Rabu, 28 Disember 2011

Cuepacs akhirnya bersetuju dengan skim gaji baru



PUTRAJAYA: Cuepacs telah menerima skim saraan baru untuk penjawat awam selepas ia berjaya mendapatkan persetujuan daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk beberapa tuntutan.

Antaranya adalah untuk sasaran prestasi untuk kenaikan gaji dan dasar keluar dikurangkan dan mesyuarat dengan jabatan tiap-tiap tiga bulan untuk membincangkan secara terperinci skala gaji dan peningkatan gred di bawah skim ini.

Presiden Cuepacs, Omar Osman berkata ia tidak akan menghalang penjawat awam daripada mendaftar untuk skim baru - Skim Saraan Baru dalam Perkhidmatan Awam (SBPA).

Bagaimanapun, beliau memberi jaminan kepada penjawat awam Cuepacs akan terus berunding "terma-terma bermasalah" di bawah skim ini dengan jabatan walaupun selepas mereka telah mendaftar.

Apabila skim ini adalah pertama kali diumumkan, hanya penjawat awam yang skor lebih daripada 75% pada penilaian prestasi mereka akan mendapat kenaikan gaji, manakala orang-orang yang mendapat kurang daripada 70% akan dinilai oleh panel dan diminta meninggalkan jika mereka gagal untuk memperbaiki dalam tempoh enam bulan .

Kini, penjawat awam yang skor lebih daripada 65% pada penilaian prestasi mereka akan mendapat kenaikan gaji manakala mereka yang mempunyai kurang daripada 60% akan diminta untuk meninggalkan.