Khamis, 27 Disember 2012

Minum Pagi Dengan Dr Chua Soi Lek



Beberapa orang Bloggers telah bertemu dengan Dato Sri Dr Chua Soi Lek di ibu pejabat MCA di Jalan Ampang pagi ini (Khamis 27 Decemver 2012). Berikut adalah gambar yang sengaja dikecilkan:

bloggers 
Setiap kali saya telah bertemu dengan Dr Chua Soi Lek, beliau bercakap lurus dengan tiada dakwaan. Kami meliputi pelbagai isu. Beliau menekankan kebimbangan ramai tetapi pada akhir itu semua dia amat yakin MCA dan BN yang berbuat baik dalam pilihan raya umum akan datang.Lelaki itu adalah seorang pejuang.


Apabila disoal tentang sokongan beliau dalam MCA, beliau mengakui bahawa terdapat puak.Tetapi dia juga meminta mana parti politik tidak mempunyai puak? Beliau berkata, satu-satunya cara untuk mengatasi sebarang berpuak-puak dalam parti adalah untuk bekerja keras. Dan dia berkata dia bekerja sangat keras - sesuatu yang sedikit boleh menafikan.


Mungkin MCA tidak mempunyai seorang presiden yang bekerja keras seperti Chua Soi Lek. Parti itu menembusi. Dr Chua bercakap pemimpin DAP bersih celik Belia (dikenalpasti dengan Ronnie Liu) yang baru-baru ini menyertai MCA.


Beliau juga menyuarakan kekecewaan di dasar Kerajaan yang tidak konsisten yang membuat perkara yang sukar. Isu AES adalah hanya satu. Dr Chua telah membuat satu cadangan yang mudah untuk mempunyai percubaan enam bulan berjalan pertama untuk besi keluar semua bug.


Beliau juga bercakap rasa biasa biasa mengenai isu guru Bahasa Inggeris. Mengapa menyewa Sallehs Mat dengan aksen aneh mereka bahawa tiada siapa yang boleh memahami? Dan mengapa mengupah guru-guru Bahasa Inggeris dari India dengan aksen asing walaupun mereka?Mengapa tidak hanya menyewa guru tempatan kami Inggeris bersara yang sanggup untuk mengajar? Selagi mereka mempunyai pengalaman hanya meminta mereka "Adakah anda bersedia untuk mengajar Bahasa Inggeris secara kontrak?" Masalah boleh diselesaikan.


Dr Chua berkata lulus Bahasa Inggeris perlu diwajibkan di semua sekolah. Mandarin juga harus ditawarkan di semua sekolah Kerajaan sebagai sebahagian daripada Bahasa Murid Sendiri atau POL. Siapa mahu Boleh belajar Mandarin.


Kemudian Dr Chua bercakap orang dalam kerajaan yang mahu mensabotaj Kerajaan. (Saya amat bersetuju dengan pandangan ini). Beliau bercakap tentang halangan Dinding dan tidak perlu yang dilemparkan oleh orang-orang dalam kerajaan untuk menggagalkan propgrams Kerajaan.


Beliau memberi contoh sekolah Cina tiga 'sekolah Bantuan Penuh'. SRJK Hua Ming di Gopeng (maaf kalau ejaan salah), SRJK Gunong Rapat dan SRJK Kopisan. Ketiga-tiga buah sekolah telah pun alotted sejumlah tertentu wang untuk projek-projek sekolah mereka. Jumlah RM500, 000, RM300, 000 dan RM1.0 juta masing-masing.


Walau bagaimanapun, walaupun usaha yang banyak dana tidak dikeluarkan oleh orang Kerajaan.Jadi di sini adalah situasi di mana wang telah diperuntukkan tetapi tidak dikeluarkan oleh birokrat, di bawah pelbagai alasan prosedur. Kedua-dua pihak mempunyai hujah-hujah mereka. Sementara pengembangan sekolah tidak berlaku. Undi juga hilang.


Dr Chua Soi Lek menegaskan bahawa tiada siapa yang telah dilakukan lebih untuk pendidikan Cina serta mendidik orang Cina di negara ini daripada MCA. Kolej TAR dan kini UTAR telah menghasilkan lebih 200,000 graduan termasuk ramai pemimpin DAP. Ini adalah sesuatu yang dia benar-benar bangga.


Melawati isu berpuak-puak dan kekurangan sokongan beliau bercakap terus terang tentang Ong Tee Keat puak cuba untuk mensabotaj beliau di Melaka. Dr Chua merasakan bahawa jika ada Parlimen digantung selepas pilihan raya umum, Ong Tee Keat hanya boleh pek beg beliau dan meninggalkan. Seperti Chua Jui Ming.


Beliau berkata bahawa pada satu masa Ong Tee Keat tidak menjalankan undian dalam talian untuk bertanya jika MCA perlu meninggalkan BN.


Beliau berkata bahawa dalam pilihan raya umum 2008, Chua Jui Ming mempunyai beberapa 'Kacip Gerakan' MCA ditutup awal yang memberikan imej yang sangat buruk kepada para pengundi.Orang fikir mereka sedang sombong untuk menutup awal.


