Sabtu, 16 April 2011

Dap jangan bulak laaah.....

Bodohnya kenyataan  blog LKS terhadap Sarawak,  6 000 rumah panjang di Sarawak tanpa elektrik dan air.

Lu ingat senang kah nak sambung elektrik ke semua rumah panjang dalam hutan tebal. Kerajaan Sarawak telah lama membekalkan janakuasa elektrik untuk digunakan ke semua rumah panjang. malah ada tempat yang mendapat sistem elektrik daripada tenaga suria.

Air ? Bayangkan lah jika sebuah rumah panjang di Long Bulan Belaga yang mengambil masa 2 hari 2 malam untuk sampai dan habis 2 atau 3 tong drum minyak petrol, macam mana lah kerajaan nak sambungkan paip air. Lagi pun fikir lah sendiri, rumah panjang selalunya dibina dipinggir sungai dan mereka mendapat air yang terbaik dari sungai-sungai yang mengalir jernih dan segar.  Pun begitu penduduk juga mengumpul air hujan terutama bagi rumah panjang yang terdapat dikawasan air masin atau berhampiran laut.



What has the majority of the Sarawak people achieved? The fruits of development enjoyed by the elite while the majority languished in a world that time seem to forget? After 30 years, 6,000 longhouses are still without electricity and water in a state which boasts the biggest hydro dam? -Dap LKS


So anang bulak wai