Rabu, 30 Jun 2010

PENGAJARAN BAHASA MANDARIN DI SEKOLAH KEBANGSAAN

Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengarahkan pengambilan segera bagi guru bahasa Mandarin dan Tamil untuk ditempatkan di kira-kira 7,000 sekolah kebangsaan, mulai tahun depan.



Timbalan Perdana Menteri berkata beliau telah mengarahkan Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom bagi meningkatkan pengambilan bagi guru kedua-dua bahasa itu, dalam usaha untuk melaksanakan dasar Bahasa Ibunda Pelajar (POL) di semua sekolah-sekolah kebangsaan.

Pada tahun 2007 program ini telah mula digerakkan di beberapa buah sekolah di Taiping. Salah sebuah sekolah di kawasan Pekan Simpang telah terlibat dengan program ini. Seorang guru Cina yang berkemahiran dalam bahasa Mandarin telah diberi tanggung jawab untuk memulakan program ini.  

Apa yang menghairankan ialah beberapa hari kemudian sebuah akhbar Mandarin yang berpengaruh telah menyiarkan artikel di muka hadapan mengenai pengajaran bahasa Mandarin di sekolah kebangsaan. Gambar bangunan sekolah terpampang sebesar-besarnya dalam akhbar tersebut, 


Mereka juga cuba untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci dari pihak sekolah tetapi gagal. Lalu akhbar itu memberi komen yang negatif  yang menunjukkan kebimbangan mereka apabila bahasa ibunda tersebut diajar di sekolah kebangsaan sebagai mata pelajaran elektif.


Mereka hanya hanya fokus kepada bahasa Mandarin, sedangkan bahasa Tamil juga diajar di sekolah tersebut. Untuk pengajaran bahasa Tamil pihak kementerian telah mengambil tenaga dari guru yang sudah bersara kerana kekurangan guna tenaga.

"Tak ada silapnya dalam sistem pendidikan kita kerana semuanya ada didalamnya. Seperti yang saya pernah nyatakan sebelum ini, bagaimana cara kita hendak menyediakan para guru bagi mengajar Mandarin dan Tamil di sekolah kebangsaan.

"Sudah tentu ada sebabnya dalam keputusan awal kenapa kita mencadangkannya supaya tidak kira India atau Cina, pelajar itu perlu tahu bahasa ibunda mereka dan apabila mereka pergi ke sekolah kebangsaan, kita mengajar bahasa ibunda mereka.

"Kita tidak perlu berdebat mengenai adanya sekolah Cina, Tamil dan kebangsaan, itu legasi dan boleh menimbulkan kekeliruan dan kita kena terima," katanya.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, bagaimanapun berkata usaha bagi mengisi kekosongan guru bahasa Mandarin dan Tamil di semua sekolah kebangsaan tidak mungkin dapat dilaksanakan dalam tempoh singkat.

Beliau berkata ia bukan diwajibkan untuk melaksanakan pengajaran bahasa Mandarin dan Tamil di sekolah-sekolah kebangsaan tetapi bagi ibu bapa yang mendapat pendidikan dalam bahasa itu, mereka mungkin berasa lebih selesa untuk menghantar anak mereka ke sekolah-sekolah kebangsaan, yang mempunyai pengajaran berkualiti dalam kedua-dua bahasa itu.

Dasar POL itu dilancarkan pada 2006 bagi menjadikan sekolah-sekolah kerajaan lebih menarik kepada pelajar bukan Melayu dan memudahkan mereka untuk mempelajari bahasa ibunda dan menggalakkan perpaduan.

Setakat ini terdapat 373 guru mengajar Mandarin dan 163 Tamil di sekolah-sekolah kebangsaan di bawah dasar POL.