Rabu, 14 September 2011

When a bureau chief resist intimidation

Tajuk di atas telah diambil dari laman blog another brick in the wall . Nama laman blog kalau diikutkan ia menggambarkan individu zaman rock opera yang popular pada tahun 70an dan awal 80an. Ia juga nama lagu yang telah dipopularkan oleh kumpulan Pink Floyd's sekitar 1979.
Pink Floyd
Ok, lupakan tentang nama tersebut, sekarang kita masuk keisinya.

Memang TM amat bersetuju dengan artikel beliau dengan tajuk tersebut. Orang akhbar mempunyai agenda sendiri dan mempunyai kuasa untuk melakukannya. Mereka juga boleh menterbalikkan sesuatu organisasi melalui penulisan, pengaruh dan tindakan mereka.

Zaman berubah, kini dunia penulisan bukan lagi milik akhbar, pengamal media telah berkembang ke dunia maya. setiap orang boleh menulis, berkarya dan menggunakan kuasa masing-masing.

Dato Zaini Hassan dari Utusan pernah menyuarakan dalam perjumpaannya dengan pengamal media cyber bahawa blogggers kini berkuasa dan mampu menjatuhkan sesebuah kerajaan jika berpaling tadah.

Kini dunia maya pun bertambah hebat, ada organisasi bersar dan mempunyai ramai kakitangan yang sentiasa mengejar berita. Antara yang popular ialah Malaysiakini, Malaysian Insider, Agendadaily, MyKMU, Malaysia Today. Harakah D liar, terbaru ditemui ialah kritis online dan banyk lagi.

Sudah tentu setiap organisasi ini mempunyai struktur pentadbirannya. ada orang kuat dan berkuasa. Okaylah cakap banyak pun tak guna, semua dan boleh faham jom melawat blog tersebut.

http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2011/09/when-bureau-chief-resist-intimidation.html