Jumaat, 23 November 2012

Kerajaan BN yang zalim ?

IPOH, 23 Nov - Seramai 486 penghuni telah ditempatkan di Rumah Perantaraan Jabatan Penjara, iaitu premis tempat tinggal sementara yang disediakan untuk bekas banduan yang baru dibebaskan setelah tamat menjalani hukuman penjara.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Lee Chee Leong berkata daripada jumlah itu, seramai 51 orang masih berada di Rumah Perantaraan iaitu di Perak seramai 11 orang, Kelantan (10), Terengganu (8), Pulau Pinang (7), Melaka (4), Johor (2), Sabah (2) dan seorang masing-masing di Pahang dan Kedah.

"Sebanyak 14 buah Rumah Perantaraan telah dibina dan setiap negeri mempunyai sebuah Perantaraan serta telah beroperasi," katanya ketika berucap pada majlis perasmian Rumah Perantaraan di Simpang Pulai, dekat sini, pada Jumaat.

Katanya bekas banduan dibenarkan tinggal tidak melebihi tiga bulan di Rumah Perantaraan yang disediakan lengkap dengan kemudahan asas termasuk makan dan minum.

Lee berkata Rumah Perantaraan itu diwujudkan bagi membantu bekas banduan mendapat pekerjaan dan kaunseling, mengurangkan kes jenayah berulang, mengelak daripada bergaul dengan rakan yang melakukan jenayah serta membantu menangani masalah stigma sosial apabila keluarga dan masyarakat tidak mahu menerima mereka.

"Program seperti ini amat bermakna kerana Jabatan Penjara dapat membina landasan pemulihan dari dalam dan luar penjara," katanya.- BERNAMA

TM Note:

Pas terus menfitnah kerajaan BN sebagai zalim, menindas rakyat. Lihat lah sendiri bagaimana usaha kerajaan untuk membaiki kehidupan banduan-banduan selepas mereka keluar penjara.

Pas dan Anwar Ibrahim seringkali menuduh kerajaan BN zalim tetapi setakat perkataan sahaja tanpa ayat-ayat sokongan. Sama jugalah dengan Mat Sabu, Hadi Awang dan Nik Aziz, sering menuduh kerajaan zalim. Zalim kepala bapak depa.

Yang si bongok cicak mengkarung dibawah pun jadi burung belatuk dok tokok tambah kerajaan zalim, Najib zalim, Tun Mahathir mahazalim.

Habaq mai tang mana zalimnya?
 
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.