Khamis, 11 Oktober 2012

BUKAN SEKADAR "SALAM ..." TETAPI BERIKAN UCAPAN PENUH MENURUT AL-QURAN DAN AS-SUNAH

Ucapan Salam kepada Rasulullah saw (dalam Tahiyyad) itu adalah
"Assalamualaika An-Nabiyyi
Warahmatullahi Wabarakatuh".

Jadikanlan ucapan ini sebagai amalan kerana Allah swt berjanji akan ucapkan Salam 10 kali ke atas kita bagi setiap 1 kali Selawat dan Salam kita ucapkan ke atas Rasulullah saw.

RAMAI TIDAK TAHU
bahawa ucapan "Assalamualaika An-Nabiyyi Warahmatullahi Wabarakatuh" itu adalah ucapan salam kepada Rasulullah saw seolah Baginda masih hidup. Ini seiring dengan riwayat hadis-hadis sahih yang berpesan agar umat Islam tidak terlalu bersedih kerana tidak dapat bersalam dan bertemu dengan Baginda saw selepas kewafatan Baginda saw.

UCAPAN SALAM SESAMA UMAT
kita juga disunatkan memberi salam dan dibalas salam lebih dari yang diberi. Bererti, kalau seseorang memberi salam, "Assalamualaikum", balasan sepatutnya adalah "Walaikumussalam warrahmah" atau lebih dari itu, "Walaikumussalam warrahmatullah", atau sehingga habis, "Walaikumussalam warrahmatullahi wabarakatuh".

AMALAN HARI INI YANG PERLU DIELAKKAN
"Salam" dari ucapan mulut ataupun dalam pesanan ringkas adalah mirip "Salom" amalan ucapan umat Yahudi yang perlu kita hentikan segera mungkin.

Selain itu, menambah "taala" dalam ucapan seperti "Walaikumussalam warrahmatullahi TA'ALA wabarakatuh" tidak pernah diajar Rasulullah saw.

Semoga amalan ini membawa keberkatan dan ketenangan buat kita semua. Ayuh kita amalkan yang baik dari semalam.

Senyum selalu dan wassalam.
Mohon sebaran.
:) SMILING BARAKAH :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.