Beliau juga bercakap mengenai kerjasama bukan dari Ketua HALAMAN KOSONG UMNO. Dalam Gopeng di mana MCA diadakan kerusi Parlimen ditambah dua daripada tiga kerusi Dewan Undangan Negeri, Ketua HALAMAN KOSONG UMNO tidak memberi MCA beberapa dana pilihan raya yang telah diperuntukkan bagi kawasan itu. Beliau berkata perkara yang sama telah berlaku kepada bahagian Ampang MCA. Ini melambatkan aktiviti MCA juga.


Beliau berkata BN kalah kerusi Gopeng kerana sabotaj. Orang-orang yang sepatutnya untuk mengatur pengangkutan dan logistik bagi 4600 Orang Asli pengundi di dalam hutan tidak mendapat perkara yang dianjurkan sehingga jam 4 petang - satu jam sebelum pengundian ditutup.Dr Chua merasakan ini dilakukan dengan sengaja.


Dan di sini amaran beliau - sabotaj ini akan diulang lagi kali ini. Mengapa? Kerana saboteurs sama masih mengintai di sekeliling. Dr Chua berkata mereka tidak faham makna 'demi negara, bangsa dan agama'.


MCA sekali lagi meletakkan di selama 40 kerusi di Parlimen. Dr Chua berkata, beliau bersedia untuk memberi sebarang kerusi kepada parti BN yang lain jika mereka fikir mereka mempunyai peluang yang lebih baik untuk memenangi mereka. Beliau berkata beliau telah bersetuju untuk membiarkan pihak-pihak lain yang BN bertanding 2 MCA kerusi - termasuk satu yang diminta oleh Kayveas.


Beliau berkata dengan sedikit lidah dalam pipi, "Yang presiden MCA adalah begitu baik?".


Beliau tidak bimbang tentang Dong Zong dan kumpulan ultra. Beliau berkata pengaruh mereka menyusut sebagai generasi muda Cina menjadi lebih pelbagai kaum dalam pandangan mereka.


Berbalik kepada Ong Tee Keat, beliau berkata (lagi dengan sedikit lidah dalam pipi) bahawa dia adalah presiden MCA pertama yang mengalahkan dua bekas presiden parti untuk mendapatkan jawatan presiden MCA. Dia berkata dia tidak megah tetapi ia adalah satu hakikat. Jadi dia kata dia boleh mengalahkan mana-mana nombor puak dalam MCA. Dr Chua berasa agak tertentu.


Dr Chua Soi Lek menyokong sepenuhnya PM Dato Sri Najib Tun Razak. Beliau berkata, orang boleh melihat bahawa PM melakukan yang terbaik. Malangnya, kata beliau, PM dikelilingi oleh dua MCA lelaki yang anti Chua Soi Lek. Tetapi dia berkata dia boleh mengatasi bahawa terlalu.


Dr Chua berkata dia bertemu orang ramai secara senyap-senyap, terutama masyarakat India.Beliau memberitahu kaumnya tidak memaklumkan Press mesyuarat ini dengan masyarakat India.


Nasihat beliau kepada Datuk Liow Tiong Lai timbalan presiden MCA adalah untuk bersabar dan tidak mencabar jawatan presiden lagi. Beliau berkata jika Liow mencabar dan kehilangan, ia akan menjadi akhir kerjayanya. Beliau berkata semua timbalan presiden MCA tidak pernah menjadi presiden kecuali satu - dirinya. Sekali lagi dia berkata ia perkara bersahaja dengan sikap tidak.


Dia merasakan membuktikan kewajaran atas berkempen berterusan terhadap versi PAS hudud. Ia mempunyai kesan ke atas masyarakat Cina. Tindakan baru-baru ini oleh PAS di Kelantan hanya diperkukuh amaran kepada masyarakat.


Dr Chua Soi Lek juga retak jenaka. Ditanya mengenai fakta itu bahawa Nga DAP Kor Ming dan Ngeh Koo Ham Perak telah diperolehi kepentingan dalam 10.000 ekar tanah di Kelantan (semua dilakukan di sisi undang-undang sudah tentu) dia mahu DAP untuk mengajar Barisan Nasional bagaimana untuk memperoleh 10,000 ekar tanah walaupun menjadi ahli EXCO Perak untuk masa satu tahun sahaja?


Komen saya : saya bercakap dengan orang terkemuka mengenai Chua Soi Lek dan beliau bersetuju bahawa Dr Chua bekerja keras dan mempunyai kepentingan orang-orang 'di tengah-tengah.


Kawan saya berkata bahawa masyarakat Cina - menjadi sebuah komuniti perniagaan - juga harus sedar bahawa walaupun semua kekacauan yang berlaku di dunia di sekeliling kita, Malaysia masih menikmati pertumbuhan ekonomi yang baik lebih 5%. Inflasi dalam cara dan kita mempunyai kadar pengangguran yang rendah.


Sejak kejatuhan Hosni Mubarak dan Ikhwan Muslimin mengambil alih, kadar pengangguran di Mesir kini pada 35%. Sangat tidak lama lagi Mesir akan makan rumput.


Bayangkan jika PAS mengambil alih, apa yang akan menjadi kadar pengangguran kita? Jika PAS mula berkuat kuasa, adakah anda fikir rambut yang berpakaian salun akan mengalami pengangguran yang lebih tinggi atau lebih rendah?

Terjemahan google dari blog;