Selasa, 20 Disember 2011

Isu mahasiswa koyak bendera: Saifuddin serah kepada polis


19/12/2011 8:04pm


KUALA LUMPUR19 Dis. – Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, beliau menyerahkan kepada polis untuk menyiasat tindakan mahasiswa yang menurunkan bendera yang memaparkan wajah Perdana Menteri di perkarangan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada Sabtu lepas.

Beliau berkata, kementeriannya tidak akan melakukan sebarang tindakan ke atas mereka kerana insiden tersebut berlaku di luar kawasan kampus.

"Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) perlu meminta maaf atas perbuatan mereka kerana ia merupakan satu tindakan yang terkutuk,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen di sini hari ini.

Sabtu lepas, Saifuddin menerima memorandum daripada Pengerusi Bebas, Muhd Safwan Anang@Talib yang antara lain menuntut pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Sebelum itu, Muhd. Safwan bersama kira-kira 200 orang penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) yang menganggotai Bebas telah ke pejabat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) untuk menyerahkan memorandum kepada Pesuruhjaya Suhakam Muhammad Sha’ani Abdullah.

Seterusnya, mereka ke Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dan berjumpa Saifuddin untuk menyerahkan salinan memorandum yang sama. Selepas perjumpaan dengan Saifuddin, penuntut IPT itu menurunkan bendera yang memaparkan wajah Datuk Seri Najib Tun Razak digantikan dengan bendera Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas), bagaimanapun, mereka menaikkan semula bendera itu selepas ditegur pengawal keselamatan PWTC.

Saifuddin berkata beliau memutuskan untuk berjumpa ahli SMM dan Bebas selepas mendapat maklumat bahawa mereka sedang berarak ke PWTC dengan diiringi anggota polis.

"Saya berpendapat sekiranya saya menerima memorandum dari anggota SMM dan Bebas itu maka mereka akan bersurai dengan aman, terbukti jangkaan saya betul.

"Bagaimanapun, insiden menurunkan bendera wajah Perdana Menteri hanya berlaku kira-kira satu jam selepas saya meninggalkan kawasan PWTC itu, dan perkara itu diketahui menerusi Twitter,” katanya.

Beliau berkata kementerian tidak menghalang kebebasan bersuara di kalangan penuntut IPT tetapi tindakan mereka amat dikesali dan berharap mereka segera meminta maaf kepada Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO. - BERNAMA