Rabu, 4 Mei 2011

Perihal menuntut ilmu salah

Ada orang inginkan kuasa, ingin disanjung, ingin dihortmati, disegani, ditakuti, ada yang nak jadi romeo ada ingin jadi kaya cepat,  oleh itu memang ada manusia yang suka menuntut ilmu salah.

Kita biasa mendengar kisah Hantu Raya yang gagah perkasa. Hantu Raya ini dibela oleh masyarakat Melayu zaman dahulu bertujuan untuk menjaga harta benda, berkebun, bersawah padi dan sebagainya.

Sebagai balasan isteri tuannya adalah isterinya juga. Kebanyakan orang yang memelihara hantu raya adalah mereka yang berharta dan dikategorikan sebagai orang kaya.

Ada pula jenis manusia yang bernafsu seperti setan, balun  bini pagi , tengah hari , petang, malam dan ada bini sanggup suruh laki menikah lain. Rupa-rupanya bini nombor dua pun tak tahan daulat. Ada yang lari dan tuntut cerai.  Bukan sahaja bernafsu ekstrem tetapi saiznya menjadi incredible hulk bila turun sheikh.

Seorang rakan menceritakan kisah orang yang amal ilmu setan apabila nak mampus. Badan dah berbau busuk tetapi nyawa, mata, makan dan batang masih gagah terpacak macam tiang bendera. Tak mampuih mampuih. Bila datang pawang dan lihat keadaan itu, dia menyuruh isteri nya bagi puas nafsu setan atau iblis yang ada dalam batang tubuh lakinya, bila selesai tugas baru mampuih.  Hebat bila tiang bendera tegak macam yang dok heboh kat internet tu...

Harap dia bertaubat lah.....buang jauh-jauh ilmu setan yang dia dok bawa, sebab tu Dato Nalla kata, dia ada pelbagai wajah, pagi lain, petang lain, malam lain sampai pengikut dia pun dah tak kenal rupa. Mana nak kenal sebab bukan dia dia, tetapi setan

Allahyarham Tan Seri P.Ramle betul sekali lagi, dulu dia buat filem keraaj Pasola yang bersidang bawah pokok, sekarang cerita SiTora dan orang minyak memang kena pada masyarakat kita orang Melayu.