Jumaat, 11 November 2011

Dap nak kuasai pasaran daging negara


Kita semua maklum bahawa kedatangan British di Malaya telah berjaya mengasaskan syarikat-syarikat besar yang menguasai ekonomi negara. Maka wujudkan nama-nama besar seperti Harrison and Crosfield,  Sime Darby, Boustead , Nestle dan sebagainya.

Selepas Merdeka, kebanyakan syarikat tempatan mengambil alih tetapi kebanyakan dikuasai oleh tauke-tauke kaya yang berhijrah dari tanah besar China.

Jika dahulu mereka sering membantu kerajaan dalam pembangunan negara, kini kecenderungan mereka nampaknya sudah beralih arah.

Di Sibu Sarawak, syarikat pembalakan yang terkenal yang banyak mendapat bantuan dan banyak membantu kerajaan negeri kini sudah mula menunjukkan sikap beralih arah.

Semuanya kerana sentimen perkauman yang dimainkan oleh parti pembangkang terutama DAP. Hari ini jika ada syarikat-syarikat bumiputra cuba bangun untuk menjadi sabuah konglomerat yang berjaya, mereka akan sedaya upaya akan menjatuhkannya.

Hari ini  pembangkang memainkan dua isu, pertama ialah perindustrian Lynas yang dibangunkan oleh Melayu dan kedua ialah ladang ternakan Fidlot. begitu juga dengan Syabas syarikat air di Selangor.

Semua isu ini akan lenyap jika dikuasai oleh pembangkang, untuk butiran lanjut sila masuk ke sini [klik]