Jumaat, 27 Mei 2011

Zahid Harap Anggota Umno Yang Merajuk Kembali Kepada Parti


Anggota Umno yang rasa terpinggir ataupun yang merajuk dengan parti diminta melupakan kisah silam dan kembali untuk membantu menjayakan proses transformasi politik dan kerajaan yang sedang dijalankan.
Naib Presiden Umno Datuk Ahmad Zahid Hamidi berkata tenaga mereka diperlukan bagi membantu dan menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Presiden Umno yang sedang bekerja keras untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju berpendapatan tinggi.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Alor Setar di sini Jumaat, beliau berkata Perdana Menteri mempunyai pendekatan yang berbeza dengan pemimpin terdahulu, dan kerana itu anggota yang rasa terpinggir, tidak dikehendaki, merajuk dengan parti atau pernah digantung, selain yang keluar parti dan menyertai pembangkang, patut kembali kepada Umno.

"Ada juga daripada mereka kecil hati tidak terpilih sebagai calon. Selepas kalah pada pilihan raya umum 2008 di Perak di mana Umno kalah tujuh kerusi, kita buat kajian dan didapati 100 peratus disebabkan rasa tidak puas hati anggota Umno. Ada yang sabotaj," katanya.

Ahmad Zahid, yang juga Menteri Pertahanan, berkata pengalaman menunjukkan jika sesuatu keputusan dibuat kerana marah, sedih dan tertekan, ia bukan suatu keputusan yang tepat.

"Kalau nak ikut pengalaman saya, saya pernah jadi Ketua Pemuda Umno yang tiada jawatan dalam kerajaan. Dalam Umno kita kena ada daya tahan, daya saing. Bagaimanapun, kita dah nampak perubahan dalam hal ini di kalangan mereka yang sedar," katanya.

Beliau berkata bahawa tanpa kekuatan politik dan sokongan rakyat semua kaum, kerajaan tidak boleh mencapai objektifnya.

"Orang Umno kena mulakan. Cukup-cukuplah merajuk," katanya.

Ahmad Zahid berkata program pendaftaran anggota baru Umno menunjukkan peningkatan 10 hingga 15 peratus tahun lepas dan tahun sebelum itu.

"Untuk tahun ini, ia menunjukkan peningkatan drastik. Bagaimanapun, jika pendaftaran anggota sahaja tetapi tidak mendaftar sebagai pemilih tidak cukup," katanya.



-- BERNAMA