Rabu, 6 Julai 2011

Perhimpunan Jijik 2.0 atas tiket siapa?

Bersih adalah bertubuhan haram dan tidak pernah didaftarkan dengan mana-mana pejabat ROS di Malaysia. Oleh itu walaupun Perdana Menteri mencadangkan mereka berhimpun dalam stadium, ia tetap tidak boleh dilaksanakan. Ia hanya boleh diadakan oleh parti Pas, Dap atau Pkr.  Atas nama pakatan rakyat juga tidak boleh kerana ia tidak didaftarkan.

Oleh itu atas landasan mana mereka nak berdiri? Sekarang sudah ada dua rancangan, Ambiga bersetuju untuk mengadakan di stadium tetapi impaknya kecil dan tidak akan tercapai objektifnya.
Sekarang secara online rally tetap akan diadakan sebagaimana perancangan awal.

Masa semakin suntuk, cuma tinggal 2 hari sahaja. Permohonan untuk mendapat permit polis atas landasan mana, Bersih yang diketuai oleh Ambiga, siapa jawatankuasa, dari mana dana, apa tentatif, semuanya perlu dijawab.

TM tetap berharap agar permohonan ditolak oleh polis kerana tidak releven dan tidak sesuai. Objektif mereka tidak memerlukan mereka turun ke padang atau jalanan.

Mereka mempunyai ramai ahli parlimen dan gunalah dewan tersebut untuk memohon dipinda segala tuntutan mereka.  Mereka adalah penggubal undang-undang.  Rakyat sudah memberi mandat kepada mereka untuk bersuara di dalam dewan. Rakyat tidak perlu membawa isu ke jalanan. Majority rakyat negara ini faham akan sistem perundangan negara,

Ambiga jika berhajat untuk jadi ahli parlimen sila mendaftar diri di hari penamaan calon pada PRU 13 nanti. Bila menang, bercakap lah soal pilihan raya sampai terjulur lidah dan jubur. Siapa tak larang.



The Bersih 2.0 movement is still illegal and subject to legal action, said Home Minister Hishammuddin Hussein.
He said that although the Agong had granted an audience to Bersih 2.0's leaders yesterday, the government’s position has not changed.
"They are banned. They are still banned. Nobody can put themselves over the law... just because Tuanku met them doesn't mean they are no longer illegal," he said at a press conference in Putrajaya today.
Hishammuddin, with his powers as home minister, declared Bersih 2.0 illegal on July 1.
TM menyeru kepada ahli Pas , Pkr dan Dap agar tidak turun untuk berdemontrasi , cukuplah anda ditipu selama ini, apa guna mengundi wakil rakyat anda jika tidak menggunakan dewan parlimen untuk membicangkan dan meminda perlembagaan.

Satu lagi, kalau dah kalah dalam undian di dalam dewan, anda perlu akur dan menerima keputusan kerana ia dibuat secara demokrasi.