Jumaat, 17 Jun 2011

DaPig gagal lagi di Pulau Pinang

Kita semua maklum bahawa Pakatan Hanyir yang terdiri dari PKR dan DAP adalah anti Raja Raja Melayu.

Anwar balaci Barat ingin menghalau Sultan sekiranya mereka berjaya memerintah. Begitu juga halnya dengan DAP yang memang sah anti Sultan. Lihatlah apa yang terjadi kepada waris kesultanan Singapore, dihalau keluar dan istana dijadikan muzium.

Pakatan Hanyir berjaya menghasut generasi Y membenci Sultan. Bila Umno membela Sultan, Pas menuduh Umno yang menghina Raja. Mereka merujuk peristiwa Umno membantah dan menarik imuniti raja raja.

Apa yang Umno buat ialah untuk memperbetulkan institusi raja, sekiranya ada dikalangan raja melakukan kesalahan mereka juga boleh dIdakwa di mahkamah khas.

Umni tidak ada niat langsung untuk menghapuskan sistem beraja.

Jika ia, sejak merdeka lagi Umno boleh melakukannya. Tetapi umno yang mengangkat institusi raja dengan mewujudkan jawatan YDP Agong.

2008 Dap mencabar kuasa Sultan Perak kerana tidak membenarkan Ngeh Ko Ham menjadi Menteri Besar Perak.

DAP Selangor juga mencabar Sultan dalam isu perlantikan SUK.

Terkini DAP Pulau Pinang berjaya mempengaruhi Pas dan Pkr agar mengadakan pilihanraya masjid dan usul tersebut mendapat sokongan DR MAZA bekas mufti Perlis.

Percubaan DAP sebenarnya ialah untuk menguji kuasa raja. Alhamdulliah Agong sebagai ketua agama Islam bagi negeri yang tidak berjaya telah menolak usul DAP.

Inilah yang dikatakan Ketuanan Melayu. So Padan lah mukoo kooo see. Manoo nak lotak mukoo?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.