Jumaat, 16 Mac 2012

Penjenayah curi kereta serah diri pada polis


GOMBAK: pemilik sebuah gudang di Taiping, Perak, di mana beribu-ribu enjin kenderaan yang dicuri telah dirampas tiga minggu lalu, telah ditangkap pada Selasa.

Ketua Polis Daerah Gombak, ACP Abdul Rahim Abdullah berkata suspek yang berusia 48 tahun menyerah diri di ibu pejabat polis daerah Brickfields pada pukul 4 petang.

"Kami percaya suspek telah di nasihatkan oleh keluarganya untuk menyerahkan selepas dia hilang. Adalah difahamkan bahawa dia pergi ke bersembunyi di Kuala Lumpur, "kata Abdul Rahim.

Dengan penangkapan itu, polis telah menyelesaikan kes yang melibatkan kenderaan sindiket curi enjin dan kenderaan terbesar di Selangor.

Kes itu telah dipindahkan ke Gombak, suspek ditahan reman sehingga Sabtu. Penangkapan itu membawa beberapa suspek ditahan hingga 15 orang.

Polis menemui semula 43 enjin yang dicuri dari gudang. Dua puluh enam daripada kenderaan yang dilaporkan dicuri di Selangor, 10 di Kuala Lumpur, lima di Perak dan masing-masing satu di Pulau Pinang dan Kedah.

Enjin yang telah dipadamkan nombor siri telah dibawa ke ibu pejabat polis daerah Gombak.

Pada 20 Feb, polis menumpaskan sindiket curi kenderaan yang berusia 10 tahun dan mendapati cache besar kenderaan dicuri diceraikan dan bahagian atas lot 2ha di Taiping.

Dua belas suspek ditahan.

Adalah dipercayai sindiket itu mencakar ke dalam kira-kira RM100 juta keuntungan daripada operasi mereka 10 tahun.
- Google translate

 http://www.hmetro.com.my/articles/Ladangenjincuri/Article