Ahad, 15 April 2012

Wajah Mahasewel yang enggan bayar hutang.


Wajah Mahasewel

عَنْ اَبِى هُرَيْرَةَ .رع. عَنِ النَّبِيِّ.ص. قَالَ : مَنْ اَخَذَ اَمْوَالَ النَّاسِ يُرِيْدُ اَدَاءَهَا اَدَّى اللهُ عَنْهُ ، وَمَنْ اَخَذَهَا يُرِيْدُ اِتْلَافَهَا اَتْلَفَهُ اللهُ تَعَالَى (البخاري)
Dari Abi Hurairoh ra., dari Nabi SAW bersabda : siapa saja yang meminjam harta orang lain dengan maksud akan mengembalikannya pastilah Allah kembalikan buat dia , dan siapa saja yang mengambilnya dengan maksud merusaknya(tidak mahu mengembalikan) pastilah Allah rosakkan dia (HR : Bukhori)

Kebanyakan 17 peratus sahaja yang lihat untuk membayar PTPTN  yang lain semua ok. Cuma puak-puak yang taksub dengan politik sesat sahaja yang enggan membayar balik pinjaman,

Lebih daripada 8 ribu anak-anak Cina termasuk ahli-ahli politik Dap yang menjadi wakil rakyat sekarang tidak membayar balik pinjaman. Ia nya kerana mereka memperolehi Kelas Pertama Tertinggi dalam pengajian mereka. Ini janji kerajaan kepada penuntut IPTA yang cemerlang. 

Zalimkah kerajaan dengan memperkenal kan PTPTN? Dengan adanya pinjaman ini ramai anak-anak melayu yang gagal mendapat biasiswa, berjaya meneruskan pengajian mereka sama ada di institusi kerajaan dan juga swasta.