini merupakan sumber air bagi hampir 200,000 penduduk di daerah Larut, Matang dan Selama.

Piara melanjutkan, “Apa yang membimbangkan lagi ialah kegiatan pembalakan di sekitar kawasan ini. Terdapat juga pencerobohan berdekatan Loji Air Kuning yang masih menyediakan sumber air yang baik. Jika Bukit Larut dinodai, hilanglah sumber ini. Jadi mengapa ingin mengganggu gugat jaminan air ini?.”

Pada masa yang sama, WECAM telah mewujudkan laman facebook – SAVE BUKIT LARUT yang kini mencatatkan 845 penyokong. Ini merupakan memorandum siber kepada kerajaan negeri Perak. Laman jaringan sosial ini juga menjadi saluran bagi penyokong-penyokong Save Bukit Larut untuk berinteraksi dan menyatakan bantahan mereka terhadap perancangan kerajaan negeri Perak.
Jangan Menodai Bukit Larut!
www.bukitlarut.com.my
Piarapakaran Subramaniam
Setiausaha Agung WECAM
23 Mac 2010