Khamis, 5 April 2012

Islam and democracy can co-exist, says Anwar Ibrahim's daughter

Nurul Izzah, 31, boleh dianggap sebagai orang nombor 1, pemimpin masa depan dan bakal perdana menteri, mendedahkan bahawa perjuangan beliau ialah untuk membersihkan nama bapanya dan tugasnya ialah untuk memastikan satu pilihan raya yang lebih demokratik, beliau juga telah menerima ancaman fizikal terhadap anak perempuan beliau yang berusia 4 tahun.

Nurul Izzah merasakan bahawa perubahan kini berkemungkinan akan mengubah senario politik di Malaysia selepas lebih 50 tahun dikuasai oleh Barisan Nasional.

Bapanya, Encik Anwar, 64, telah ditangkap selepas pilihan raya 2008 atas dakwaan dia diliwat seorang pembantu lelaki, tetapi telah dibersihkan daripada caj bulan lepas. Pembebasannya telah diremajakan pembangkang, membuka jalan bagi cabaran kepada parti pemerintah pada pilihan raya dijangka lewat tahun ini.

 "We felt vindicated and overjoyed  [oleh pembebasan Encik Anwar], tetapi menegaskan bahawa ini hanya merupakan permulaan. Reformasi masih banyak perlu berlaku, "katanya kepada Daily Telegraph.

 "Bagaimanapun, keluarga saya dan saya tidak dapat menggambarkan betapa gembranya dan indah suasana ketika itu setelah Anwar diisytiharkan tidak bersalah seperti yang dijangkakan, kata beliau.

" Puan Nurul Izzah telah dipilih ke Parlimen pada tahun 2008, apabila pakatan pembangkang Malaysia memenangi 37 peratus undi, berjaya menggegarkan Barisan Nasional yang telah memerintah negara ini sejak kemerdekaan dari Britain pada tahun 1957.

Salah satu sebab pembangkang mendapat bertapak pada pilihan raya lepas ialah penggunaan blog dan internet untuk menyebarkan mesej mereka perubahan.

"Media cetak dan televisyen tidak memberi ruang dan masa kepada pembangkang, dan sebagainya satu-satunya cara untuk memintasi ini adalah bergantung kepada internet," kata Puan Nurul Izzah.

 "Kuncinya adalah berkomunikasi dengan pengundi dan memastikan pilihan raya ini adalah bebas daripada amalan penipuan.

 "Saya berhubung dengan Pejabat Luar Negeri, dan kita berharap bahawa Britain akan menghantar pemerhati [tentera British] untuk memastikan bahawa pilihan raya itu dijalankan dengan cara yang betul, adil dan terbuka.

" Angin perubahan yang melanda benua Arab hingga ke utara Afrika dan Timur Tengah tahun lepas akan "pasti" mempunyai kesan di Malaysia, Puan Nurul Izzah berkata:

"Apa yang berlaku di Mesir dan bahagian-bahagian lain dunia Arab berkhidmat sebagai jaminan bahawa Islam dan demokrasi boleh dan harus wujud bersama-sama, dan ini adalah sangat penting kepada Malaysia. Sekarang kita harus memastikan perubahan berlaku di Malaysia.

" Satu perhimpunan pro-demokrasi yang diadakan di Kuala Lumpur pada Julai lepas itu telah dipaksa dipecahkan oleh pihak polis, yang melepaskan tembakan gas pemedih mata dan ditangkap 1400 orang. "Kami tidak berurusan dengan mana-mana kerajaan," Puan Nurul Izzah teringat.

"Kami sedang berurusan dengan kerajaan Malaysia yang begitu takut kehilangan kuasa. Mereka begitu kejam dalam keretakan pada perbezaan pendapat. Ia adalah gila. Saya diri saya manhandled dan hampir ditangkap dan Saya adalah anggota parlimen.

" Beliau juga mendedahkan bahawa dia telah menerima ancaman telefon bahawa anaknya akan membahayakan jika dia meneruskan agenda reformasi.

"Saya menerima ancaman terhadap anak perempuan saya - dia berusia empat tahun setengah  - bahawa dia akan membahayakan jika saya terus menyokong bapa saya dan cita-cita parti," katanya.

 "Bagaimanapun, kita perlu meneruskan agenda kita. Ia berjuang untuk Malaysia yang lebih baik. Saya takut tetapi juga yakin bahawa kewarasan tindakan akan terserlah.

" Tidak mengejutkan, pihak pembangkang, yang diketuai oleh Rakyat bapanya pihak Parti Keadilan Rakyat (PKR), berhasrat untuk mengkaji semula undang-undang liwat kuno Malaysia. "Undang-undang liwat adalah kuno dan perlu diperbaiki," katanya.

"Pada masa yang sama, Malaysia adalah Islam, masyarakat konservatif dan kesucian perkahwinan antara seorang lelaki dan seorang wanita adalah sangat banyak budaya yang lazim apa yang diterima di Malaysia."

Walau bagaimanapun, Puan Nurul Izzah adalah berhati-hati apabila ia datang untuk membincangkan pembaharuan undang-undang Islam yang, antara lain dekri, pengharaman umat Islam daripada minum arak dan telah membawa kepada kes-kes berprofil tinggi seperti menjatuhkan hukuman model wanita Islam akan dirotan untuk minum bir.

"Saya percaya bahawa kita mesti menghormati ruang awam, tetapi juga tidak menceroboh ke dalam kehidupan peribadi orang," katanya.

"Saya seorang wanita Islam, saya memakai apa yang saya mahu dan tidak ada orang memberitahu saya apa yang perlu dilakukan.

"Tetapi apa yang lebih penting - rasuah pertempuran atau memastikan seseorang berhenti minum di tempat tertentu?

Keutamaan saya adalah membasmi rasuah.

" Puan Nurul Izzah tidak akan ditarik sama ada dia akan membenarkan perbuatan muzik seperti Beyonce - diharamkan daripada muncul di Kuala Lumpur pada 2009 - untuk melaksanakan jika dia menjadi Perdana Menteri pada masa akan datang.

"Saya akan berusaha dan menghebahkan kedatangan Beyonce di radio terlebih dahulu dan kemudian kita boleh berbincang pakaiannya kemudian," katanya.

google translate....http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/9062479/Islam-and-democracy-can-co-exist-says-Anwar-Ibrahims-daughter.html