Rabu, 11 Julai 2012

Khalid Mohd Ismeth (Syiah) menulis


Syria, Syiah dan Aduka Taruna

apabila terserlah isu Syria-Amerika, rupanya ada berpuluh ribu muslim yang masih bangang memilih untuk bersama Amerika.


kononnya kezaliman dan keganasan Syiah adalah lebih dahsyat berbanding New World Order tajaan Amerika. ini lah realiti golongan lebai yang mengaku berada dibawah PAS sebuah parti islam terbesar di Malaysia.


dengan kedangkalan Pemuda PAS mutakhir ini yang melancarkan demo anti-Syria (tanpa sambutan umum), telah menyerlahkan lagi 'aib parti itu. ramai golongan haraki dan juga pengkaji-pengkaji muda yang berpemikiran liberal melihat tindakan pemuda PAS sebagai golongan yang tidak faham isu dan mencemarkan reputasi parti itu dalam kalangan muda-mudi yang "sempoi" dan "liberal" serta freethinker yang juga baru sahaja nak mengenali parti Islam itu lebih dekat. Namun, dek kedangkalan dan sikap pemuda yang cepat melatah, mereka sudah tidak mahu dan takut hilang arah. begitulah survey saya ke atas golongan freethinker yang rata-rata anarkis yang mahu berkenan mengetahui mengenai pemuda gerakan Islam di Malaysia. bermula di Dataran Merdeka beberapa bulan lalu apabila Ketua Pemuda PAS hadir ke dataran dan duduk di sebelah saya semasa diskusi awam pada satu malam dalam tempoh demo 14 hari perkampungan mahasiswa di atas dataran itu, muda-mudi yang anarkis, ethist dan freethinker ini mula bertanya kepada saya siapa dia yang berkopiah duduk di sebelah saya dan siapa dia yang di"escort" oleh unit amal nya itu. seraya saya menjelaskan, saya memang berhasrat mendekatkan golongan islamis ini kepada muda-mudi tersebut(kononnya nak berdakwah) tetapi ternyata isu Syria yang dipahami oleh kedua-dua golongan itu yang berbeza telah menjadi jurang perjauhan.




Isu syria adalah berbeza dengan apa yang diterangkan Riduan Mohd Nor dalam tulisannya yang hanya ekstrim melihat isu Syria dari satu sudut pandang atau dari satu sudut yang ber"assobiyyah". kalau saudara nak baca isu Syria, belajarlah dari golongan yang lebih percaya dan lebih terbuka pemikirannya kerana itulah golongan yang adil. baca sini mengenai isu Syria: (ISU SYRIA YANG SEBENAR-tulisan Amin Iskandar "Intelektual Awam Asia") dan juga ada kenyataan TIMBALAN PRESIDEN PAS dalam tulisan Amin itu.


"barangsiapa yang memperjuangkan "assobiyyah", maka matinya dalam "jahiliyyah" - hadis muslim.


Isu Syiah juga ada ditekankan dalam tulisan bro Amin tersebut. klik dan baca link dalam braket tu.


Syiah merupakan satu mazhab yang telah dideklarasikan oleh kesatuan ulamak sedunia sebagai mazhab yang sah. ya...memang ada suara segelintir ulamak yang menolak Syiah, namun, suara itu adalah minoriti daripada kumpulan ulamak tersebut kerana yang sudah dideklarasikan adalah Syiah sebagai muslim manakala yang sibuk nak hentam syiah tu kafir dan sesat masih tidak ada sebarang "deklarasi bertulis". deklarasi adalah kesepakatan para ulamak tertinggi ahlul sunnah. itu sudah cukup bagi orang-orang syiah menerima haknya.




tok guru nik aziz juga mengiktiraf hubungan dengan Syiah.



Habib Ali al-Jufri (Ulamak Sunni terkenal) juga mengiktiraf hubungan dengan Syiah

Aduka Taruna baru-baru ini telah dipukul oleh samseng UMNO kerana Aduka memperjuangkan Royalti Minyak. apa yang UMNO takut sangat dengan kebangkitan pemuda seperti Aduka? kerana UMNO takut anak-anak muda akan jadi liberal seperti Aduka sekaligus menolak puak-puak pro-perpaduan UMNO-PAS yang ada di kelantan dan serata malaysia. hati-hati orang pro-UMNO dalam Pakatan, anak muda sudah mula ramai menjadi "liberal" dan tidak berjuang hanya kerana parti, tetapi kerana integriti.


Aduka Taruna (blogger muda terkenal) dicederakan oleh penyokong UMNO semalam



akhir kalam,


solawat dan salam buat ulangtahun kelahiran Imam Ali Alaihissalam ...