Ahad, 13 Januari 2013

8 tuntutan Himpunan Kebangkitan Rakyat yg boleh dipersoalkan!

1- Menuntut Pilihan Raya Adil & Bersih
-SPR sendiri telah melakukan pelbagai penambahbaikan dalam Sistem Pilihanraya. PRU12 dulu PR menang 5 negeri, kenapa tak pertikai SPR?
-Ini semua sbg satu perancangan rapi utk menuduh SPR sekiranya PR tewas PRU13 nnti, tp hakikat sebenarnya sememangnya majoriti rakyat Malaysia menolak PR. Tapi jika PR menang mereka tak persoalkan pula.

2- Bebaskan Tahanan ISA
-Tahanan yg ditahan mesti ada sebab tertentu yg boleh mengancam keselamatan negara. Tindakan ini bagi memastikan tiada gerakan militan dan ancaman kepada keselamatan negara. Keselamatan rakyat dan negara perlu diutamakan.

3- Martabatkan Bahasa Ibunda
-Cukuplah kita mempertahankan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi negara seperti mana yg termaktub dalam perlembagaan negara. Bahasa Melayu lambang perpaduan negara.

4- Menuntut Pendidikan Percuma
- Kenapa tak lakukan dahulu di UNISEL, Universiti milik Kerajaan Negeri Selangor di bawah PR?? Cakap tak serupa bikin !!

5- Selamatkan Kampung Warisan & Tradisi
- Siapa yang merobohkan Kampung Buah Pala? Sehingga menitiskan air mata!! Cakap tak serupa bikin !!

6- Selamatkan Alam Sekitar
- Apa yg terjadi di Hutan Pedu Kedah? Digondolkan bagi tujuan pembalakan sehingga sampai ke puncak! Cakap tak serupa bikin !!

7- Pulangkan Royalti Minyak Kelantan
-Kerajaan Pusat sendiri telah menyatakan akan mengkaji semula pemberian royalti utk negeri2 di Pantai Timur. Jadi apa lagi?Perkara ini bukannya boleh diselesaikan sehari dua.

8- Selamatkan Felda .
-Kepentingan Penduduk FELDA sentiasa menjadi keutamaan kerajaan. Lihatlah sendiri kehidupan masyarakat FELDA hari ini yg rata2 sudah memiliki rumah banglo, kenderaan, tanah dan pelbagai insentif yg diberikan kerajaan.

Ini semua jelas bahawasanya 8 tuntutan ini bukanlah tujuan sebenar perjuangan PR malah sbg satu alasan menghalalkan cara untuk berhimpun.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.